Arne Henriksen Startet 5.April.2017 Link til dette innlegget Startet 5.April.2017 Hei folkens! Vurderer å bygge en innvendig 'targabøyle'/forsterke overbygget i bakkant så jeg kan flytte storseilskjøtet opp på taket på 'snekka' ;-) Har støpt endel småtterier med polyester/glassfiber men her tenkte jeg om det vil være bedre/sterkere å benytte epoxy? Hva tror ekspertisen? Løsbart? Forslag til oppbygning? mvh, Arne Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Sjømann Siri Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Epoxy er vel bedre på alle måter egentlig, men jeg vet ikke om forskjellene er av enorm betydning når man surrer med glassfiber. Her er litt enkel info http://www.pcepoxy.com/blog/what-is-the-difference-between-epoxy-and-polyester-resin/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Båtmann Siri skrev for 4 timer siden: Epoxy er vel bedre på alle måter egentlig, ...... unntatt å jobbe med (siden den ikke er tixotropisk!) Det er i hvertfall min erfaring. Les gjerne mer om drøftinger rundt dette og styrke i tråden min om "Draco 20 blir jolle". Polyesteren er mye mer takknemlig å jobbe med. En annen ting er jo at for at epoxy/glassfiber skal bli sterkt må jobben være bra utført. I ditt tilfelle vil jo konstruksjonen også ha veldig mye å si, ikke bare materialstyrken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 6.April.2017 Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 @Komodo: er vel avhengig av hva men er vant til hva du synes er best og bruke. Jeg synes det fungerer godt med epoxy. Epoxy + vevd glassfiberduk er 10-20 ganger sterkere enn CSM - polyester hvis du ser på strekkfasthet: 100 MPa på Polyester+ CMS; 1600- 2400 Mpa på epoxy+ vevd duk, men hovedårsken ligger i styrken i duk fremfor CMS. (Polyester med vevd duk: 800 Mpa). https://en.wikipedia.org/wiki/Fiberglass I tillegg limer epoxy vesentlig bedre på gammel polyester enn polyester gjør, så etter min mening er epoxy + duk best for egnet når man har mindre reperasjonsjobber. Skal man støpe større ting der pris og enkel støping er viktigere styrke og vekt så velg polyester + CMS. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.April.2017 Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 Jo, det er sant. Men om du sammenligner epoxy og WR bør du sammenligne det med polyester og WR, ikke polyester og CSM. Da får du ikke det styrkeforholdet du nevner, men det har jo vært drøftet før. Hvis styrke er kritisk bør han jo bruke epoxy og WR. Dersom vedheft mot underlaget er kritisk, er det jo også et godt argument for å bruke epoxy. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne Henriksen Svart 6.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 Ja... her var jo flere innlegg tidligere i dag og jeg svarte vel også men det forsvant i dimman.. Som det er vil nok ikke stabiliteten hverken i sidene eller taket være noe man kan ta utgangspunkt i, så hvor viktig vedheften er kan nok diskuteres. Dermed må selve konstruksjonen kunne ta opp i seg de kreftene som kommer her, det er jo naturligvis endel men ikke allverden gitt storseilets moderate størrelse og rettende moment på båten...? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne Henriksen Svart 6.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 (redigert) Eksempel på hva jeg ser for meg når det gjelder skjøte og innfesting i taket. Redigert 6.April.2017 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Komodo Svart 6.April.2017 Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 Jeg må si jeg er skeptisk til hele ideen din. Jeg tviler på at taket ditt er dimensjonert for å ta opp disse kreftene. Husk at hardtopen overfører kreftene videre til vindskjermene, deretter til resten av overbygget som antagelig tåler mye mer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne Henriksen Svart 6.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 (redigert) Ja, det er jo det jeg sier - taket og vindskjermen takler 'ingenting' av dette så vedheft der er ikke noe å stresse med - det jeg bygger under her må håndtere lasten som kommer - hovedmengden vil være sideveis krefter såvidt jeg kan skjønne. At det er overkommelig tviler jeg ikke på - det finnes jo fullt av båter som har skjøtefeste i en bøyle. Redigert 6.April.2017 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
alf-inge Svart 6.April.2017 Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 Arne Henriksen skrev 17 minutes ago: Ja, det er jo det jeg sier - taket og vindskjermen takler 'ingenting' av dette så vedheft der er ikke noe å stresse med - det jeg bygger under her må håndtere lasten som kommer - hovedmengden vil være sideveis krefter såvidt jeg kan skjønne. Tja, på en skarp kryss i mye vind strammer man vanligvis skjøtet maksimalt. Da vil nok retningen på kraften i hyttetaket bli mer opp enn sideveis. Antar jeg, uten å ha finregnet på det. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 6.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 Ja, det vil naturligvis det. Samtidig er skjøtet festet via en ganske puslete sjakkel i en liten ringbolt i dørken i dag, det er ikke allverdens til innfesting det heller. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Sjømann Siri Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Hmmm, spennende tråd. Har tenkt en del på epoxy selv, men kom frem til at polyester "er tingen for meg". Siden epoxy hefter bedre til gammel polyester/underlag så lurer jeg på hvor bra polyester fester på ny epoxy. Altså at jeg bruker et lag epoxy først og deretter legger så det blir tykkt nok med polyester etterpå. Vet ikke helt om det har noe for seg for meg nå, men kan være greit å vite til en senere anledning hvis jeg skulle trenge å gjøre noe slik :) Uansett så er forarbeid viktig for å få god heft, vær nøye med pussing og vasking ellers så blir det dårlig uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Kreftene i et tau kan jo bare gå en vei: samme vei som tauet. Dvs. når du seiler bidevind er mesteparten av kreftene oppover. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 7.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 (redigert) 3 minutes ago, Krimart said: Kreftene i et tau kan jo bare gå en vei: samme vei som tauet. Dvs. når du seiler bidevind er mesteparten av kreftene oppover. Ja, det stemmer naturligvis. Redigert 7.April.2017 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Fjordgubbe Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Komodo skrev for 21 timer siden: Jeg må si jeg er skeptisk til hele ideen din. Jeg tviler på at taket ditt er dimensjonert for å ta opp disse kreftene. Husk at hardtopen overfører kreftene videre til vindskjermene, deretter til resten av overbygget som antagelig tåler mye mer. Denne er eg litt samd med. Ved første augnekast kan det sjåast enkelt ut. Konstruksjonen slik den er idag, er svak for krefter sidevegs. Og verst av alt; overfører kreftene til glassfelta. Tenk deg nøye om. Du får nok dette til om du lagar ein stiv konstruksjon som og går nedover, og ikkje berre stivar av taket. Taket ville eg bekymra meg minst for. Og husk hjørna. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 7.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Jeg er enig i at dette må ned. Som sagt, taket og vindu-delen her er bare dill, det er hakket sterkere enn kalesjen bak men ikke mer. Så det som bygges på innsiden må ta opp alt av krefter og det må festes skikkelig nede under der selve vindskjermen/overbygget er skrudd fast. Det jeg ikke har nevnt er at jeg også har en plan om å lage en bakvegg som vil stive mye opp - steg 1 er egentlig veggen, og så stive av innenfor innfestingen på denne. Må bare bli litt mildere i været, i fjor var det enten drittvær eller så seilte jeg når været var greit :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Fjordgubbe Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Arne Henriksen skrev 1 time siden: Jeg er enig i at dette må ned. Som sagt, taket og vindu-delen her er bare dill, det er hakket sterkere enn kalesjen bak men ikke mer. Så det som bygges på innsiden må ta opp alt av krefter og det må festes skikkelig nede under der selve vindskjermen/overbygget er skrudd fast. Det jeg ikke har nevnt er at jeg også har en plan om å lage en bakvegg som vil stive mye opp - steg 1 er egentlig veggen, og så stive av innenfor innfestingen på denne. Må bare bli litt mildere i været, i fjor var det enten drittvær eller så seilte jeg når været var greit :-) Lagar du bakvegg er det sjølvsagt ikkje problem i det heile. Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Du kan (og bør?) bruke syrefaste firkantrør som reisverk. Det vil stive opp voldsomt. Bedre med litt overkill enn å drite seg ut. Er egentlig ikke spesiellt dyrt med firkantrør heller når man ser på hvor mye glassfiber, polyester og epoxy koster. Orker ikke gå gjennom prislisten nå, men jeg mener å ha sett firkantrør i syrefast når jeg sjekket andre priser. Du må dog bestille gjennom et verksted som muligens tar litt profitt, men du får hvertfall en aning om prisen. Etter hva jeg vet så er det rundt 10% mange verksteder legger på. Prisene er uten MVA. http://pub.webbook.no/norskstaal/prisliste/#1 Du kan laste den ned som PDF også. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 8.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Det er et godt forslag. ? Kunne grovtilpasse ombord og få en rustfrittsveiseekspert jeg kjenner til å sveise... Får finlese prislista og planlegge litt.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Gunga Din Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 tror det er vegen å gå.......da blir det sterkt så her ser det ut på Gunga Din...... 2 parallelle rør som ligger i bakkant på doghouset. mellom røren er det sveiset en tykkere plåt og i den er løygangen fastboltet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 tror det er vegen å gå.......da blir det sterkt så her ser det ut på Gunga Din...... 2 pa Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Arne Henriksen Svart 8.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Ja, det blir ihvertfall sterkt nok - må sjekke på båtforeninga, kanskje de til og med har en presse på verkstedet der jeg kan bruke for å bøye profilene med. :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Sjømann Siri Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 (redigert) Husk at man gjør bøyen til det svakeste leddet, den ene siden vil strekke seg og bli tynnere og motsatt. For å få skikkelig styrke da så bør du sveise inn noen skråstag. Men så har man det med hvor mye overkill man trenger og hvor mye ekstra man er villig til å betale for det :) Edit; Som dere sikkert forstår så er jeg litt "hysterisk" når det kommer til strukturell styrke, hvertfall når det kommer til å hjelpe andre :) Redigert 9.April.2017 av Båtmann Siri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 9.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Fjordgubbe Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Interressant denne tråden. Måtte sjå litt meir på problemstillingen att. Har litt peiling på styrkeberekning av stål og betong, eller det er vel meir rett å sei burde ha. Glassfiber/polyetester/epoxy har eg derimot ikkje greie på. Prinsippa er likevel dei samme. Etter å ha sett på bildet og vurdert fleire alternativ, trur eg for min del rustfrie stålrøyr/firkantrøyr er vegen å gå, slik som alt nemdt. Eg ville lagt firkantrøyr på innsida av sargen, med oversida plant med sargen, om det no er det det heiter. So ville eg ha bøygd til ei firkantrøyr på innsida av taksvsluttninga. Den må koma so høgt at du ikkje misser høgd. Avstiving i hjørna gjer du med 22 mm rustfrie stålrøyr sidan dei vert mest synlege og går igjenn elles i båten. Det må vere style! Det blir sterkast til lenger du trekkjer desse ut sjølvsagt, men her må du sjå på det praktiske og ikkje minst det estetiske. Og so blir dette ein open og pen konstruksjon. Trur elles me overdriv kreftene her. Dette er vel meir ein motorseglar med lite segel. Me snakkar ikkje om dei store kreftene. So må eg få skryte over ein veldig pen og praktisk båt. For første gang var eg ombord i ein slik for eitt par år sidan og vart veldig imponert. Det var reine møbelen. No var nok dette eit prakteksemplar etter det eg forsto, men pen båt var det. Difor er det styrkemessig ikkje problem i det heile. Vansken ligg i å få det til å sjå pent ut, (kanskje vekt betyr noko og), og ikkje noko som er klistra på på slump i ettertid. Ein mal i tre hadde kanskje vore vegen å begynt med. So er dette med dimmensjon på røyr noko du bør vurdere nøye, men endar vel litt opp med styrke etter "gefylen". ikkje eksakt vitenskap med andre ord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.