Jump to content

Får ikke sjøvannsfilter mitt tett

MegaTrondy

Recommended Posts

Har dette filteret fra Maritim i båten. Jeg hadde ikke filter fra før, men ble anbefalt av fok her inne å få det etter jeg byttet manifolden min. Jeg har forsøkt å finne ut om pakningen (o ring) ligger på feil sted med å flytte den der det kan virke logisk, men enten får jeg ikke igjen lokket eller så lekker det som en sil. Filteret er plassert i omtrent samme høyde som sjøvannspumpen (før pumpen). Når jeg skrur opp bunnventilen fylles fiteret sakte opp med vann av vanntrykket utenfra. Når filteret er fullt begynner det å renne ut på sidene. Starter jeg motoren suger filteret luft sammen med vann slik at motoren blir for varm. Når jeg stopper motoren renner det vann ut av filteret igjen. Trenger gode råd. Akkurat nå har jeg koblet ut filteret og kjører slange direkte fra inntak til pumpe slik det alltid har vært.

Screenshot_20170406-152042.png

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

Ingen skader i o-ring/pakning eller støpegrader i filterhus/lokk? Klin på godt med feks silicone grease og prøv igjen. Bytte til litt tykkere pakning kanskje. Forøvrig i min båtverden: ville aldri tatt sjansen på å montere det filteret under vannlinja! Flytt det opp så filterhuset er over vannlinja og du fyller ikke båten den dagen plasten sprekker. Fortsatt problemer etter det: legg over en film med glad-pack etter at du har skrudd på lokket og det blir potte tett selv uten pakning.

Synest o-ringen  såg litt liten ut. Eg kjenner ikkje dette filteret.

O-ringen skal vel ligga ytterst øverst på det svarte huset. Ser ut som eit spor der. 

Men kommentar til plastfilter under vannlinja, det er vel uproblematisk. Vp har hatt orginale filtre av plast hengande på motoren i mange tiår.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

For meg ser det ut som du mangler en o-ring som skal ligge på utsida av falsen på den svarte hoveddelen. Den du har skal bare tette mot lokket slik at vannet ikke går utenom filterkoppen. Etter mitt vett KAN ikke det filteret bli tett uten.

Støtter forslag om å heve filter over vannlinja. Du eliminerer jo en mulig kilde til katastrofal lekkasje. De VP-motorene jeg har hatt på båter med hekkgregat har hatt filter på motor, men det har alltid vært over vannlinja med god margin. 

Forsøkte å sette o ringen på utsiden av falsen, men da går ikke lokket igjen. Vil filteret som er montert over vannlinjen gi nok vann til kjøling? Vil pumpen klare den ekstra høyden? Tenker siden dette er en motor originalt uten filter og med slanger godt under vannlinjen originalt. Første turen med filter gikk motoren for høyt i temperatur, måtte derfor koble av filteret igjen. Men om det var pga mye luft eller om pumpen ikke klarte å gi nok væske med ektra lengde og høyde på slangen vet jeg ikke. Slangen måtte gå høyere enn filteret for å unngå eksosen. Fant dette bildet av noe som ser ut som samme filter. Er det ikke o-ringen vi ser der? DSCN5278.JPG

Sitat

Prøv å ta bort filter elementet og monter igjen med o-ringen langs kanten.

I mitt hode finnes kun en forklaring på hvorfor det lekker.

Lokket slutter ikke rundt o-ringen som det skal.

Dette kan være på grunn av:

1- O-ringen har for liten diameter og lokket tar nedi enten kanten på filterholderen eller filteret (det hvite). Prøv uten det hvite filteret montert.

(Som Sjeldenutpå også sier)

2- Lokket slutter om o-ringen sett fra toppen, men det er en ujevn fals som o-ringen ligger mot slik at det blir lekkasje. Du kan lett se på det gjennomsiktige filter lokket om det slutter tett på toppen. Umulig å se på undersiden mot filterholderen.

Høyden på filteret over vannlinjen har ingenting å si på pumpens mulighet til å suge vann. Så lenge du har fått bort luften så vil sugehøyden sett fra pumpen på motoren være omtrent den samme uansett høyden på filteret. Eneste forskjell vil være vannets friksjon i slangene dersom de er svært lange.

Klag til Maritim. Det er nok ikke topp kvalitet på dette filteret, men det skal jo fungere som tiltenkt.

SailorBoy

Sitat

Redigert av sailorboy (see edit history)

Hei!  

Har et lignende filter i båten vår, og det har fungert perfekt de 10 årene vi har hatt båten. Ikke noe problem med filteret over vannlinja på Yanmar i alle fall. Når motoren stoppes renner vannet et stykke ned. Når motoren går kan man se at det strømmer vann gjennom filteret , men det blir ikke helt vannfylt. 

O-ringen skal sitte i et dreid (støpt) spor i enden av det svarte huset slik at lokket presser rett mot. Dersom det er grader eller skader i sporet blir det lett lekkasje. Ekstra silikonfett vil ikke hjelpe da. Ta med deg filteret til butikken og få dem til å se på det for deg. Hvis du skal få hjelp over nettet må du legge ut mange nærbilder av sporet slik at vi kan se etter feil. 

har samme sort filter, men det er ikke noen O RING som skal tette, men en gummipakning som er flat og ligger oppå både filteret,silen og ytterknaten på det svarte huset, det må være feil at det skal ligge O ring, det er logisk at det ikke blir tett då  ksn prøve å få tatt bilde, men veit ikke om eg får laste det opp,

Tror nok filteret ditt er komplett, det er sannsynligvis flere versjoner ute og går. Kjøpte et slikt sjøvannsfilter for et par år tilbake, det hadde kun slik O-ring til pakning, slik som på ditt sjøvannsfilter MegaTrondy. Fikk aldri testet filteret (og pakningen) da jeg fikk til å tette det gamle sjøvannsfilteret og dermed leverte det nye i retur. Synes abellas filter virker ha en bedre løsning for pakningen, O-ringer som ikke har gode spor å ligge i er noe dritt:thumbsdown:

Betalte du med bankkort? Da kan du skrive ut en kontoutskrift med oversikt over hvor du har handlet (det er ikke spesifisert hva du har kjøpt, men likevel..). Har ved et par anledninger gjort dette selv der jeg har forlagt kvitteringen.

Et lite tips til en annen gang; med mobiltelefon med greit kamera kan du ta bilde av kvitteringen når du kjøper ting av verdi. Selv lagrer jeg bildene under hva, butikknavn og dato. Anbefales:wink:

Ikke så dumt. Pleier å ta vare på alle kvitteringer, men dette filteret kostet jo bare 350 kroner, så da kan det være at jeg ikke har vært så nøye med den kvitteringen. Likevel kjipt å rote bort penger... Hvis jeg monterer filteret så høyt det lar seg gjøre (over vannlinjen), er det sånn at vann ikke vil fylle filteret når motoren er av? Kan jeg for eksempel skru av lokket uten at bunnventilen er stengt - uten at vann vil renne ut i båten?

Guest Avmønstret#

Er ikke krav til kvittering pr se. Kravet er at du kan sannsynliggjøre at du kjøpte varen der, og det kan jo skje på mange måter. Bankutskrift er jo en grei måte. Om de husker at du handlet der er jo alt greit, osv. Og om de er de eneste som selger varen, som feks ofte er ved BT og Jula sier det seg selv. 

Ta med varen og bankutskrift så ordner det seg. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...