Chiefengineer Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 sap_2000 skrev On 15.4.2017 at 15.53: Båten jeg har nå ble også annonsert på Finn av av SM ferdig levert i Stavanger, men selger i NL hadde aldri hatt noen kontakt med de. Jeg ble gjort oppmerksom på, for et par år siden at SM nærmest bedriver forsøk på å utkonkurrere norske privatselgere gjennom reklamering/annonsering av båter de ikke besitter så snart norsk selger legger inn sin båt på Finn. Dette retter seg i hovedsak mot båter av merkene de selv forhandler. Har observert på dette i ettertid og lagt merke til at ved flere tilfeller har det blitt annonsert norske Fairline privat der det umiddelbart etterpå dukker opp annonser på middelshavblekede båter uten reelle bilder fra SM, kun fabrikksfoto der tilsvarende objekter legges ut av SM til lavere pris enn den norske varianten med norsk utstyrspakke og full servicehistorikk. Dette synes jeg er en lavmåls måte å drive forretning på, har merket meg at Princess importøren har holdt seg for god til å benytte de samme metodene. Det har hendt såpass spesifikt ved gjentatte anledninger at man kan helt overse tilfeldigheter som årsak. Er det noen som har sett de samme tendenser enten hos SM eller andre norske foretak? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 SM har en P420 med nyere D6 i sitt repertoar, den ble annonsert i høst til 1.495.000,- ligger nå til 1.275.000,- dette er uten frakt og ++. den må vel kostes på en del før den kan brukes i Norge i forholdt til varmere, vinsjer osv. De har også en billig 480 som er tilsvarende Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Den 420 SM har annonsert synes jeg ser veldig bra ut hvis alt kan dokumenteres ang motorbytte for med så få gangtimer er det mye penger for de, det er klart at resten må ses over og virke og det er jo mye utstyr på den thruster f b ,generator, dieselvarmer, +++ er det noe som mangler er det vinsj bak. Men da vil jeg tenke og lure på hvor mye de har avtale på og kjøpe båten for, for de tjener helt sikkert godt på den. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Marida Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Bensin aggregat og 100.000,- i frakt. Som tidligere nevnt er jeg ikke så keen på å kjøpe fra utlandet, vil gjerne handle her hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Det skjønner jeg for det er problemer og kunne se og inspisere båten , jeg har ikke noe kjennskap til SM annet en at en kamerat har kjøpt båt av de for et år siden og har ikke hørt noen klager fra han. Og så har jeg lagt merke til at mange av prisene hans er umulig og slå. Jeg tar det og kjøpe utenlands på strak arm, da jeg gjorde det i fjord var jeg litt spent men det gikk uten problem av større art så det kan hende jeg gjør det igjenn. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Chiefengineer Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Jeg anser ikke det som et problem å kjøpe fra utlandet men storbåt er såpass rimelig i Norge i forhold til utland at her er det nok lite å hente på import kontra norsk båt om det finnes objekter i den klassen du ser etter. Det er jo ofte det som er problemet. Skal du hente fra utlandet og objektet er av litt nyere dato må du få tak i en båt som det ikke er betalt mva på for at dette skal være i nærheten av å lønne seg. Om ikke ender du opp med en båt som er momset to ganger og da vil den koste mer enn en tilsvarende kjøpt ny i Norge. Når årene går og båten er blitt 20 år gammel er det nok litt andre faktorer som avgjør prissettingen. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Det er omtrent samme konklusjon jeg har kommet til Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Z Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 On 13.4.2017 at 10:45 AM, Marida said: Som du ser har jeg hatt Sealine. Det er mange fine løsninger, men også noen utfordringer. Akkurat denne er over min prisklasse, men den ser jo grei ut. Godt med skapplass og 4 lugarer, selv om den bak nesten er bortkastet Hei. Jeg er for tiden i markedet for ny båt, og vurderer sterkt Sealing 360, F36 eller F37. Jeg ser du har opplevd noen utfordringer, og lurer på om du kan utdype det litt om hva salgs type utfordringer du mener Sealine byr på :) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Chiefengineer skrev for 8 timer siden: Er det noen som har sett de samme tendenser enten hos SM eller andre norske foretak? Jepp, SM er et firma jeg har mistet helt respekten for. De annonserte for noen år siden en båt som skulle ligge i utlandet med korrekte bilder. Nå hadde det seg slik at Italmarin hadde kjøpt båten, tatt den til Norge og striglet den for salg. Grunnen til at jeg vet det er at jeg ringte Italmarin og "Gjorde de oppmerksomme på at jeg kunne kjøpe samme modell av SM for langt lavere pris". Jeg fikk da beskjed av Italmarin at det var samme båt og at den nå lå ferdig til salg i Norge hos dem. Jeg fikk da også bekreftet det samme som du nevner om SM når det gjelder "strategien" deres. SM mente også en periode at alle Fairline som lå til salgs på Gurnsey og Jersey(husker ikke navnet på Fairline forhandleren der) var "deres". Ved henvendelse til dem opplevde jeg også at de betraktet hundretusener som lommerusk og om jeg skulle kjøpe båt av dem så måtte man bare stole på at den var slik de sa og avgjørelsen burde falle i løpet av timer. Jeg endte heldigvis opp med noe helt annet :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Chiefengineer Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 VannTro skrev 15 minutes ago: Jepp, SM er et firma jeg har mistet helt respekten for. De annonserte for noen år siden en båt som skulle ligge i utlandet med korrekte bilder. Nå hadde det seg slik at Italmarin hadde kjøpt båten, tatt den til Norge og striglet den for salg. Grunnen til at jeg vet det er at jeg ringte Italmarin og "Gjorde de oppmerksomme på at jeg kunne kjøpe samme modell av SM for langt lavere pris". Jeg fikk da beskjed av Italmarin at det var samme båt og at den nå lå ferdig til salg i Norge hos dem. Jeg fikk da også bekreftet det samme som du nevner om SM når det gjelder "strategien" deres. SM mente også en periode at alle Fairline som lå til salgs på Gurnsey og Jersey(husker ikke navnet på Fairline forhandleren der) var "deres". Ved henvendelse til dem opplevde jeg også at de betraktet hundretusener som lommerusk og om jeg skulle kjøpe båt av dem så måtte man bare stole på at den var slik de sa og avgjørelsen burde falle i løpet av timer. Jeg endte heldigvis opp med noe helt annet :-) Meget interessant. Da kan nok hverken mine mine egne observasjoner eller andres kalles for tilfeldigheter. Ikke spesielt lurt i en bransje som er såpass liten og oversiktlig som denne. Det fører neppe til mersalg på sikt. Heller ikke å annonsere dumpingpriser på "egne" merker samtidig som man skal forsøke å bygge tiltro til nysalg og bruktverdi på det samme merket dersom en kunde melder interesse for å kjøpe helt nytt. Her må det være noe helt vesentlig man ikke har skjønt i timene som omhandlet bedriftslære og økonomi. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Et medlem som tidligere var aktiv her på BP bisto private med besiktigelse/transport (sjøveien) av mang en Fairline fra kanaløyene lenge før SM startet med det. Han fikk senere beskjed om å "holde seg unna båtene deres". Jeg tror for øvrig han ikke brød seg nevneverdig om det... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
beauty of aqua Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Trist og lese om deres erfaring med stavanger marinesenter.Jeg tok selv inn en fairline fra utlandet i fjor,og ringte sm for og høre med de angående tips til transport. Roland ved stavanger marinesenter var meget behjelpelig og imøtekommende selvom dette var en båt jeg hadde funnet selv.Han brukte masse tid på organisering rundt transport av båten min,uten at de tok et rødt øre for det(jeg ble fakturert direkte av transportør). Det syns jeg det står veldig respekt av.Jeg har også en bekjent som har handlet båt av Rolland.Han er også meget fornøyd med handelen;flott holdt båt til gunstig pris. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Komodo Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Jeg har vært der og tittet på en båt. Enten holder de tilbake informasjon, eller så mangler de kunnskap. Jeg kunne nok godt handlet båt av dem, men da ville jeg gjort en gruuundig sjekk. KNBF ville ikke vært involvert i den sjekken for å si det sånn. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
XardasKSP Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 (redigert) Det må jo alltid bli dyrere hvis man skal ha noe via et mellomledd som må jo ha en fortjeneste på dette blir jo som å kjøpe bil selv i Tyskland vs kjøpe ferdigimportert. Blir altfra 20 000 til 100 000 billigere å gjøre det selv avhengig av prisklasse på bil. Ellers så var det jo så mange henteturentusiaster med fantastisk god båterfaring her på forumet at en båt på langt over 40 fot vil sikkert noen tørre å kjøre over nordsjøen (for de andre sin del, for min del så har jeg allerede ved henting av Alicraften i Sandefjord funnet en fantasisk god hjelper på forumet som liker henteturer) på en godværsdag mot et vederlag innenfor den skattefriegrensa på 6000 (med transport hjemfra, mat osv. inkludert) trolig. Spørs sikkert hvor i England og om båten skal via Danmark (påfyll av drivstoff osv.) til Norge blir jo alt fra 300 til 500 nm. Så hvis man regner 100 liter per time og marsjfart på 20 knop så koster det 25 000 i drivstoff å dra 500 nm. Blir vel bedre enn 100 000 i transportkostnader. For øvrig så er det noen båter som så å si ikke finnes til salgs i Norge (hvis man ser bortifra at det dukker opp et eksemplar engang per 2 år på finn) og da må jo man kjøpe de i utlandet om man vil ha bruktbåt av en mindre populær modell. Redigert 18.April.2017 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 (redigert) Da ser det ut til at det ble båt. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74164798&fks=74164798 Redigert 19.April.2017 av Marida (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Marida skrev 22 minutes ago: Hva kan man betale for en 1992 Fairline 43/45? vet at alt om bord kan ryke og må ta litt høyde for det, litt liten baugpropell som sikkert ikke varer så lenge, like gammelt aggregat og ellers uten vinsj bak og heller ikke akterthruster Her ble det litt mye forutsetninger, hva er det generelle inntrykket av båt og eier? Hvor lenge har eier hatt båten? Hvor godt kjenner han til det tekniske ombord? Finnes det kvitteringer på noe av det som er utført på motorer etc? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 (redigert) Der var du raskere enn meg Chiefengineer, selger har hatt båten i 6 år og er båtmann. så ryddig og ordentlig ut oppi der, han hadde masse dokumentasjon, men har ikke gått gjennom alt da det er noen mil dit Redigert 19.April.2017 av Marida (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Marida skrev 33 minutes ago: Da ser det ut til at det ble båt. Ser man det. Gratulerer! Det blir jo en flott hentetur! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Vrod Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Chiefengineer skrev 24 minutes ago: Her ble det litt mye forutsetninger, hva er det generelle inntrykket av båt og eier? Hvor lenge har eier hatt båten? Hvor godt kjenner han til det tekniske ombord? Finnes det kvitteringer på noe av det som er utført på motorer etc? http://no.yachtworld.com/baater/1995/Fairline-Squadron-43-2932326/UK#.WPc4kuszerU vel jeg tittet på annonsen du la en link til og det ser ut som en flott båt men jeg er litt usikker på prisen jeg tror jeg ville prøvd og sett på noe i utlandet for og se om jeg kunne spare et par hundretusen, men nå har jeg dårlig råd og som jeg har nevnt tidligere og som jeg ser flere har hatt god erfaring med Stavanger marineservice for det har jeg og har snakket med de om båter de selger og båter utenlands og de har kommet med veldig nyttig info uten og skulle ha noe for det og en kamerat kjøpte en båt som de tok inn til han for det var ingen og finne på hjemmemarkedet. Men det er det viktigste at du som kjøper blir fornøyd så kan alle vi andre fortsette og være misunnelige og late som vi har et hav av kunnskap om den båten når vi knapt har sett den på glanset papir i et magasin oss frisøren. Du har gjort et riktig valg for jeg mener og huske tidlig i tråden at du hadde veldig klart definert hva båten skulle levere. Lykke til og god sommer. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Kenneth 81 Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Gratulerer! Skikkelig drømmeskute det der! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Chiefengineer Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Vrod skrev 2 minutes ago: http://no.yachtworld.com/baater/1995/Fairline-Squadron-43-2932326/UK#.WPc4kuszerU vel jeg tittet på annonsen du la en link til og det ser ut som en flott båt men jeg er litt usikker på prisen jeg tror jeg ville prøvd og sett på noe i utlandet for og se om jeg kunne spare et par hundretusen, men nå har jeg dårlig råd og som jeg har nevnt tidligere og som jeg ser flere har hatt god erfaring med Stavanger marineservice for det har jeg og har snakket med de om båter de selger og båter utenlands og de har kommet med veldig nyttig info uten og skulle ha noe for det og en kamerat kjøpte en båt som de tok inn til han for det var ingen og finne på hjemmemarkedet. Men det er det viktigste at du som kjøper blir fornøyd så kan alle vi andre fortsette og være misunnelige og late som vi har et hav av kunnskap om den båten når vi knapt har sett den på glanset papir i et magasin oss frisøren. Du har gjort et riktig valg for jeg mener og huske tidlig i tråden at du hadde veldig klart definert hva båten skulle levere. Lykke til og god sommer. Øhømm... Her er jeg ikke helt med, hva mener du med dette...? Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Chiefengineer skrev 9 minutes ago: Øhømm... Her er jeg ikke helt med, hva mener du med dette...? Hvis du ser på bilde 14 i annonsen så står det Swansea der og da har den vel hatt det som hjemmehavn går jeg ut fra og forespurte hvor mye man kan betale for en Faierlane 43/45 så da la jeg på den annonsen og så har han redigert innlegget i mellomtiden så det blei kanskje litt merkelig ser jeg. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Marida Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Den SQ 43 likte jeg ikke også er det kun to kabiner. Ja den jeg kjøpte ble importert til Norge for 5-6 år siden, merkene har vært på siden da og samme eier. Nå er denne levert med 4 cabinere, 72 motorer og hekkport. Nytrukket cockpit, tror dette blir bra med litt oppgradering. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Grattis, pen båt!. Fine linjer. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Compromise Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Gratulerer med ny båt! Regnet med at det ble denne :) Sitér dette innlegget /per Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.