Kjellg Posted April 15, 2017 Share Posted April 15, 2017 Skal flytte thruster batteri lenger fram i båten og ønsker meg en fjernstyrt hovedbryter. Hvilke bryter er det som gjelder i dag? Bep eller bluesea? Quote Link to post
Mix Posted April 15, 2017 Share Posted April 15, 2017 Jeg brukte Bep, og den fungerer fint. Den er negativt trigget, så skal bryteren legges inn automatisk f.eks ved start av motor må du til med ett lite enkeltrele. Er det stor prisforskjell ? Quote Link to post
Kronidiot Posted April 15, 2017 Share Posted April 15, 2017 Jeg kjøpte Bluesea fra en utenlandsk nettbutikk. Jeg er veldig fornøyd med den i alle fall. Ble billigere enn Bep også. Quote Link to post
Hulda Posted April 15, 2017 Share Posted April 15, 2017 Hulda fikk installert BEP fjernstyrt bryter sammen med baugpropellen juli 2002. Den fungerer enda, problemfritt hele tiden. Quote Link to post
Mix Posted April 15, 2017 Share Posted April 15, 2017 31 minutes ago, trampeklapp said: Jeg kjøpte Bluesea fra en utenlandsk nettbutikk. Jeg er veldig fornøyd med den i alle fall. Ble billigere enn Bep også. OffTopic: Ahh, nå skjønner jeg hvorfor du fikk problemer med panelet ditt. Batteriene har ikke felles minus. Quote Link to post
Kjellg Posted April 15, 2017 Author Share Posted April 15, 2017 Mix skrev for 1 time siden: Jeg brukte Bep, og den fungerer fint. Er det stor prisforskjell ? Har ikke peiling. Skulle bare høre hva dere godtfolk benytter før jeg bestemmer meg. Om det skiller noen hundringser så spille ikke det noen rolle. Vil ha det beste :) Quote Link to post
Kjellg Posted April 15, 2017 Author Share Posted April 15, 2017 Kan jo høres ut til at det er BEP som er mest benyttet. Eneste ankepunkt er om jeg må inn med relé. Ikke noe problem som sådan, men det er jo kjekt uten da Quote Link to post
Kronidiot Posted April 15, 2017 Share Posted April 15, 2017 Mix skrev 29 minutes ago: OffTopic: Ahh, nå skjønner jeg hvorfor du fikk problemer med panelet ditt. Batteriene har ikke felles minus. Ja, det hadde kanskje løst problemet! Quote Link to post
Komodo Posted April 15, 2017 Share Posted April 15, 2017 Kjellg skrev for 10 timer siden: Skal flytte thruster batteri lenger fram i båten og ønsker meg en fjernstyrt hovedbryter. Jeg har også lurt på å sette inn et batteri framme ved trusteren. Hvordan ser du for deg at denne kretsen skal fungere? Tenker på oppkobling av fjernstyrt hovedbryter samt lading. Kan du lage en skisse / skjema av den koblingen du skal gjøre? Vi har også fjernstyrt hovedbryter på vår SE80. Dette er Sleipner sin bryter, og den fungerer på den måten at når jeg trykker inn to knapper på styrepanelet (for trusteren) aktiveres releet og det ligger spenning fram til trustermotoren. Etter et par minutter legger dette automatisk ut. Mao, jeg har aldri spenning fram til motoren unntatt akkurat når den er aktivert for bruk. Jeg ble anbefalt av en ingeniør på Sleipner å legge det opp slik da det alltid er en viss mulighet for at motoren kan henge seg mens den går. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøfare Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Har ingen erfaring med BEP sin, men har nettopp installert Bluesea sin i en båt. Den virker veldig solid og godt bygd. De ser ut til å ha litt ulik virkemåte, BEP sin kalles for motorisert mens Bluesea sin er bi-stabil med magnetspole. Dvs den bruker strøm for å slå bryteren av og på, men ingen strøm for å holde den av eller på. Det er en god egenskap, da risikerer man ikke at bryteren faller ut ved spenningsdropp. Godt mulig BEP sin virker etter samme prinsipp, altså at du må "kjøre" den både på og av. Ellers er min erfaring med BEP at de lager gode solide produkter. Pga den bi-stabile funksjonen til Bluesea bruker den en vippeknapp som fjernstyring (altså bryter med 1 fast og 2 fjærende posisjoner). Den som følger med i pakken må felles inn i firkantet hull med ikke altfor tykt gods. Det kan jo være litt ekstra pes i forhold til brytere som trenger rundt hull. BEP sin vet jeg ikke hva den krever. Quote Link to post
Kjellg Posted April 16, 2017 Author Share Posted April 16, 2017 (edited) Komodo skrev for 9 timer siden: Jeg har også lurt på å sette inn et batteri framme ved trusteren. Hvordan ser du for deg at denne kretsen skal fungere? Tenker på oppkobling av fjernstyrt hovedbryter samt lading. Kan du lage en skisse / skjema av den koblingen du skal gjøre? Vi har også fjernstyrt hovedbryter på vår SE80. Dette er Sleipner sin bryter, og den fungerer på den måten at når jeg trykker inn to knapper på styrepanelet (for trusteren) aktiveres releet og det ligger spenning fram til trustermotoren. Etter et par minutter legger dette automatisk ut. Mao, jeg har aldri spenning fram til motoren unntatt akkurat når den er aktivert for bruk. Jeg ble anbefalt av en ingeniør på Sleipner å legge det opp slik da det alltid er en viss mulighet for at motoren kan henge seg mens den går. Tja, si det. Har vel ikke kommet fram til det selv ennå. Jeg har i dag 1x115 batteri til forbruk og thruster. Tanken min var å benytte plassen til lithium og ta det gamle forbruksbatteriet og flytte det fram til thruster. Har egen original Sleipner hovedbryter til truster og var ikke klar over at den var "fjernstyrt". Dette burde jeg lest meg fram til før jeg begynte å tenke ;) Ideen var å bruke de gamle 75mm2 til lading. Litt overkill, men dog. Men om det er sånn at den originale hovedbryter er "fjernstyrt" så tar jeg heller å flytter den fram. Skal selvsagt plassere den slik at jeg når den også manuelt. BlueSea bryteren ser jammen fin ut, så man skal ikke se bort fra at jeg bytter ut de gamle bryterne til motor og forbruk med slike, men ikke i år :) Gått nok båtlapper allerede ;) Edited April 16, 2017 by Kjellg Skriveleif (see edit history) Quote Link to post
Fjordgubbe Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Har to frå BEP. Bra kvalitet, og virkar heilt fint, men er ikkje overtydd om at eg ikkje ville valt BlueSea idag. No var eg litt uheldig med instalasjonen. Det vart levert med to små klistremerker som skulle limast på brytarane. Altfor små i eit dårleg opplyst lasterom. På klistremerket stod det den skulle trykkast ned ved manuell manøvrering, det oversåg elektrikkaren, og vrei sundt brytaren. Skulle ikkje meir til. Min feil sjølvsagt, og kostbar lærepenge. Opna brytaren, og fann fort ut kva som var skada. Ein avansert konstruksjon, men litt for sårbar etter mitt syn. Eit lite plasthjul (!) var øydelagt og sjølvsagt håplaust å fikse. Kan umogeleg berre vere eg som har opplevd dette. Quote Link to post
*JD Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 BEP sin motorisert brytter fungere fint hos meg. Mister mann strøm til motor on/off styring er den "fail as is" ikke fail til off. Det bør ikke vare nødvendig med manuel overstyring slikk at å vri i stykke brytteren for hånd bør ikke vare en problem. Den er så pass robust at mann må vri hardhendt for å skade den. Quote Link to post
HansO Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Installerte BEP i forrige båten min. Hadde aldri problemer med den. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.