Jump to content

Batterilader

Subsea79

Recommended Posts

Beklager og starte nok en tråd om dette, men har lest ALT av tråder om emnet og klarer ikke konkludere. 

Jeg har en daycruiser med ett stk. 68Ah batteri. 

Batteriet har (til jeg kjøpte den) drevet starter, lanterner, lys i instrumenter, plotter, ett lys i cabin, etc. 

Jeg har laget til ekstra lys i cockpit, 12V ladekontakt til og skal inst. En aut. Lensepumpe. 

Ønsker og fastmontere en lader (ctek e.l) i båten, som jeg kan plugge i av og til i hjemmehavn, samt og bruke når jeg er på tur og ligger i gjestehavner. Er dette noe problem??

Det blir jo maks en natt eller to, men ser for meg at det blir en del lading av iPad og telefon til kids, bruk av lys, samt drifte en enkel kjøleboks. 

Alternativet når jeg er på tur, er og dra en skjøteledning med 220v rett inn i båt og bruke denne direkte på lading av telefon etc, men beste løsning føler jeg er å koble til lader, og bruke 12v anlegg ombord. Da kan jeg bruke båtens lys og sikre meg start. 

Har ikke lyst og montere inn en hel landstrømspakke eller flere batterier, da fruen enda ikke har tatt innover seg dette med båtvaluta. 

Jeg er (som dere sikker skjønner) ny på dette, og blir svimmel av og lese om landstrøm, båtelektrisk og lading. 

Takk for svar og tolmodighet ?

Ps: motor er en Suzuki DF 140, så antar ladekapasitet på motor er bra i forhold til batteristørrelse. 

Redigert av Subsea79
Glemte og skrive inn kjøleboks ? (see edit history)

Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen

Dette er ingen problem. Greit om du finner ein "smart" lader, som leverer rett spenning til batteriet ditt. kjem litt an på om du har blybatteri, gel eller agm?

Og ca 10% av kapasiteten er ein tommelfinger regel. Så i ditt tilfelle så ville eg gått for ca 10A lader. ved 13,8 volt leverer ein slik lader ca 140 watt. Så om du holder forbruket noko under dette, så burde da ver god knall.

Når jeg leste så satt jeg lenge å lurte på hva du skulle med batterilader helt til ordet kjøleboks dukket opp.
En billig kjøleboks trekker 3-4 AH så da må du ha en lader.
Jeg har også lest flere steder her inne om 10% regelen men det er tydelig att de som står på den ikke har eid en hytte med solpanel.
Til ditt bruk kommer du langt med en lader som lader over forbruket ditt..
Siden du skal ha batteriladeren i en liten og rå båt ville jeg kjøpt marine utgaven av C-Tek..
Det er vel M200 som er mest aktuell og den er på 15A så da har du plenty med strøm.
Landsrømpakke og flere batterier kan du fint styre unna til ditt bruk.
Dog ville jeg byttet ut glødepærene i innebelysningen med LED pærer hvis du skal ligge i uthavn
Personlig ville jeg styrt unna kina batteriladere selv om de har halve prisen.
En skikklig batterilader koster jo ikke så mange kronene uansett.

Redigert av pipe (see edit history)
Steini skrev 30 minutes ago:

Dette er ingen problem. Greit om du finner ein "smart" lader, som leverer rett spenning til batteriet ditt. kjem litt an på om du har blybatteri, gel eller agm?

I dag så tar vel alle smart ladrene de tre batteritypene?
De fleste vil også stille seg inn på riktig batteritype helt av seg.
Velger du C-Tek M200 så slipper du å tenke på disse tingene og du har også en lader for fremtiden

Hei. 

Takk for raske og gode svar. 

Jeg liker og kjøpe ting én gang, så noen kinalader blir det ikke. 

Jeg skal se litt på de Steini linker til over. 

Jeg har lest litt om de ctek på forumet her, og det ser jo ut som en bra lader. Typen jeg såg på var IP 65 som skal tåle spyling fra alle kanter. 

Dette vil jeg tro holder bra. 

Godt tips det med bytting av pærer. Lanterner er LED, men lys i kabin er ikke LED, så den kan jeg bytte. 

Lensepumpen jeg har sett på (og har blitt anbefalt), er en Rule, som ligger og sjekker etter vann hvert annet minutt. 

Jeg vet ikke om dette drar noe særlig strøm, men det er kanskje litt "overkill". Bør kanskje gå for en type med nivåbryter.  

Det er ikke slik at det leker inn vann i båten, så det er kun i tilfelle noe uønsket skulle skje. Kalesje er tett og båt "selvlensende", men har lest meg frem til at dette ikke skal stoles på. 

IMG_4556.JPG

Om du legger pittelitt meir båtpenger i det, så kan jo dinna ver aktuell:

https://sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2292&category_id=212&option=com_virtuemart&Itemid=39

Ganske kjekkt å kunne bruka mobilen til å følga med på lading og spenning. Men ikkje ein nødvendighet, hehe.

Sjølv har eg bluetooth overvåking av batterimonitoren, og solcelle regulator`ane min ombord. Som også er victron. Eg synest jallfall da er intressant å følga litt med på slik.

Når det gjelder lensepumpe ville jeg absolutt gått for en med separat nivåbryter. I en plastbåt skal det ikke normalt ikke komme inn vann. Det er da overkill med en som bruker strøm ved å teste for vann. Dessuten er separat pumpe og nivåbryter en fordel ved feilsøking og utskifting. Og så ville jeg koblet dem separat til solide rekkeklemmer godt over tenkelig vannivå.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

7 minutes ago, Subsea79 said:

Hei.

Jeg tenkte og koble pumpe direkte på batteri, slik at jeg eliminerer mulige feilkilder.

Noe galt i det?

..........

Det er nok slik de fleste gjør det.

Men som sagt, jeg ville gått via rekkeklemmer. Det er enormt praktisk ved feilsøking og utskifting.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Noen som har erfaringer med denne?

Tenkte og lage til et 12V uttak for kjøleboks, og med denne slår jeg da 2 fluer i samme smekk i og med jeg kan koble laderen rett i 12v uttak.

701761.jpg

def-706161_1.jpg

DEFA SmartCharge batterilader er utviklet for å gjøre det trygt og enkelt å lade batteriet. Den gjenkjenner batteriet du kopler den til og tilpasser ladingen til batteriets ladenivå, størrelse og til temperaturforholdene rundt, kun ved hjelp av en knapp - av eller på. SmartCharge er enkel, liten og lett med integrert løsning for oppbevaring av ledninger. Kablene kveiles og festes på undersiden og polene festes enkelt på sidene. SmartCharge 8A har også power supply funksjon som egner seg når du ikke vil fjerne all strøm ved batteri skifte og nullstille alle innstillinger i bilen. Du kan også drive en 12V enhet (gir 13,6V og maks 8 ampere). Egner seg for batterier fra 20Ah til 200Ah.

Langtidslading
Etter at batteriet er fulladet, vil laderen gå i dvale. Dette vises ved at alle batterilysdiodene pulserer sakte. Dvaletilstanden krever svært lite strøm. Etter en uke i dvale vil laderen våkne og begynne på en ny ladesyklus. Laderen vil også våkne opp og starte en ladesyklus hvis batterispenningen synker under 12,6 V.

Norsk Designråd har gitt SmartCharge prisen "Design for alle". "Laderen til DEFA er skoleeksempelet på at design for alle ikke handler om å lage hjelpemidler for enkeltgrupper. Her har bedrift og designer tenkt helhetlig på brukervennlighet og endt opp med en løsning som gjør livet lettere for absolutt alle", sier prosjektleder Thea Mehl i Norsk Designråd.

Spesifikasjoner:
• Størrelse: 235/90/54mm
• Vekt: 750gr
• Batterispesifikasjon: 12V/8–225Ah
• Inngang: 230V 50–60Hz 1A
• Strømforbruk: 132W
• Utgangsspenning: 14.4V/14.7V
• Utgangsstrømstyrke: 8A (maks.)
• Tilbakestrøm: I-forbruk <1mA
• IP klasse: IP 65DEFA

Redigert av Subsea79 (see edit history)

Personlig så ville jeg vært forsiktig å løse det på denne måten, om du ikke har monitorering på batteriet. Jeg har ikke selv gjort det, men det er veldig lett å "bare skal ligge" i uthavn 1 natt. Kjøleboks etc går og når du skal starte så har du ikke strøm igjen til å dra motoren rundt. Løsningen du kommer opp med den går den, men vær no bare forsiktig.. Flaut å ligge der og måtte be om hjelp pga nedtappet batteri

Ble en Ctek m100 istedenfor. 

Blir et litt mer ryddig opplegg det. 

Må bare finne en fornuftig måte og legge skjøteledningen ombord og koble til. 

Noen tips til hvordan (om mulig) jeg kan ordne det slik at jeg har en innfelt plugg i båten på utsiden akter, som er tilkoblet lader direkte? 

Slik at jeg slipper og åpne ned til batterilader/batterikasse?

Litt dårlig forklart kanskje.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...