Jump to content

Kystradiostasjoner legges ned?


sandman1

Recommended Posts

Hei

Det skal vist legges ned noen kystradiostasjoner? Hva med lokal geografikunnskap til de som sitter igjen og skal ta imot eventuelle meldinger?

"Telenor Kystradio skal moderniseres og digitaliseres. I den forbindelse legger Telenor ned stasjonene i Vardø, Florø og Tjøme"

 

https://www.nrk.no/finnmark/legger-ned-kystradiostasjoner_-_-frykter-for-sikkerheten-1.13459667

 

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

 På godt norsk kalles vel dette å gå med ræva først?

 

lokalkunnskap er vikitg. 

 

På tide å engasjere seg overfor sine stortingsrepresentanter. Dra i gang fb gruppe mm?

 

dette er en del av de oppgavene i Telenor som er myndighetspålagt. Dvs at det er mulighet for politisk påvirkning.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessverre prioriteres sikkerhet langs kysten ned, det er en linje som det virker som det er politisk enighet om på stortinget. Det gjelder Kystvakt, Sjøheimevernet, kystradioene, helikopterberedskap osv.  Det er beklagelig på kort sikt for dem som mister jobben, men kan være livstruende for dem som ikke får den hjelp som burde være der i en kritisk situasjon... Jeg må innrømme at jeg er seriøst skeptisk til digitaliseringen av viktige funksjoner uten parallell analog drift.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Dette var dårlig nytt, og jeg føler med de som er direkte berørt. Her er et sitat fra Telenors hjemmeside:

 

Sitat

Husk at du gjennom VHF-radioen bidrar til opprettholdelse av beredskapen til sjøs, og til opprettholdelse av Kystradio som et viktig fundament for tryggheten til sjøs.

 

For meg er det åpenbart at man her går mot en dårligere tjeneste. 

 

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Regjering og Stortinget har vel løst dette ved at alle skal over på DAB.... 

 

Spøk tilside, lurer på hvordan dette kan gi "operative gevinster" som det snakkes om. Økonomiske gevister kan det sikkert gi å ha to lokasjoner istedenfor fem, men operative..?

Synd at dette kommer som resultat av at Telenor går så dårlig...

 

Link to post
Share on other sites

Skandale!

 

Hvor er båtfolkets organisasjoner? Redningsselskapet? Dette er HÅRREISENDE og vil av flere årsaker svekke sikkerheten langs kysten. 

 

Hvorfor kunngjorde ikke Telenor dette FØR lisensen forfalt til betaling?

 

Denne beslutningen må stanses. Enkelt og greit. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Uklokt av Telenor men de har vel tapt så enorme summer i østen at de kutter vilt dessverre.

 

Når bør alle båtorganisasjoner mfl presse på politikerne . Amcar klubben i Norge er flink til dette og de representerer en ganske stor medlemsmasse ( dvs velgere ) dvs de blir hørt.  Kunne båtplassen også protestere på dette? Alle medlemmer her representerer også en brukbar velgermasse og jeg vil tro at mange som er medlemmer her vil stille seg bak et opprop om å beholde kystradiostasjonene.

Redigert av TerjeFjern
Trykkleif (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beslutningen om nedleggelse er vel en økonomisk beslutning gjort av Telenor, og ikke en politisk beslutning. Så et opprop til politikerne kan ha en effekt, men Telenor kan sikkert vise til at de (teoretisk) opprettholder sin pålagte samfunnsoppgave ved at Sola vil være tilgjengelig.

Oppsigelse av lisens for 2018 går rett på bunnlinja til Telenor.

 

Jeg tror politiet vil kunne tolerere en viss sivil ulydighet ved at man overholder lytteplikten likevel...

Link to post
Share on other sites

I følge pressemelding vil ikkje båtfolk merke forskjell. Og korleis skulle man egentlig kunne merke forskjell.  Tjenestene blir de samme.  

Blir litt som når bestemor nekta å ta i bruk trådløs telefon fordi de som ringte ville jo ikkje kunne vita om ho var inne eller ute i hagen. 

  At man kan ønske å forsvare arbeidsplasser er forståelig. Men med tanke på beredskap ved nødhendelser så trur eg det blir til det bedre for brukere at kystradio sør har samlokalitet med hrs. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 4 timer siden:

 lokalkunnskap er vikitg. 

Nå ligger jo ikke Tjøme Radio på Tjøme. Den ligger en bråte steder mellom Kristiansand og Halden.

Det skal godt gjøres å være lokalkjent over et så stort område.

 

alidal skrev for 4 timer siden:

Kystradioen var vel ute et par dager pga brudd i en fiberkabel i januar...

Og det burde skremt fler enn det gjorde. Telenor kjenner ikke til begrepet redundans.

Det skal være flere kabler. Og de skal ikke ligge i samme grøfta.

Jeg frykter den dagen da noen graver over fiberen fra Rogaland Radio til Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 7 minutes ago:

Nå ligger jo ikke Tjøme Radio på Tjøme. Den ligger en bråte steder mellom Kristiansand og Halden.

Det skal godt gjøres å være lokalkjent over et så stort område.

Det er mange her på baatplassen som er lokalkjent på den strekningen. De som har jobbet på Tjøme radio en del år antar jeg også er det, etter mange nok annrop husker de nok de fleste stedsnavn.

Link to post
Share on other sites

43 minutes ago, Mulligan said:

Det skal godt gjøres å være lokalkjent over et så stort område.

 

Ikke umiddelbart enig. Med erfaring som operatør, sesong etter sesong, danner man seg et godt bilde av "gjengangere" i form av områder hvor enkelte typer hendelser typisk forekommer, ressurser i nærområdet og lokale særegenheter. 

 

 

43 minutes ago, Mulligan said:

Og det burde skremt fler enn det gjorde. Telenor kjenner ikke til begrepet redundans.

 

Men i følge pressemeldingen skal det bli veldig robust. Det er nesten det samme, uttrykt med nytale. 

 

 

 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Flisa kan også snus: Operatørene på Rogaland kan risikere å få kirkekaffen i halsen av lokale stedsnavn som Bællen og Driter'n. Eksempelvis. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...