Jump to content

Kystradiostasjoner legges ned?


sandman1

Recommended Posts

Benji skrev On 4.4.2017 at 20.58:

 

Ja - når den ikke betales, vil den slettes etter en liten stund, og da fjernes ditt MMSI nr fra systemet.

Trykker du på knappen da, så skjer det ingen ting.

 

En digresjon, men MMSI-nummeret mitt er jo hardkodet inn i min VHF. Hvis jeg trykker på Distress går vel meldingen med MMSI ut fra min radio til alle fartøy i nærheten samt til Tjøme uavhengig av om jeg har betalt lisensen til Telenor eller ikke. At Telenor ikke har meg registrert i form av navn/båttype etc kan så være, men dere får vel ikke slått av funksjoner hardkodet i min radio? Hva med fartøy fra andre siden jordkloden som ikke er registret hos Telenor med lisens, de har vel fortsatt en operativ VHF med Distress i norske farvann?

 

Jeg forstår at Telenor vil hegne om sine lisensinntekter, men informasjon om hva som skjer rent praktisk bør være korrekt. Derfor jeg spør når noe er uklart eller ikke gir mening. At redningssentralen ikke mottar Distress-anrop fordi båteier ikke har betalt årlig lisens finner jeg lite troverdig.

 

Hvis jeg sier opp mitt medlemskap i SBR vil jeg fremdeles sitte igjen med et båtkort samt et regnr malt på båten som alle kan se. Så i praksis for alle andre enn SBR har det ingen betydning at jeg sier opp 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 18 minutes ago:

 

En digresjon, men MMSI-nummeret mitt er jo hardkodet inn i min VHF. Hvis jeg trykker på Distress går vel meldingen med MMSI ut fra min radio til alle fartøy i nærheten samt til Tjøme uavhengig av om jeg har betalt lisensen til Telenor eller ikke. At Telenor ikke har meg registrert i form av navn/båttype etc kan så være, men dere får vel ikke slått av funksjoner hardkodet i min radio? Hva med fartøy fra andre siden jordkloden som ikke er registret hos Telenor med lisens, de har vel fortsatt en operativ VHF med Distress i norske farvann?

 

Jeg forstår at Telenor vil hegne om sine lisensinntekter, men informasjon om hva som skjer rent praktisk bør være korrekt. Derfor jeg spør når noe er uklart eller ikke gir mening. At redningssentralen ikke mottar Distress-anrop fordi båteier ikke har betalt årlig lisens finner jeg lite troverdig.

 

Hvis jeg sier opp mitt medlemskap i SBR vil jeg fremdeles sitte igjen med et båtkort samt et regnr malt på båten som alle kan se. Så i praksis for alle andre enn SBR har det ingen betydning at jeg sier opp 

 

Det er ikke sikkert den vil sende - all infoen om deg er slettet i systemet, og vi vil på KR da få opp ett felt med masse rød merking, som ikke gir oss noe. Andre fartøy i nærheten tar imot, ja. Men hva og hvordan det ser ut? 

Alle fartøy som er i Norsk farvann er ikke nødvendigvis registrert hos oss - men vi har mange, og det vokser. Vi har mange silke i løpet av året som er endret, ikke er registrert med feilsendte alarmer.

Ha i mente at det kanskje går to år, så er det en annen som har fått ditt gamle MMSI nr, leit om det er to som prøver samtidig da.

 

Anbefaler å holde det ved like - jeg er selv en av de som er rammet, men systemet med MMSI og VHF blir ikke bedre om vi dropper å bruke det.

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 36 minutes ago:

Hva med fartøy fra andre siden jordkloden som ikke er registret hos Telenor med lisens, de har vel fortsatt en operativ VHF med Distress i norske farvann?

Alle som har gyldig VHF-lisens blir registrert i International Telecommunication Union (ITU) slik at MMSI-nummeret er gyldig i hele verden.

Du kan søke opp skip her: http://www.itu.int/online/mms/mars/ship_search.sh

Link to post
Share on other sites

Benji skrev 11 minutes ago:

 

Det er ikke sikkert den vil sende - all infoen om deg er slettet i systemet, og vi vil på KR da få opp ett felt med masse rød merking, som ikke gir oss noe. Andre fartøy i nærheten tar imot, ja. Men hva og hvordan det ser ut? 

 

Ikke for å kverulere, jeg har min lisens og vil nok ha det i overskuelig framtid. Bare forsøker å forstå hva som "egentlig" skjer. Du skriver at det ikke er sikkert den(min radio) vil sende. Hvordan sjekker min radio om jeg har betalt lisensen før den velger å sende eller ikke?

Jeg tror følgende skjer (korriger meg hvis jeg tar feil). Jeg trykker Distress, og min radio sender ut melding med min MMSI samt min posisjon (VHF er koblet til plotter, og posisjon er angitt i VHF-displayet). Alle fartøy i nærheten får opp min distress-melding, mitt MMSI-nummer og min posisjon. Dette fordi signalene går direkte fra min VHF til mottagers VHF uten å ha vært innom Telenors lisensavdeling for filtrering først.

Tjøme/HRS mottar også mitt oppkall, og får samme informasjon. Men siden jeg ikke har betalt lisensen får dere kanskje ikke opp mitt navn, min adresse, båttype, bilde etc som jeg har valgt å legge inn tidligere. Eventuelt at det kommer opp andre tillegssopplysninger dersom dere har gitt MMSI-nummer til en annen.

Kan du bekrefte eller avkrefte at dere mottar melding om distress-situasjon på oppgitt posisjon, uavhengig av om jeg har betalt lisens?

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 1 minute ago:

Ikke for å kverulere, jeg har min lisens og vil nok ha det i overskuelig framtid. Bare forsøker å forstå hva som "egentlig" skjer. Du skriver at det ikke er sikkert den(min radio) vil sende. Hvordan sjekker min radio om jeg har betalt lisensen før den velger å sende eller ikke?

Jeg tror følgende skjer (korriger meg hvis jeg tar feil). Jeg trykker Distress, og min radio sender ut melding med min MMSI samt min posisjon (VHF er koblet til plotter, og posisjon er angitt i VHF-displayet). Alle fartøy i nærheten får opp min distress-melding, mitt MMSI-nummer og min posisjon. Dette fordi signalene går direkte fra min VHF til mottagers VHF uten å ha vært innom Telenors lisensavdeling for filtrering først.

Tjøme/HRS mottar også mitt oppkall, og får samme informasjon. Men siden jeg ikke har betalt lisensen får dere kanskje ikke opp mitt navn, min adresse, båttype, bilde etc som jeg har valgt å legge inn tidligere. Eventuelt at det kommer opp andre tillegssopplysninger dersom dere har gitt MMSI-nummer til en annen.

Kan du bekrefte eller avkrefte at dere mottar melding om distress-situasjon på oppgitt posisjon, uavhengig av om jeg har betalt lisens?

 

Tjøme/HRS mottar også mitt oppkall, og får samme informasjon. Men siden jeg ikke har betalt lisensen får dere kanskje ikke opp mitt navn, min adresse, båttype, bilde etc som jeg har valgt å legge inn tidligere. Eventuelt at det kommer opp andre tillegssopplysninger dersom dere har gitt MMSI-nummer til en annen.

 

På Kystradio vil vi ikke motta din posisjon om ditt MMSI nr er slettet i systemet - det kommer opp en "masse" røde felt der det skulle stått opplysninger om deg og fartøyet. Vi har da heller ikke mulighet til å svare deg på kallet via DSC - som er prosedyre ved nød.

 

Kan du bekrefte eller avkrefte at dere mottar melding om distress-situasjon på oppgitt posisjon, uavhengig av om jeg har betalt lisens?

Vi mottar distressmeldingen, men vet ikke fra hvem, og trolig ikke hvor om det er slik at du ikke har godkjent lisens.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Synd hvis arbeidsplasser forsvinner.

På en annen side det ligger i tiden, har det ikke godt bra i Sverige og Danmark?

Hvorfor skal vi ha 5 stasjoner?

Kjekt å ha, men er det nødvendig? 

Det er vel snakk om å ha tilstrekkelig personell på jobb på de som er i drift.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Benji said:

På Kystradio vil vi ikke motta din posisjon om ditt MMSI nr er slettet i systemet - det kommer opp en "masse" røde felt der det skulle stått opplysninger om deg og fartøyet. Vi har da heller ikke mulighet til å svare deg på kallet via DSC - som er prosedyre ved nød.

 

Kan du bekrefte eller avkrefte at dere mottar melding om distress-situasjon på oppgitt posisjon, uavhengig av om jeg har betalt lisens?

Vi mottar distressmeldingen, men vet ikke fra hvem, og trolig ikke hvor om det er slik at du ikke har godkjent lisens.

 

Merkelige greier, og det høres strengt tatt ut som om det er valgt en litt pussig implementasjon i programvaren som viser frem informasjon om DSC-nødalarmen dersom den glatt overser posisjonsdelen når MMSI-nummeret ikke finnes registrert hos Telenor. Hva med utenlandske fartøy og utenlandske MMSI-nummer, blir de også et hav av rødt? Jeg trodde systemet var så fint at dere automatisk fikk posisjonen vist i et kartverktøy, uavhengig av lisens eller ei.

 

"Alle andre" (fartøy) vil motta DSC-nødalarmen og gi alarm og/eller vise informasjonen som er inkludert i nødalarmen. Hos meg responderer kartplotteren (som mottar data fra VHF) med å pipe iltert og vise et waypoint i posisjonen som er angitt i DSC-nødalarmen. Samtidig står det "undesignated emergency", "fire", "sinking" eller hva det nå måtte være som er valgt hos avsenderen. MMSI-nummeret, slik det er registrert i avsenders enhet, kommer selvsagt også opp, sammen med alternativer for bl.a. å starte navigasjon mot rutepunktet som opprettes i den angitte posisjonen. 

 

 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Benji skrev for 8 timer siden:

På Kystradio vil vi ikke motta din posisjon om ditt MMSI nr er slettet i systemet - det kommer opp en "masse" røde felt der det skulle stått opplysninger om deg og fartøyet. Vi har da heller ikke mulighet til å svare deg på kallet via DSC - som er prosedyre ved nød.

Med all respekt Benji, jeg kjøper ikke den sånn umiddelbart.

Derom jeg utløser EPIRB, eller trykker på "Distress" på Inmarsat-C, som har samme MMSI nummeret, så sier ikke operatøren på Eik at han skylder Telenor penger så han hjelper vi ikke.

Betaler jeg ikke mobilregninga mi hos Telenor, så kan jeg fremdeles ringe 110/112/113/911.

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg at du i hvert fall undervurderer operatørene hos Telenor Maritim Radio. Skulle de få inn en nødmelding fra en ikkebetalende bruker, er jeg 100% sikker på at de setter "himmel og jord" i bevegelse for å hjelpe, med eller uten røde og svarte felt på dataskjermen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 17 minutes ago:

Med all respekt Benji, jeg kjøper ikke den sånn umiddelbart.

Derom jeg utløser EPIRB, eller trykker på "Distress" på Inmarsat-C, som har samme MMSI nummeret, så sier ikke operatøren på Eik at han skylder Telenor penger så han hjelper vi ikke.

Betaler jeg ikke mobilregninga mi hos Telenor, så kan jeg fremdeles ringe 110/112/113/911.

 

Det sier ikke vi heller, men jeg sier at det trolig ikke følger med posisjon. Og vi vet ikke hvem du er, om du ikke står i registeret, og ja med utenlandske fartøy er dette en utfordring, men de fleste av de er yrkesfartøy, og da er det meste i orden

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, shipahoy said:

Som jeg skrev tidligere så er alle MMSI nummer internasjonale og registrert hos International Telecommunication Union.

 

...og den databasen oppdateres beviselig ikke i sanntid. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 14 timer siden:

Nå tror jeg at du i hvert fall undervurderer operatørene hos Telenor Maritim Radio. Skulle de få inn en nødmelding fra en ikkebetalende bruker, er jeg 100% sikker på at de setter "himmel og jord" i bevegelse for å hjelpe, med eller uten røde og svarte felt på dataskjermen.

 

Hevet over en vær tvil Lars - det er jobben våres.

 

Det skilles ikke på hvem som er i nød. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Benji skrev for 4 timer siden:

 

Den vil nok sende, men det som mottas på Kystradioen er ikke "lesbart" for oss. 

Vi trenger jo ikke sitte med register på MMSI nr som ikke er bruk. 

 

Så dere har oppdatert MMSI for alle utenlandske båter også?
(Har betalt både for VHF og nødpeilesender…)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kystradio mottar selvsagt all informasjon som DSC-anropet inneholder, uavhegig av om lisensen er betalt. Er det et uregistrert MMSI vil vi mangle informasjon om fartøyet, og det er selvsagt en ulempe i det videre arbeidet, men bortsett fra det vil et distressanrop bli behandlet som normalt.

Vi mottar også posisjon i vanlige DSC-anrop (rutinekall) om denne blir sent, men er usikker på om alle typer VHF er i stand til dette.

 

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...