Egor Startet 20.April.2017 Del på Facebook Startet 20.April.2017 Har 2 SØNNAK HEAVY SF1453 i min Askeladden Z8 fra 2008 under sengen i stikkabin. Ladet dem i vinter med jevne mellomrom - men det er ikke noe liv i dem etter et par dager uten landstrøm. Er det normalt? Kommer de å oppføre seg bedre når båten er på vannet eller skal jeg investere i nye? Forresten - jeg har 3 batteribrytere ( service, ankervinsj og start) betyr det at det skal være 3 batterier om bord? Finner ikke den siste i så fall. Hvor kan den stå? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 høres ut som de er søppel /defekte bare å kjøpe nytt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Fantino Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Godt mulig de er defekte etter mye juling, men det kan vel være en ide å lete etter en strømtyv som tapper de ned før en evt setter i mye batterier og ødelegger de på samme måte? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Lad de fulle og kobl de fra polskoene. Mål spenningen etter noen dager. Sjekk også at de har nok batterivann og at de er rene. Da får du en pekepinn. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Sanztra Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Hvis batteriene er 9 år gamle (som båten), så har de nok gjort jobben sin, 5 - 10 år er vel vanlig litt avhengig av bruk, vedlikehold og hvor mye de tappes før oppladning. Vanlige blybatterier har ikke godt av å lades ut mer enn 50 % og har de først blitt helt utladet så vil de vel aldri bli 100 % igjen... Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Egor Svart 20.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2017 Takk for nyttige tips! Skal gi dem siste sjanse med opplading og måling, så blir de erstattet om ikke de lader mer. Men skal det være tre batterier om jeg har tre brytere? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 (redigert) Egor skrev 35 minutes ago: Takk for nyttige tips! Skal gi dem siste sjanse med opplading og måling, så blir de erstattet om ikke de lader mer. Men skal det være tre batterier om jeg har tre brytere? Redigert 20.April.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Batteriene er sansynligvis kopla saman til ein batteribank, og dei tre brytarane får nok spenning frå samme kabel. Det er dog ganske vanlig å ha eige startbatteri utanom service/forbruk, så eg ville tatt meg ein runde ombord å forsøkt å bli litt kjent. Det kjem alltid godt med. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Egor Svart 20.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2017 Nå har jeg frakoblet de to batteriene og målt strøm uten last: 12,87 og 12,26 V (den første ser ut som startbatteri og den andre er service). Da har de vært på lading i 36 timer og så og si fulladet. Skal måle igjen i morgen. Er det ok tall eller er de nærmest kaputt? Sitér dette innlegget Link to post
Torro1 Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Når hvilespenning ligger på 12,6-12,8 så er de fulladet. Batteriet du bare har 12,26 V på, har litt under 50% kapasitet og er nok modent for å bli byttet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Det siste hørtes ikke sprekt ut. Det første kan potensielt være OK, men det svaret får du ved måling i morgen når det har stått et døgn uten last eller lading. Er det i nærheten av 12.7V da så bør det være OK. Sitér dette innlegget Link to post
Egor Svart 20.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2017 Spennende :) Forresten så har Biltema og Maritim ulike utgaver av batterier som kan kanskje erstatte Sønnak: Biltema: SMF batteri 135 A Maritim: EXIDE EP 1200 140 A Sønnak har 145 A men Maritims batteri er en gel-batteri som er mer robust og vedlikeholdsfri. Hva vil dere anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Med fare for å starte en diskusjon om batterityper osv: Til forbruk ville jeg kjøpt det største jeg fikk plass til, og som gir flest Ah/krone. Du finner mange innlegg her på BP om folk som har 'brent' seg på dyre batterier og det ser ikke ut for meg som om pris/levetid/ytelse alltid henger sammen. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 21.April.2017 Del på Facebook Svart 21.April.2017 Dersom jeg lurer på tilstanden til batterier, så tar jeg dem med til en batteriforhandler som jeg stoler på. De har måleapparat som gir en svært god indikasjon på hva tilstanden er. Man kan selvsagt måle spenningen selv, men det gir deg vel neppe en fullgod tilstand. Men selvsagt gir vel også spenningen også en indikasjon. Det jeg likevel er mest opptatt av er å finne feilen. Er det batteriene eller er noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.April.2017 Del på Facebook Svart 21.April.2017 (redigert) "finnmarken" er inne på de rette svara. Mål hvilespenning dagen etter opplading med fra-kopla batterier. Den type batterier kan vare i både 10 og 12 år med pent stell. Pent stell er et liv mellom 55% og 100 % ikke vente med å lade det opp igjen. Etter fylle med batterivann 10mm over platene på syrebatterier. Hver dyp-utladning forkorter levetiden. Høres ut som noe trekker strøm. Har du forbrukere som virker når alle 3 er avslått? 3 batteribrytere? her bør du lage en enkel skisse så en ser opplegget ditt. Bilder er bra Høres ut som du har en felles bank til forbruk og start. (har hatt det i 30 år) Følg ledningene fra bryterne mot batteriene og se om de er koplet til batteriene, så finner du ut om det mangler et batteri.. En pekepinn Redigert 21.April.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Egor Svart 21.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2017 (redigert) Svarer fantino: målte hvilespenningen på de to batteriene i kveld: den ene 12,84 (nesten samme tall som i går) og den andre 10,54. Betyr det at det lønner seg å bytte ut kun den ene? Redigert 21.April.2017 av Egor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Det tyder jo på at det ene - antakelig startbatteriet (?) er tipp topp og kan få være med videre. Det andre ville jeg ikke betalt penger for å få testet men heller lødd inn et nytt, men ikke før jeg hadde forsikret meg om at det ikke tappes flatt ved stilleligge selv om hovedbrytere er avslått. Ville målt om noen av forbrukerene som er koplet direkte (dvs utenom hovedbryter) trekker strøm. Dette er typisk lensepumpe, kokeapparat og/eller dieselvarmer, radio. Radio skal typisk ha egen tynn ledning kun for å beholde stasjonsminne som skal koples direkte, men hovedforsyning bør gå via hovedbryter. Det pleier å være egne sikringer for disse. Strømtrekket bør nesten ikke være målbart unntatt når lensepumpa evt går. Du kan trekke disse sikringene og kople en liten 12V pære eller prøvelampe mellom løs polsko og + pol på nytt batteri. Så legger du inn en og en sikring og ser om du får lys. Får du ikke lys kan du bytte ut pæra med et multimeter stilt på Ampere og gjenta for evt å måle små strømtrekk. Har du et tangamperemeter kan du selvsagt bare måle direkte med polsko på. Det skal ikke mye strøm til for å tømme batteriet dersom båten ligger flere uker uten lading, men disse forbrukerene skal heller ikke bruke noe særlig (lensepumpa et 2-3 sek dann og vann dersom du får inn litt regnvann, noen mikroampere til radiominne og ingenting på kok/varmer som er avslått. Det hender også at disse kretsene som går utenom har egne brytere. I så fall kan du selvsagt slå av disse også, men aldri før kok/varmer har kjølt seg ned og stanset helt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.