Jump to content

Turbohavari FNM 225. Kan jeg bruke båten i påsken?


NilsPils

Recommended Posts

Jeg gikk fra vinteropplaget til hjemmehavna i Hankøsundet i går. Vi var to båter i lag. Jeg hadde en litt skingrende lyd fra motoren som varierte med turtallet. Jeg fant et passende turtall hvor lyden nesten forsvant og tenkte at dette måtte sjekkes nærmere når jeg kommer frem.

 

Så kalte kameraten i den andre båten meg opp på mobilen og ba om hjelp. Han hadde motorstopp og drev mot land. Jeg gasset  da på for å komme til unnsetning. Da jeg lå med 3000 omdreininger kom det et skikkelig brak fra motoren fulgt av en høy snøftelyd og turtallet sank momentant. Jeg dro av gassen og tenkte: motorhavari . . . !! Men motoren gikk fint på tomgang og responderte bra på gassen opp til nesten 2000 omdreininger. Når jeg prøvde å gi på mer kom det bare svart røyk og ikke noe mer turtall. Jeg fikk tak i kameraten og slepte han en times tid til hjemmehavna. Motoren gik fint sålenge jeg holdt lavt turtall. Den ulyden jeg hadde i starten var helt borte.

 

Jeg regner med at jeg har hatt turbohavari. Dette er en italiensk commonrailmotor, så det nytter ikke å kontakte merkeverksted nå. Jeg kan ta kontakt med importør, som tideligere har vært særdeles behjelpelig, men det må bli etter påske. Spørsmålet nå er om jeg trygt kan bruke båten i påsken? Er det eventuelt noe jeg bør sjekke først? Normalt kjører jeg i skrogfart med maksimum 2000 omdreininger og det ser ut til å fungere bra. Maksturtall for denne motoren er 4200.

Redigert av NilsPils
stavefeil (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe turboexpert men lydene før og ved turbohavari er jo viftene/ spindel som lager så jeg ville sjekket begge sider for løse deler. Mulig du får stort oljeforbruk, noen ganger knekker også spindelen pga vibrasjoner/ slitasje. Konklusjonen er vel at den motoren helst vil ha en ny turbo. Personlig ville jeg bare tatt noen korte turer.

Link to post
Share on other sites

baatplassen virker!

Arild hos importøren tok uoppfordret kontakt på telefonen med en gang. Jeg fikk masse gode råd og tips og starter med å demontere turboen i dag. Håper å kunne levere den til service på mandag. :-)

 

Takker også Morten for innspill. Arild sa det samme om mulig oljeforbruk.

 

Redigert av NilsPils
Tillegsinfo (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fillern da Nils, det var ikke noen god start på Påska...  Fikk du noen indikasjon fra oljetrykksmåler eller vanntemp før det ble lyd ?

Regner med at du ikke har montert ladetrykkmåler ?

Om du skulle trenge deler for å berge Påska så vil noen type deler være tilgjengelige i Tønsberg.

 

Ingen overraskelse at Importøren stiller opp. Selv har jeg heldigvis bare hatt bruk for hjelp en gang, men da fikk jeg da også meget god støtte. 

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Takker for tips om Tønsberg. Har fått en adresse nærmere Oslo som skal prøves først.

 

Jo, det var en overraskelse at importøren stilt opp. Jeg har ikke kjøpt motoren gjennom ham. Den kom med båten da den ble importert privat av meg. så han har ingen forpliktelser overfor meg. Og det var han som kontaktet meg, ikke omvendt, etter å ha lest innlegget mitt på bp. Samme fantastiske service hadde jeg for noen år siden da jeg måtte skifte injektorer etter å hatt vann i dieselen. All honnør til Arild hos KD Trading AS i Bergen!

 

Nå er turboen ute og jeg håper å få ordnet dette før påskehelgen. Ellers blir båten hytte på sjøen så lenge med fisking fra brygga. Det går også an. Fikk to ørreter i kveld, årets første, som plaster på såret. I morgen blir det grillet sjøørret.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk komodo.

Jeg drar hjem i dag og kommer tilbake til båten senere i uken. Jeg tar med reimskiva og en skisse, så kommer jeg innom når det måtte passe for deg.

 

Fint å kunne mekke selv. Forrige gang ble jeg injektorspesialist. Nå går jeg gradene på turbo . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils, for en kjedelig start på påsken.  Får en liten "dejavu" av dette. Bare så det er sagt, jeg er ikke noen turbo ekspert men har noen sure erfaringer som jeg kan dele. Hos meg førte turbo havari til svineri i luft manifold og intercooler. Mens du venter på ny turbo bør det vurderes om sjekk av luft krets. må den renses ?

Hvis du ikke har levert den gamle turbo kan du vurdere å sette den inn for å kunne kjøre motor varm før oljebytte. Jeg fikk vite av turbo selger at om garanti skal gjelde må motor ha olje bytte før den nye turbo brukes, samt filetere osv.

 

Lykke til, håper det ordner seg før påske :wink:

 

Link to post
Share on other sites

Takk for omtanken.

Intercooleren er allerede demontert for rengjøring etter tips fra Arild hos KD Trading. Det var en del olje der. Oljeskift med filterbytte ble foretatt umiddelbart før havariet, så jeg tror ikke jeg må bytte olje igjen (?). Turboen går til serviceverksted i dag. Får høre hva de sier.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Leverte den inn til Zubi Turbo-Service AS på Høvik i dag. De vil demontere den og gi tilbakemelding. Men den må byttes uansett. Jeg får ny umiddelbart over påske. Det enesete jeg har konstatert så langt er at hjulet på luftsiden henger løst. altså er det akselbrudd, minst. Jeg kommer tilbake med rapport når jeg vet mer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Billig forsikring å bytte olje og filter, er ikke sjelden at turbohavari på oljekjølte turboer gir endel spon som går i olja og videre i motoren..... 

I verste fall ender man opp med å bytte motor.....var borti en motor som kun gikk en sesong med byttet turbo uten å rense opp i motoren/olje/filter, sesongen etterpå var den "død".

Link to post
Share on other sites

Hva menes med at motoren var "død"?

 

Vil ikke oljefilteret ta seg av mulige forurensninger?

Hadde akurat skiftet olje og filter umiddelbart før det hendte. Og så kjørte jeg en drøy times tid med havarert turbo for å komme i havn. Det var da en del olje i intercooleren, som ble demontert og rengjort innvendig. I helgen var jeg på en times tur for å teste. Oljen ser fremdeles helt ren ut.

 

Nå satser jeg på oljefilteret. Det er vel også en sil foran oljepumpa. Uansett får jeg ikke gjort mer rent enn eventuelt å suge ut oljen. Men båten blir liggende noen dager i marinaen, så det er fremdeles mulig, men kanskje litt sent  . . . . .

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nils, generelt ved turbohavari er det viktig å rengjøre retursystemet fra turbo til bunnpanne for å fjerne spon, koksing og avleiringer. Om havariet har forårsaket betydelig sponing ville jeg byttet olje, rengjort bunnpanne, oljesil, returrør/slange og oljepumpe. (og returrør sil om motoren har en slik)

 

Spon og koks som havner i bunnpanna kan passere grov-silen og fortsatt nå oljepumpa på vei til filteret og det er jo ikke gunstig.

 

Fra bil-verden er denne problematikken godt kjent fra feks PSA motoren som Volvo har kjøpt til sine biler, 1.6D D4164T, 2004-2010? som også brukes i stort antall andre biler... Mazda 3, Ford Focus, Peugout, Citroen, DS +++  Felles for mange av disse turbohavariene er at retursystemet ikke ble tilstrekkelig rengjort. Dermed havarerer turboen igjen etter kort tid... 

For denne motoren hjelper det ikke akkurat at bunnpanna har en opphevet innfesting slik at ca 0,6 liter olje ikke renner ut ved oljeskift basert på avtapping...  og det er vel den olja i bunnen som man helst vil bli kvitt... Enkelte av fabrikantene innførte raskt prosedyrer hos merkeforhandlerne; som å suge ut olje i tillegg, fjerning av retursil +++ som ikke ble plukket opp av alle og dermed var ikke alle merker like berørt av denne type feil selv om motorene var svært like. Noen innførte kortere oljeskift intervaller også, mens andre lot det være... 

 

Ikke min mening å hause opp men samtidig så kan historien over være nyttig å vite om selv om den gjelder bil og Volvo så er den generell.

Siden du har hatt fagfolk til å se på turboen din synes jeg du skal rådføre deg med dem mht hva som er smart å gjøre videre. De kan vurdere sponing osv.

 

Godt å høre at det gikk greit å få på plass ny turbo og at du er på fjorden igjen :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Hadde en hyggelig telefonsamtale me Mr. Zubi, turboservice AS, som var ganske beroligende. Han husket saken min med turboen.

 

Han sa at jeg bør slappe av. Tett sil foran oljepumpa vil som regel gi dårlig og ujevnt oljetrykk. Så lenge jeg har ren olje og jevnt og normalt oljetrykk bør jeg ta det med ro. Mindre forurensninger vil oljefiltert ta seg av. Han foreslo at jeg bare kjører videre og skifter oljefilteret (ikke oljen) etter en stund.

 

Han bekreftet også at dette kan være et problem på noen biler, men av helt andre årsaker. Han sa ikke hva som mens med "helt andre årsaker".

 

Så nå kan jeg ta det med ro og nyte båtlivet . . .

Trodde jeg, helt til jeg fikk problemer med pakkboksen. Det kommer jeg tilbake til i en annen tråd etter hvert.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

Tar opp denne tråden igjen da jeg har en turbo som står, eller rettere sagt stod men har fått den til å gå rundt igjen, med håndkraft. Var på en tur i helgen, men lå gått under turbotrykkomdreininger. Skulle rense maskinene litt og gi full trottle da lillegutt roper at det kommer masse svart røyk pappa. Den var meget svart ja og la ned turtallet direkte. Det er en KAMD42. Forrige tur observert jeg/vi ikke noen slik røyk og lå da gått over 2000 i omdreininger. Har fått rikket løs turboen og den går fint rundt, men problemet er at den ikke vil spinne rundt av seg selv. Må snurres rundt med fingrene, selvfølgelig er motor av og strøm kuttet. 

Når jeg beveger kompressorhjulet er det akkurat som noe holder igjen slik at den ikke vil snurre. Fikk beskjed av vp verksted å sette den på 12mm drill og forsiktig kjøre rundt. så er gjort men ingen forandring. Ser siste mulighet nå til å ta av turbo, ta en titt på eksossiden, og håpe det er mye dritt der som kan rengjøres. Ellers er det vel bare å bytte dævelskapen. Hadde også en del olje i ladekjøleren, men dette er visst normalt på de grønne sa de på vp om man "kjerringkjører" mye. Skal vel innrømme at jeg ikke er flinkest til å børne motorene veldig ofte....

 

Synspunkter om prosedyre og nødhjelp :-) ?

 

Mvh

Truls

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke din turbo, men de fleste har en reguleringsmekanisme som kan sote igjen. Da jeg kjøpte ny fikk jeg vite at havariet på min sannsynligvis skyldtes sot og at jeg hadde kjørt for mye/for lenge på lavt turtall (doerger en del). Høres ut som om du kan ha det samme problemet . . . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 5/6/2017 at 5.54:

.....................

Så nå kan jeg ta det med ro og nyte båtlivet . . .

Trodde jeg, helt til jeg fikk problemer med pakkboksen. Det kommer jeg tilbake til i en annen tråd etter hvert.

 

Mer om pakkboksen her:

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...