Gimlet Startet 28.Mars.2017 Del på Facebook Startet 28.Mars.2017 Hei. Gikk over propellen med flap disc og polerpasta og oppdaget mange små groper. Vet ikke om de var der da jeg kjøpte båten. Rakk ikke å begynne på sidene mot baugen, men det virker som det ikke er så gale der. Hva gjør man eventuelt for å fylle igjen disse gropene? Bilde: Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Ta kontakt med Windrace Propeller utenfor Arendal de kan hjelpe deg. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Eureka Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 (redigert) Saktegående båt, ref profilbildet, dog mange knapoehulsgroper.. vet ikke helt om jeg hadde brukt så mye energi på det annet enn å eventuelt ta gode bilder før sjøsetting og sammenligne med neste år. Sett på nye anoder og se til at det elektriske anlegget er i orden. Gjør et godt arbeid med dens overflate så du ikke får så mye groe. Men det skader heller ikke å sende bilde til Winrace og høre om de kan gjøre den 100% igjen. De er flinke. Redigert 28.Mars.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Det der er ikke kavitasjonstæring . . ! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gimlet Svart 29.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 Ah. Da jeg kjøpte båten var det ikke sink på propellen, men lot meg fortelle at akselsinken skulle holde (tæret ikke nevneverdig ila 2016). Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 29.Mars.2017 Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 Det der er ikke kavitasjonstæring . . ! Tiltredes. Kavitasjon oppstår kun på forsiden av propellen. Tiltak: Polering av ledende kant og 2-3 cm innover. Og så ny anode på akslingen. Når det er sagt, tviler jeg på om du vil merke noen (stor) forskjell. Tipper vi snakker om 1 desimal av en knop. Sitér dette innlegget Link to post
Gimlet Svart 29.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 Virker som grei skuring. Min største bekymring var mest om gropene kunne være forvarsel på en tæring som ville bli verre med tiden. Polerer godt, går over det elektriske, bytter ut akselanoden og sløyfer propellanoden som før. Så får man se til høsten om det er endringer til det verre. Til sist: er det økt risiko for kavitering ved bakking? Dette ble nevnt i foreningen, men her er jo utfordringen mer pga galvanisk tæring. Takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2017 Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 Hvis båten din er trebåten i avataren, så ville jeg være mer bekymret over 'lutråte' i skroget enn propellen. Hold anoder på et absolutt minimum. Og sjekk at du ikke har lekkasje i det elektriske anlegge, som du selv foreslår. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2017 Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 Til sist: er det økt risiko for kavitering ved bakking? Dette ble nevnt i foreningen, Bakker du mye? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gimlet Svart 3.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2017 Bakker ikke mer enn normalt, skulle jeg tro. Er forsåvidt uungååelig å bakke når man må, kavitasjon eller ei, så det får nesten stå sin prøve. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Kavitering som årsak til groper må pågå over noe tid. Evt skader oppstår ikke spontant. Så på så kort tid som man over båtens og propellens levetid er ikke bakking noe som vil være årsak til kaviteringsskader på propellen. Kos deg og kjør bakking så mye du vil! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.