Jump to content

Er dette galvanisk tæring eller kavitasjon på propell?


Gimlet

Recommended Posts

Saktegående båt, ref profilbildet, dog mange knapoehulsgroper.. vet ikke helt om jeg hadde brukt så mye energi på det annet enn å eventuelt ta gode bilder før sjøsetting og sammenligne med neste år. Sett på nye anoder og se til at det elektriske anlegget er i orden.

 

Gjør et godt arbeid med dens overflate så du ikke får så mye groe.

 

Men det skader heller ikke å sende bilde til Winrace og høre om de kan gjøre den 100% igjen. De er flinke.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Det der er ikke kavitasjonstæring . . !

Tiltredes.

Kavitasjon oppstår kun på forsiden av propellen.

Tiltak: Polering av ledende kant og 2-3 cm innover. Og så ny anode på akslingen.

Når det er sagt, tviler jeg på om du vil merke noen (stor) forskjell. Tipper vi snakker om 1 desimal av en knop.

Link to post

Virker som grei skuring. Min største bekymring var mest om gropene kunne være forvarsel på en tæring som ville bli verre med tiden. Polerer godt, går over det elektriske, bytter ut akselanoden og sløyfer propellanoden som før. Så får man se til høsten om det er endringer til det verre.

 

Til sist: er det økt risiko for kavitering ved bakking? Dette ble nevnt i foreningen, men her er jo utfordringen mer pga galvanisk tæring.

 

Takk for alle svar!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...