Mastiff Startet 7.April.2017 Del på Facebook Startet 7.April.2017 Litt kortere denne gangen: Jeg la ut spørsmål om dette i går, før tilbakeføringen av sikkerhetskopi som førte til at det forsvant, og jeg fikk ett svar som jeg så, kanskje flere som jeg ikke så. Tanken er en enkel båt, godt brukt og rimelig 15-17 fot med en nyere firetakters 9.9, eller noe sånt (for å unngå knot med oljeblanding), er vel passende. Tipset i meldingen jeg så, var å få noe Veritas-godkjent, og det høres lurt ut. Disse turistene er ikke altid like gode ti l å respektere værforholdene, så det bør være en brukbar margin. Jeg tenkte noe enkelt og åpent av Askeladden, Terhi, Yanmar eller lignende. Askeladden er jo som regel Veritas-godkjent. Jeg lurer også litt på om det er en fordel å ha rattstyring, eller om det er like greit for dem å forholde seg til en som bruker den innebygde styrekulten i påhengsen. Kjør debatt! Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 (redigert) Disse her virker å være nokså greie utleiebåter, 9,9 4t i brønn akter, lite støy osv... (Yellow boat(s?) Nordan) Denne er solgt, riktignok... https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=49654445 Redigert 7.April.2017 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 (redigert) Hansvik har også noen eldre typer som er blytunge og stødige med type 9,9-15 motor. Mener det var en 16-17 foter Hansvik med litt kjøl vi fiska fra i mange år. Tålte mye sjø og flotte greier. Rana hadde vel også noe sånt i samme gata sånn ca. Redigert 7.April.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Rana 17 Fisk er jo en klassiker. Samme er Hansvik 16.. De er vel begge noe tungdrevne, men stødige båter. Tror kanskje 9.9 blir litt lite motor, bør opp på 15-20hk. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
SøndreSvaberg Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 (redigert) Hansvik 18 fungerer på Stadt! Så den bør duge hvor-som-helst. Ser også ut til at den fungerer i Lofoten til utleie der. Mulig du bør ha 30-40 hk på den for å få den i plan? Redigert 7.April.2017 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 SøndreSvaberg: Yepp, det er tydeligvis Hansvik 18 vi fisket med, ved Stadt :-) Brukte den i mange år. Kan ikke se at den hadde noen svakheter på noen som helst måte. Gikk bra om man var alene med 15hk. Gikk greit med 3-4 voksene og fiskeutstyr. Gikk godt i sjøen, både i mot og fra. Stø og fin å fiske fra. Men forferdelig tung å få opp i naustet når ferien var over. Og ikke selvlensende da.. om det er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Fisketurister= tyskere= Alle står (samtidig) i båten... Uansett hvor liten båten er... Dvs; om en ikke skal bli rent ned av kjerringer, lensmann og ungene til fiskeren(e), så bør det være rekke som fungerer i ståhøyde. Lese kart gjør de ikke alltid heller, så en planene båt er verre med tanke på skrog/ personskader. Har sett slike turister surre rundt i skummet rundt Ballastskjærane, sikkert fisk der... Nå generaliserte jeg himla mye her.... Noen av disse er faktisk ekstremt sjøvante, men ikke alle har overbevist meg (nå er det ikke så mye jeg er i kontakt med disse, så det er tynt erfaringgrunnlag). Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
SøndreSvaberg Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Hansviken er TUNG! Det er vel derfor den er så stødig... Pleier å være en sammenheng der. Putt en 9,9 hk på den så går det ikke så alt for fort Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
LM 605 Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Sandstrøm ( tidligere Uttern), har mange ypperlige båtmodeller til slikt bruk, alt i fra mindre åpne båter med og uten konsoll, og til større, delvis innelukkede båter. Solide bruksbåter for fisking,etc. som planer lett med mindre motorer. Modellene (ca 20 stk.) har også en liten kjøl, for mindre avdrift. Sandstøm båtene er heller ikke bundet opp mot noe motor-merke, så alle motorer kan monteres. Rimelige priser har de også. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Du er nok på helt rett spor. Få en tung båt med kjøl og moderat motor. En stødig og forutsigbar båt som selv den største kløne ikke klarer å kjøre katastrofalt galt med. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Prøv å få tak i Gimo 560 i god forfattning. Svært stødig og robust båt med høy rekke som bla er brukt mye til dette formålet. Hadde selv ett veldig pent eksemplar som jeg solgte...angrer enda?perfekt til line/garn/teiner og pilking. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2017 Mange gode forslag, takk! Men jeg er redd ikke mange av dem er gjenomførbare. Med "rimelig" mener jeg maks 20-25 høvdinger, jeg har nok ikke råd til å investere mer akkurat nå. Men Rana er selvsagt et alternativ jeg ikke tenkte på! Kanskje noe sånt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=91928513 Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 (redigert) Rana Plast 530 er nok en bra båt til dette bruket. Jeg hadde (har) lillebroren, Rana Plast 425 og den gikk nærmere 20knop med 15hk og en tenåring ombord, når man dro rundt i sånt på 80-tallet... Dette er en planende båt som nok går bedre enn Rana 17 Fisk og de gamle Hansvik-båtene, med tilsvarende motorisering. Edit: Så på prisene her og det må være mange som har røyka sokkene sine når de prøver å selge 30 år gamle Rana-båter... Denne var nå litt fornuft i, 10 lapper for kun båten:https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92215847 Redigert 7.April.2017 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Guest Balder.. Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Er vel feil årstid nå å gjøre ett "kupp" da det er oppstart av båtsesong? Jeg kjøper alltid alt som koster mer en litt på tampen av gjenstandens høysesong og bruker tiden frem til sesongen starter på oppussing og stell, mye å tjene på det....men uansett, prøv å sett inn en annonse på finn.no å sett maks pris så er du kanske heldig å finner en god handel? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2017 Jeg hadde glemt hvor ufattelig stygge de Ranaene med dekk og vindskjerm er! Men bortsett fra prisen ville dette vært ganske bra: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80030684 32 000 er for mye, men det er jo med henger som kan selges. Det blir selvsagt ikke aktuelt å kjøre fra Mandal til Stjørdal, men bare som et eksempel. Jeg tror egentlig en sånn og en 15 hk ville være ganske ideelt. Ikke raskt nok til at de roter seg bort i for store problemer, men samtidig veldig stødig båt. Og så stygg at det ikke er noen fare for tyveri, hvis ikke tyven er uvanlig drita! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.April.2017 Del på Facebook Svart 8.April.2017 (redigert) I tilleg til type båt (stødig!) og motor (minst mulig!) så ville jeg ha bekymret meg mye for å sørge for at de som skal leie båten har et minimum av kunnskap om sjø/båtliv, er riktig utstyrt og har gått gjennom en "sikkerhetsklarering", skrevet under en kontrakt og har fått god informasjon mht hva de skal gjøre, og hvem de skal kontakte dersom , hvis eller i fall! Redigert 8.April.2017 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mastiff Svart 9.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2017 Vel, hvis man er for kresen, er de verre å få uleid. Jeg satser på å legge meg på samme nivå som proffe utleiere i området, med kontrakt, kontaktnummer og en skriftlig gjennomgang av hva man bør og ikke bør. I tillegg vurderer jeg meget seriøst å sette en GPS-enhet på mobilnettet et sted der den ikke forsvinner så lett. Det vil jo også hindre tyveri, så lenge den er gjemt så godt at ingen finner den uten å demontere hele båten (og er vanntett). Da kan jeg også se om leietakerne går ut i vær/forhold de ikke burde vært ute og sette et "virtuelt gjerde", så jeg får varsel hvis de for eksempel går for langt ut. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 (redigert) Tror jeg ville hatt en helt åpen båt, type landstedsbåt/jolle. Dersom det er dekk og vindskjerm, vil det jo ta bort plass for fisking. Her feks, er det en "Plast DP-475", med motor, til 25 000,-: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92776098 Og en til, Rana 530 uten motor, til 12 000,-: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=91928513 Edit: Dette gjelder fortrinnsvis innaskjærs. Redigert 9.April.2017 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 16.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2017 Det måtte nok vært den andre, Ranaen. Passe båt, kort avstand, og jeg kan få en påhengs jeg er fornøyd med. Noe med en halvgammel totakters påhengs er nok litt for upålitelig for mitt bruk. Ellers er det egentlig stort sett å regne som innaskjærs overalt rundt Mandal så lenge det ikke blåser mye vest- eller sørfra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.