Jump to content

Bavaria 42, dusjpumpe går, men pumper ikke ut

KapteinSvein

Recommended Posts

Jeg hadde også problemer med dusjpumpa for et par år siden. Det var en Jabsco Par-max. Etter litt utprøving av pumpa i garasjen ble den montert horisontalt i stedet for vertikalt. Originalt stod den vertikalt, men testene jeg gjorde viste at den ikke var selvsugende da. Jeg klarte ikke å se noen feil i den, men noe var nok galt. Den ble  montert inn og fungerte et par ganger før det var samme tullet igjen. Hadde jeg sett hva som var feil, ville jeg nok satset på å bydde noen deler, men jeg endte med å kjøpe ny Jabsco med en stor membran liknende denne: https://seatronic.no/vvs/pumper/lensepumper/jabsco-selvsugende-lensepumpe-16-liter-minutt-12v Fjernet også filteret. Etter det har det ikke vært noen problemer.

• 1 år senere...

Jeg opplev det samme. Jeg renset filteret, og det var skikkelig tett. Men allikevel vil ikke vannet ut.

Når jeg trykker på bryteren ser jeg vannet bli pumpet et stykke, men når det har kommet noen centimeter opp, så kommer det ikke videre. Altså ikke fram til pumpa. Når jeg da stopper, renner dette tilbake til sluket.

Jeg koblet fra slangene og blåste gjennom til sluket. Jeg blåste også gjennom slangen som går ut. Det var grei gjennomgang.

Jeg tok så en liten bøtte med vann, og puttet slasngen til pumpa opp i bøtta.

Bøtta ble jo da høyere og nærmere pumpa enn sluket, og pumpa fungerte da, og pumpa ut vannet.

Når jeg koblet slangene på igjen og prøvde, hadde dette ikke hjulpet noen ting.

Virker da som om pumpa er for svak og ikke orker å pumpe opp vannet.

Kan sånne pumper bli dårlige på denne måten, at de ikke orker å dra til seg vannet ?

Noen ideer ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...