Sandebukta Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 (edited) Jeg har montert nytt kjølevannsinntak i syrefast med fastmontert sil/beskyttelseslokk. Skal denne sila behandles med noe? F. eks. 2-k epoxy og vanlig selvpolerende? Er det et problem med groing eller annen tetting av disse inntakene? Edited April 16, 2017 by Sandebukta (see edit history) Quote Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
SoBo Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Ja alltid problem med groing på slikt. Gjør slik som du skriver. Priming og bunnstoff. Kan være vanskelig å få grunning , bunnstoff til å bite på slikt menn.. Quote Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ingar Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Oppdaget tilfeldigvis at Seajet har en 2-komponent ets-primer, Seajet 017. Mange har etterlyst dette, spesielt for bruk på syrefaste deler som ror og flyndre. Teksten nevner aluminium (og polyetylene!), men ikke syrefast. Har kontaktet dem med spørmål om en nærmere forklaring rundt produktet. Quote Link to post
Lars H. Posted December 6, 2017 Share Posted December 6, 2017 (edited) Seajet 017 sitter i hvert fall ikke på bronsepropeller før stoffing, - egen erfaring. Til dette har jeg brukt etch primer. Dessverre er ikke 2-komp etch primer for bronse å få tak i lenger, men 1-komp U-POL sin etch -primer Acid#8 (sprayboks) er brukbar. Dette står på boksen (utheving av meg): ACID #8 can be applied to the following surfaces:-Bare steel. Aluminium. Galvanized and Zinc coated steels. Fully cured paint. Polyester bodyfillers and G.R.P. Edited December 6, 2017 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jernklumpen Posted December 6, 2017 Share Posted December 6, 2017 Hvor får du tak i upol spray? Bør jeg bruke hardt bunnstoff på bronsje propell og på roret? Mye tæring på røret mitt. Quote Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Ingar Posted December 6, 2017 Share Posted December 6, 2017 Lars H. skrev 52 minutter siden: Seajet 017 sitter i hvert fall ikke på bronsepropeller før stoffing, - egen erfaring. Til dette har jeg brukt etch primer. Dessverre er ikke 2-komp etch primer for bronse å få tak i lenger 017 er 2-komponent etseprimer, se linken jeg postet over her. Sitat Seajet 017 er en tokomponent etseprimer med veldig sterke bindemiddel basert på spesielle råstoffer som gir en meget god vedheft til nye og gamle båter produsert i aluminium og polyetylen plast (type Pioner). Quote Link to post
Scand Baltic Posted December 7, 2017 Share Posted December 7, 2017 Har prøvd denne tidligere på ror i syrefast. I følge importør skulle den være egnet, men funket ikke i praksis. Quote Link to post
Lars H. Posted December 7, 2017 Share Posted December 7, 2017 (edited) Jernklumpen skrev for 8 timer siden: Hvor får du tak i upol spray? Bør jeg bruke hardt bunnstoff på bronsje propell og på roret? Mye tæring på røret mitt. Jeg kjøpte den hos West System, se her https://www.westsystem.no/p/6496/acid-8-etseprimer-450-ml-spray Ingar skrev for 8 timer siden: 017 er 2-komponent etseprimer, se linken jeg postet over her. Ja, har jeg sagt noe annet? Men den sitter i hvert fall ikke på min bronsepropell. Edited December 7, 2017 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jernklumpen Posted December 7, 2017 Share Posted December 7, 2017 Takk for hjelpen Lars. Vet du om jeg bør bruke hardt bunnstoff på propellen? Slik at det ikke blir slitt av så fort? Quote Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Lars H. Posted December 7, 2017 Share Posted December 7, 2017 Min erfaring er at hart bunnstoff på propellen er litt bedre. De første årene jeg stoffet propellen brukte jeg en tyntflytene 2-k etch primer, så to strøk 2-komp epoxy og så et par lag hardt bunnstoff som jeg pusset med 1200 vannslipepapir til det ble "glatt som en barnerumpe". Nå bruker jeg kun den1-kom etch primeren nevnt ovenfor og Seajet 033 selvpolerende bunnstoff. Og propellen er omtrent fri for rur, kun litt innerst ved bosset. Slik så det ut ved opptak i høst. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jernklumpen Posted December 7, 2017 Share Posted December 7, 2017 Det ser jo bra ut etter en sesong det. Hjelper finnene du har på roret ditt? Regner med at de skal forhindre at hekken går så mye med? Quote Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Lars H. Posted December 7, 2017 Share Posted December 7, 2017 Finnene/flapsene på roret er originalt på Saga 27. De kan stilles opp og ned ved å flytte en bolt. Avstanden mellom øvre og nedre hull er 6 - 7cm. Mellom øvre og nedre posisjon gir en forskjell på ca 15cm på hvor dypt hekken graver seg ned. Jeg bruker den posisjonen som gir mest løft. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 På Saowanee er roret i syrafast stål. Før hadde jeg problemet med at det etterhvert utover i sesongen ble en eneste stor klyse med rur og skjell etter at jeg bare brukte bunnstoff rett på stålet. Etter diverse råd slipte jeg rent og primet med en Seajet 2-komponent primer i fjor. Den dekket dårlig, så jeg la på mange lag. Deretter fikk roret to strøk Jotun bunnstoff. Resultatet ble helt perfekt. Ingen groing og fremdeles perfekt bunnstoff ved opptaket i høst. Jeg husker ikke helt betegnelsen på primeren, men det var en jeg fikk anbefalt av blant andre en Seajet-representsant på Sjøen for alle. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jernklumpen Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 Lars. Merker du forskjell på farten med og få hekken 15 cm høyere? Quote Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Lars H. Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Nei, har ikke tenkt så mye på det. Endring på stillingen av disse "flapsene" er jo ikke noe jeg kan gjøre under fart for å sjekke dette. Men om max fart skulle gå opp fra 7,4 til 7,5 knop, er jo litt uinteressant på en snekke. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jernklumpen Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Skjønner at 0.1 knop gevinst ikke er noe og feire. Er det noen fordeler med at den graver seg mindre ned bak? Quote Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Lars H. Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 15cm pluss/minus kan jeg ikke tenke meg har noen som helst betydning på annet enn hastighet. Men dette er kun "synsing" fra min del. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jogjende Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 (edited) Lars H. skrev On 8.12.2017 at 0.06: Finnene/flapsene på roret er originalt på Saga 27. De kan stilles opp og ned ved å flytte en bolt. Avstanden mellom øvre og nedre hull er 6 - 7cm. Mellom øvre og nedre posisjon gir en forskjell på ca 15cm på hvor dypt hekken graver seg ned. Jeg bruker den posisjonen som gir mest løft. Må bare spørre så dumt som mulig. Hva gir mest løft, øvre eller nedre posisjon ? Edited March 21, 2018 by Jogjende (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.