Mr_Stian Startet 12.April.2017 Del på Facebook Startet 12.April.2017 Hei. Holder på å klargjøre båten til sjøsetting å må bytte sinken som står under propellen på en Scand classic. Fra sink går det en kabel opp til aksel hylsen. Denne kabelen har dårlige kabelsko og selve kabelen er nokså dårlig. Så dette må byttes. Jeg har liggende rustfri 3mm wire. Kan denne brukes? Eller må det være kobber? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 Rustfritt stål er en svært dårlig leder. Tror jeg ville holdt meg til kobber. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 (redigert) Hva med hullbånd? Hvor bra/dårlig det er vet jeg ikke, men på Scand Classicen jeg hadde var det slik,og anoden ble i alle fall spist. Redigert 12.April.2017 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 Hullbon av kobber er mye brukt som forbindelse mellom anoder og det de skal beskytte. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 Bremserør til bil kan brukes. Hamres flatt i enden for å skru på tilkobling. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.April.2017 Del på Facebook Svart 13.April.2017 Bårdp skrev for 7 timer siden: Rustfritt stål er en svært dårlig leder. Tror jeg ville holdt meg til kobber. Ja, men det er jo heller ikke stor strøm det er snakk om her. Men på den annen side så vil det jo ikke hjelpe deg noe. Problemet ditt var jo at dårlige kabelsko, og med rustfri wire og kabelsko i kobber vil det jo bare bli enda verre. Forslaget med patentbånd i kobber (hullbånd) er et godt forslag. Hvis ikke kan du jo ta en litt kraftig kobberledning og lodde på kabelsko (etter pressing). Da vil forbindelsen garantert holde et par år Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HansO Svart 13.April.2017 Del på Facebook Svart 13.April.2017 Brukte i alle år et kobber rør som ble hamret flatt i endene og boret opp for feste. Fungerte aldeles utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 13.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2017 Det er ikke noe problem å bruke kobber kabel. Men siden jeg hadde en rustfri wire liggende så tenkte jeg kanskje at det hadde vert brukendes. Jeg har tykk kobberkabel og. Så blir nok bare en ny slik :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.