KapteinSvein Startet 28.Mars.2017 Del på Facebook Startet 28.Mars.2017 Bavaria 42 med dusjpumpe i aktre bad - pumpen går men vannet pumpes ikke ut fra dørken, Er ikke sikker på hva som er lurt å gjøre for evt å rense rør eller andre tiltak. Gode ideer ? Sitér dette innlegget Av hav er vi kommet til hav skal vi bli Link to post
Bårdp Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Det står et filter på suget. Dette blir fort fult av hår og må jevnlig renses. Sitér dette innlegget Link to post
KapteinSvein Svart 28.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Så filter i midten på dørken kqn løftes? Skal sjekke i ettermiddag. Tusen takk ? Sitér dette innlegget Av hav er vi kommet til hav skal vi bli Link to post
Erik Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Mitt filter er rett før pumpen, men du finner det nok. Når dette er tett så pumpes det ihvertfall dårlig , så det ligger nok der. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Chiwas Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Ja, enig i konklusjonene. Er vel en membran pumpe? Filtere bør værtfall sitte før pumpa Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Filteret sitter ofte rett før pumpa. Ser ganske lite ut, bør renses relativt ofte. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 På min Bavaria 39 sitter filteret i skapet under vasken, ikke langt fra pumpa som det er nevnt. Er et filter av denne typen, med gjennomsiktig skrulokk og en metallsil inni: Lokket kan være noe herk å få løsnet. PS! Du har vel husket å åpne skrogventilen for utløpet? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 29.Mars.2017 Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 Jeg hadde også problemer med dusjpumpa for et par år siden. Det var en Jabsco Par-max. Etter litt utprøving av pumpa i garasjen ble den montert horisontalt i stedet for vertikalt. Originalt stod den vertikalt, men testene jeg gjorde viste at den ikke var selvsugende da. Jeg klarte ikke å se noen feil i den, men noe var nok galt. Den ble montert inn og fungerte et par ganger før det var samme tullet igjen. Hadde jeg sett hva som var feil, ville jeg nok satset på å bydde noen deler, men jeg endte med å kjøpe ny Jabsco med en stor membran liknende denne: https://seatronic.no/vvs/pumper/lensepumper/jabsco-selvsugende-lensepumpe-16-liter-minutt-12v Fjernet også filteret. Etter det har det ikke vært noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Jeg opplev det samme. Jeg renset filteret, og det var skikkelig tett. Men allikevel vil ikke vannet ut. Når jeg trykker på bryteren ser jeg vannet bli pumpet et stykke, men når det har kommet noen centimeter opp, så kommer det ikke videre. Altså ikke fram til pumpa. Når jeg da stopper, renner dette tilbake til sluket. Jeg koblet fra slangene og blåste gjennom til sluket. Jeg blåste også gjennom slangen som går ut. Det var grei gjennomgang. Jeg tok så en liten bøtte med vann, og puttet slasngen til pumpa opp i bøtta. Bøtta ble jo da høyere og nærmere pumpa enn sluket, og pumpa fungerte da, og pumpa ut vannet. Når jeg koblet slangene på igjen og prøvde, hadde dette ikke hjulpet noen ting. Virker da som om pumpa er for svak og ikke orker å pumpe opp vannet. Kan sånne pumper bli dårlige på denne måten, at de ikke orker å dra til seg vannet ? Noen ideer ? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 (redigert) Kan være hull i gummimembranen inne i pumpa, så den ikke får bygd opp trykket. Har en pumpe om bord med nøyaktig samme symptomer som Engers, og mistenker at jeg må skifte gummien. Har ikke fått mannet meg opp til å demontere den ennå... ? Redigert 22.Mai.2018 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
StorStas Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Lokket til dette filteret kan også være en potensiell kandidat, er min erfaring. Fort gjort at det trekker falsk luft der, hvis det ikke er skrudd godt nok på. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Lokker er skrudd rett og ordentlig på. Så også etter om det var noe swprekke i lokket, men kunne ikke se noe. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Da tipper jeg du har avleiringer i pumpehuset, det blir fort kalk avleiringer her, eller defekt membran. Denne er ikke vanskelig å demontere, og ikke å sette i sammen igjen. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Engers Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Da demonterte jeg pumpa og kjørte den med en slange i en bøtte. Når pumpa var i høyde med bøtta, så virket den. Når jeg hevet den litt høyere, ville den ikke suge mer vann. Disse pumpene skal jo kunne suge vann 1-2 meter Da får det bli ny pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Var membranen hel? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Captain Chaos Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Trenger nok ikke ny pumpe, da er det byttedeler i pumpehuset som skal til. Selve motorene tåler mye juling. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.