Styrmann Johnsen Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 Hei jeg har kjøpt en Sjømann 22 med en Volvo Penta Marna MB 10a motor. Når den blir varm så går den ujevnt og nesten slik at den vil stoppe på lavt turtall. Hvis jeg fri stiller giret og gir gass så kommer turtallet seg opp og blir jevnt igjen. Er det "skit" i forgasseren som gjør dette? (første turen etter vinter opplag) Quote Link to post
Styrmann Johnsen Posted April 11, 2017 Author Share Posted April 11, 2017 Eller kan det ha noe med at tomgange kan være justert ned av tidligere eier? Quote Link to post
adeneo Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 Det kan vel ha noe med begge deler å gjøre. Du kan rense flottørkammeret og dysene uten å ta av forgasseren. Disse hadde også ofte litt problemer med vann, både i bensintank og forgasser. Tanken hadde ofte tappekran for å tappe av vann. En justering er sikkert heller ikke å forakte, så begynn med en lett rens og justering, å se om det blir bedre. Quote Link to post
Honduras Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 Kan være du har dårlig kompresjon (også), enten pga slitte stempelfjærer eller dårlig ventiltettning. Gir ofte samme feil. Lån/kjøp en kompresjonsmåler (koster lite på Biltema). Sjekk at kompresjonen er lik (mindre enn 10% forskjell) på begge sylindre og innenfor fabrikantens spesifikasjon. Hvis en eller begge har dårlig komp, sprut inn litt olje i sylinderen og ta ny test. Ble kompresjonen merkbart høyere/normal, har du slitte stempelfjærer og/eller sylinder. Hvis det ikke ga noen forandring er det som regel ventilene dine som bør slipes. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.