Jump to content

Hvordan støpe ramme til luker i hardtopp

Kronidiot

Recommended Posts

Påska kom med årets første forkjølelse ? 

Da brukes tiden til planlegging av neste prosjekt ?

Jeg har to takluker i hardtoppen som lekker. Grunnen til at de lekker er at hardtoppen er svakt kurvet, og lukene står derfor i spenn. Tanken er å støpe to rammer, slik at jeg får en flat anleggsflate og feste lukene i. 

Jeg har bittelitt erfaring (selvlært) med duk/epoxy/polyester, men ikke nok til at jeg kan begynne med en stor og omfattende jobb for å få dette til.

Ideelt sett bør sikkert rammene støpes på stedet og støpes slik at de blir en integrert del av hardtoppen. Dette ser jeg meg imidlertid ikke i stand til å klare... 

I feberrus har jeg derfor sett for meg noe slikt: 

Jeg tenker jeg kan tegne av hardtoppens kurver (vil jo at ramma skal ligge tett mot hardtoppen) på noen striper med papp etc, for deretter å overføre dette til trevirke som i sin tur blir plastret. Jeg sitter da med åtte deler (fire deler pr luke) som må føyes sammen til to rammer og deretter integreres i hardtoppen. Det å føye delene sammen ser jeg ikke på som noe stort problem, utfordringen blir å få festet det til hardtoppen slik at det blir både tett og pent.

Vil det fungere å smøre anleggsflatene med "peanut butter" og så bruke gjennomgående bolter for å feste rammene til hardtoppen? En fin overgang ramme/hardtopp sikres med mer "peanut butter". 

Hadde vært fint å høre hva forumets mange eminente brukere synes om fremgangsmåten. Hvis det virker "helt bak mål" får jeg skylde på feberen! ???

Feberen har gitt seg og tankene glir litt lettere ?

Når jeg tenker meg om er det vel ikke nødvendig med butter mellom ramma og hardtoppen. Bør holde med gjennomgående bolter, forsenket og sparklet selvsagt. Også en fin overgang mellom ramma og hardtoppen med butter som slipes til en pen finish. 

Det vanskeligste tror jeg faktisk blir å få tegnet ned toppens kurver riktig...

Synspunkter? 

Noen bilder av problembarnet vil jo alltid hjelpe. 

Hva med å legge plast der du skal ha lukene og støpe et par lag med polyester og duk? Da får du en perfekt passform og kan ta med produktet hjem og jobbe videre. Et alternativ til å støpe inn treverk er å bygge opp med sparkel og støpe rundt. Da blir det massivt og vil ikke suge vann. Billig og god sparkel lager du av polyester og tørr sagflis. 

Ja det var de bildene som sa mere enn tusen ord.. ? 

Lukene er separate, adskilt fra hverandre? 

Er det buet i flere rettninger, er det noe symmetri i det? 

Hva slags båt er det? 

Umiddelbart tenkte jeg at dersom du legger på en skikkelig god pølse sika eller lignende rundt det hele, som en avrettingsmasse, deretter trykker nedpå en litt tykk alulist på alle sidene, går over med rettholdt og ser til at hele lista har god kontakt, er helt bein, vater mm OG har tatt opp krumninger, lar det herde, for så å sku fast både den og lukeramma.. 

nei, jeg vet ta søren ? 

Hvor mye krumning er det snakk om ? mm eller cm? 

Er det mulig å skru løs ramma, skimse opp mellom ramma og hardtoppen der du har skruer/ bolter, for deretter å tette med sika ? 

Redigert av Eureka (see edit history)
Komodo skrev for 7 timer siden:

Noen bilder av problembarnet vil jo alltid hjelpe. 

Hva med å legge plast der du skal ha lukene og støpe et par lag med polyester og duk? Da får du en perfekt passform og kan ta med produktet hjem og jobbe videre. Et alternativ til å støpe inn treverk er å bygge opp med sparkel og støpe rundt. Da blir det massivt og vil ikke suge vann. Billig og god sparkel lager du av polyester og tørr sagflis. 

Ja, skal i båten på fredag, da blir det bilder. ?

Likte ideen om å støpe et par lag for å få perfekt passform! Eneste minuset er at jeg da må ut med lukene for så og montere dem igjen mens jeg gjør jobben hjemme. 

Hva med innfesting etterpå, tenker du bolter? 

Eureka skrev for 6 timer siden:

Ja det var de bildene som sa mere enn tusen ord.. ? 

Lukene er separate, adskilt fra hverandre? 

Ja, det er to separate luker.

Er det buet i flere rettninger, er det noe symmetri i det? 

Toppen krummer i lengderetning og på tvers.

Hva slags båt er det? Båten er en Wiking 28.

Sitat

Umiddelbart tenkte jeg at dersom du legger på en skikkelig god pølse sika eller lignende rundt det hele, som en avrettingsmasse, deretter trykker nedpå en litt tykk alulist på alle sidene, går over med rettholdt og ser til at hele lista har god kontakt, er helt bein, vater mm OG har tatt opp krumninger, lar det herde, for så å sku fast både den og lukeramma.. 

nei, jeg vet ta søren ? 

Hvor mye krumning er det snakk om ? mm eller cm? 

Det er snakk om flere cm, skal ta noen bilder på fredag.

Er det mulig å skru løs ramma, skimse opp mellom ramma og hardtoppen der du har skruer/ bolter, for deretter å tette med sika ?  

Det er nok mulig, men det blir mye sika tror jeg...

Redigert av trampeklapp (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...