Jump to content

Bytte til TruDesign - spørsmålene står i kø

Popeye70

Recommended Posts

Hallo.

Jeg vurderer å bytte til TruDesign på alle gjennomføringer og ventiler fordi flere av dagens ventiler går så tregt at jeg er redd for å ødelegge noe når jeg må ta i når de skal åpnes/lukkes. I den forbindelse dukker det opp flere spørsmål, som jeg håper noen kan svare på...

I båtens dokumentasjon finner jeg disse målene på dagens gjennomføringer:

Gjennomføringer Dimensjon Kjøkkenvask utløp 1" Kjøkken saltvann inntak 1/2" Toalettvask utløp 1" Toalett inntak 3/4" Toalett utløp 1"1/4 Septikktank utløp 2" Dusj utløp 3/4"

Og dermed renner spørsmålene inn:

Spørsmål 1: Er det indre eller ytre diameter som er listet? Jeg antar at det er indre...?

Spørsmål 2: Er "Load Bearing Collar" nødvendig for å stive av hver gjennomføring/ventil?

Spørsmål 3: Vil de gamle slangene passe på TruDesign-utstyret, eller må også slangene byttes?

Spørsmål 4: Fordi TruDesign-delene er tykkere i "godset" - betyr det at indre diameter blir mindre, dvs lavere gjennomstrømning?

Spørsmål 5: For slangestussene finnes det ofte to varianter for hver "skruediameter". F.eks. så kan man for 1" ha slangenipler på 25 eller 28mm. Dette er kun for å tilpasse seg slanger med forskjellig indre diameter, right?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Eg monterte TrueDesign i fjor høst. Flow og slangedimmensjoner blir det samme. Bittelitt mindre hull i stussane kanskje pga tjukkare gods. Hull i skrog må sikkert freses opp litt.

Du kan få stusser for forskjellige slangedimmensjoner til dei fleste ventilane.

Load bearing collar har eg ikkje hørt om.

Redigert av Sjeldenutpå (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Angående dimmensjoner, så er det vel størrelsen på gjengene i tommer? Så om du kjøper for eksempel en 1" gjennomføring, så kan du vel koble på en vanlig 1" kuleventil i bronse?

Godt poeng, Bellen. Jeg må slutte å poste midt på natta, da tenker jeg visst ikke helt klart.

En konsekvens av at det er det blir mindre indre diameter i TruDesign sine koblinger fordi de har tykkere gods enn metallbaserte koblinger. Er det noen som vet om det har noen praktisk betydning, forutsatt at man ikke allerede opererer på grensen med tanke på dagens gjennomstrømning?

Load bearing er vel en støtte som legges innvendig, mellom skroget og mutteren på gjennomføringen. Øker stivhet og gir støtte.

Jeg saget til en firkanta bit av vannfast finer, laget hull med koppsaga tilsvarende gjennomføringen og støpte den fast sammen med gjennomføringen.

Har sjøl 1,5" på septik ut. Med gikk opp på dim på kjølevann til motor. Husker ikke dim.

Redigert av Eureka (see edit history)

Jeg vurderer å bytte til TruDesign på alle gjennomføringer og ventiler fordi flere av dagens ventiler går så tregt at jeg er redd for å ødelegge noe når jeg må ta i når de skal åpnes/lukkes. I den forbindelse dukker det opp flere spørsmål, som jeg håper noen kan svare på...

Først og fremst: Har du lest tråden til REM når han skiftet til True Design? Den er obligatorisk pensum for alle som skal gjennom denne prosessen. Der finner du nok svar på det meste :thumbsup:

Spørsmål 1: Er det indre eller ytre diameter som er listet? Jeg antar at det er indre...?

Angående dimmensjoner, så er det vel størrelsen på gjengene i tommer? Så om du kjøper for eksempel en 1" gjennomføring, så kan du vel koble på en vanlig 1" kuleventil i bronse?

Nesten. Gjengedimensjonen er i rørgjenger, normalt BSP. Med tommegjenger menes normalt UNC, UNF og Withworth. BSP har tommestigning på gjengene, men oppgivelsen av diameter er helt annerledes. En 1" rørgjenge har egentlig ingenting med 1 tomme å gjøre, dette er noe som henger igjen fra gammelt av. Før i tiden ble alle rør målt i tommer, og det var innvendig diameter som ble oppgitt. En 1" rørgjenge er derfor gjengen utvendig på et rør som hadde 1 tommes innvendig diameter. Utvendig diameter for en 1" rørgjenge (BSP) er 33,25mm. Et entoms gjengerør er 33,7mm utvendig, emn det er fordi de normalt settes i en gjengemaskin og gjengene blir slått noe kone slik at det er lettere å montere tett. Hele oppbyggingen av dette gjengesystemet er ganske dårlig, for med en gang godstykkelsen i røret endres vil også den innvendige diameteren endres. Til slutt står man igjen med et rør som ikke er 1 tomme hverken utvendig eller innvendig, og utvendig diameter på gjengene framstår helt ulogisk.

I tabellen under finner du utvedig dimensjon for hver rørgjenge. Innvendig diameter på røret vil som nevnt over avvike avhengig av godstykkelse. Det samme gjelder for fittings. Husk at det er innvendig diameter (lysåpning) på rør og fittings som er dimensjonerende for deg når du velger! Det kan medføre at du må bore opp og gå opp en dimensjon enkelte steder (jeg hadde nå bare satt inn syrefast jeg da :giggle: )

Ps: Withwort-rørgevind = BSP. Der ser man også sammenhengen hvorfor rørgjenger har 55 graders flankevinkel.

bilde

Håper dette var litt oppklarende på ett av dine spørsmål på lista :smiley:

Den gangen BSP/R gjengene ble definert ble det gjort til en trykklasse (schedule) tror det  er lettere å forstå sammenhengen her og man har en schedule tabell tilgjengelig når man prøver å finne ut av det....

Prinsippet er: et stort rør må ha større veggtykkelse enn et lite rør for å tåle samme trykk

Forvirrende? fortvil ikke, denne kunnskapen er utdøende og selv i ledene posisjoner i dag sitt er det folk som ikke skjønner elementære forskjeller på tubing og piping som et eksempel... blant firmaer som selger slikt utstyr er gjerne kunnskapen bedre, heldigvis, men vil generelt råde alle til å dobbeltsjekke informasjon for å redusere risk.... :thumbsup:

Denne siden kan brukes til å øke forståelsen:  http://www.pipeflowcalculations.com/tables/schedule-40.php

Det finnes en bedre som har alle scheduler "oppå" hverandre og da blir det mer visuelt hvor komplekst dette egentlig er... også kan vi legge på egne tabeller for hvert materiale, for sømløre rør, for støpte rør +++++   :crazy:

Har byttet til Trudesign på 2 båter. Kjøpte slangestusser som passet til slangene og ditto kuleventiler og gjennomføringer. Måtte frese opp hullene i skroget begge ganger men det var ikke noe problem. På med sika og skru igjen. Så enkelt at selv far klarer det ?? Anbefales

Vist flow allerede er i grenseland så kan du gå opp ein dimmensjon på gjennomføring og ventil. Etter ventil / krane, ein eller anna plass på slangen, så må du antagelig velge ein reduksjon av eit anna materiale, feks syrefast, tilbake til slangedimmensjon tilpassa motor.

Vi har vel alle normalt fobi mot skjøter på slanger, men må du så må du.

Eg hadde spandert ein sesong med redusert kapasitet på flow slik truedesign gir, for å sjå om det vart problem.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vi byttet til Trudesign gjennomføringer og ventiler for ett år siden.  Har vært godt fornøyd så langt.  Men på spørsmålet ditt ang. innvendig dimensjon (spørsmål 4) så vær klar over at det er skikkelig "trangt" i 90-graders bendene til Trudesign.  Utover det så virker det på meg som om innvendig diameter var omtrent som på de originale messingdelene

Redigert av seilbaaten (see edit history)
  • 6 år senere...
Komodo skrev On 28.3.2017 at 18.21:

Først og fremst: Har du lest tråden til REM når han skiftet til True Design? Den er obligatorisk pensum for alle som skal gjennom denne prosessen. Der finner du nok svar på det meste :thumbsup:

Jeg finner ikke denne tråden, kan du hjelpe meg?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 37 minutter siden:

Jeg finner ikke denne tråden, kan du hjelpe meg?

Denne tråden er gammel og inneholder nok en del utdatert informasjon. Blant annet manglende vedheft ved vanlige lim og tettemasser og derfor behov for å bruke epoxy på Truedesign. De har gått bort fra dette og anbefaler nå bl.a. et utvalg Sikaflex (som alternativ til epoxy). 

Hvorfor ikke bare følge produsentens anbefalinger? https://trudesignplastics-com.s3.amazonaws.com/documents/docs/46/83a2b2863b56b581c33276e99ba29f86.pdf

På nettsiden er det også veiledning for å fjerne gamle gjennomføringer før montering av nye. Selv brukte jeg vinkelsliper med flapdisk og jeg brukte mye lenger tid på å gruble/lese enn å faktisk skifte gjennomføringene. 
IMG_0215.jpeg.c241d0b3a3cbdb07d8c52dcf5dfe9c4a.jpegIMG_0223.jpeg.34fb5745a6af3e1d83b889cc7bde372a.jpeg

9 minutes ago, lr-80 said:

De har gått bort fra dette og anbefaler nå bl.a. et utvalg Sikaflex (som alternativ til epoxy).

De har ikke gått bort ifra å anbefale metoden med epoksy. Grunnen til at man kan bruke alternativer på tube er nok fordi det senker terskelen for å montere trudesign. Epoksy et nok desidert den beste metoden da gjennomføringen blir støpt fast i skroget. 

lr-80 skrev 21 minutter siden:

De har gått bort fra dette og anbefaler nå bl.a. et utvalg Sikaflex (som alternativ til epoxy). 

Det at de godkjenner bruk av diverse Sikaflex var også tilfelle da jeg skiftet alle gjennomføringer i 2016/2017. Valgte likevel å bruke fortykket epoksy da gjennomføringen limt med epoksy blir som en integrert del av skroget (og da teoretisk sett vil vare like lenge som dette). Skulle man få behov for å skifte gjennomføring (f.eks. gå opp i dimensjon, ved andre behov eller lignende) tar det maks et minutt å fjerne den gamle med vinkelsliper. Å kjøpe ny gjennomføring er ikke akkurat det som knekker budsjettet (det er ventilene som koster flesk med Trudesign). 

Poenget med å bytte til kompositt var for min del at jeg ønsket slutte bekymre meg for gjennomføringer og ventiler. Sier ikke at bruk av Sikaflex er en dårlig løsning, men hvorfor ikke bruke det som er best når man først er i gang og i tillegg befinner seg i aggressivt sjøvann?

Jeg bare henviste til produsenten, slik at @nomen kan følge etablerte anbefalinger. Epoxy er én av dem. Skal man følge båtplassen, så blir det…

lr-80 skrev 30 minutter siden:

mye lenger tid på å gruble/lese enn å faktisk skifte gjennomføringene. 

Jeg fikk forøvrig bekreftet fra båtbygger på Hvaler Marinesenter hvor jobben ble gjort, at også de bruker alternativ på tube.

Vi byttet også til Trudesign i fjor. Vinkelsliper med sliperondell for å fjerne gamle gjennomføringer fra utsiden. vi brukte fortykket epoxy på utsiden. Skrudde til fra innsiden så de ble støpt fast i skroget. Dagen etter fylte vi på med tec7 fra innsiden og la loctitelim på gjengene før vi skrudde til(overkill, men få kan vel argumentere mot resultatet?).

vi måtte forstørre noen av hullene. Tips til det er å slå en treplugg inn i eksisterende hull og kappe denne inntil skroget slik at styrebor til hullsag har noe å treffe.

Vi monterte også forsterkningene.. Vi lagde skiver i teak som foring mellom skrog og forsterkning. Ideelt sett burde det vel være et plastmateriale, men vi tenkte det var godt nok. 

3 hours ago, Vittig said:

Vi byttet også til Trudesign i fjor. Vinkelsliper med sliperondell for å fjerne gamle gjennomføringer fra utsiden.

vi måtte forstørre noen av hullene. Tips til det er å slå en treplugg inn i eksisterende hull og kappe denne inntil skroget slik at styrebor til hullsag har noe å treffe.

I stede for å slipe av de gamle gjennomføringene, banket vi treplugger inn i de gamle gjennomføringene og brukte hullsag til å både utvide hullene og fjerne gjennomføringene. Effektivt med lite støv :) 20210924_192429.jpg.ee28bbe9d492a88a89ac48471b8f0920.jpg

5nacks skrev On 12.10.2023 at 16.46:

I stede for å slipe av de gamle gjennomføringene, banket vi treplugger inn i de gamle gjennomføringene og brukte hullsag til å både utvide hullene og fjerne gjennomføringene. Effektivt med lite støv :) 

Men da må du bytte slanger på innsiden også, om du går opp en størrelse på gjennomføringen…? Eller støpte du bare igjen mellomrommet med (fortykket) epoxy?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...