Jump to content

Levetid på Sønnak Heavy SF1453 batteri?

Egor

Recommended Posts

Har 2 SØNNAK HEAVY SF1453 i min Askeladden Z8 fra 2008 under sengen i stikkabin.

Ladet dem i vinter med jevne mellomrom - men det er ikke noe liv i dem etter et par dager uten landstrøm.

Er det normalt? Kommer de å oppføre seg bedre når båten er på vannet eller skal jeg investere i nye?

Forresten - jeg har 3 batteribrytere ( service, ankervinsj og start) betyr det at det skal være 3 batterier om bord?

Finner ikke den siste i så fall. Hvor kan den stå?

Hvis batteriene er 9 år gamle (som båten), så har de nok gjort jobben sin, 5 - 10 år er vel vanlig litt avhengig av bruk, vedlikehold og hvor mye de tappes før oppladning. Vanlige blybatterier har ikke godt av å lades ut mer enn 50 % og har de først blitt helt utladet så vil de vel aldri bli 100 % igjen...

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Batteriene er sansynligvis kopla saman til ein batteribank, og dei tre brytarane får nok spenning frå samme kabel. 

Det er dog ganske vanlig å ha eige startbatteri utanom service/forbruk, så eg ville tatt meg ein runde ombord å forsøkt å bli litt kjent. Det kjem alltid godt med. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dersom jeg lurer på tilstanden til batterier, så tar jeg dem med til en batteriforhandler som jeg stoler på. De har måleapparat som gir en svært god indikasjon på hva tilstanden er. Man kan selvsagt måle spenningen selv, men det gir deg vel neppe en fullgod tilstand.

Men selvsagt gir vel også spenningen også en indikasjon. Det jeg likevel er mest opptatt av er å finne feilen. Er det batteriene eller er noe annet?

"finnmarken"  er inne på de rette svara.

Mål hvilespenning dagen etter opplading med fra-kopla batterier.

Den type  batterier kan vare i både 10 og 12  år med pent stell.

Pent stell er  et liv mellom 55% og 100 % ikke vente med å lade det opp igjen. Etter fylle med batterivann 10mm over platene på syrebatterier.

Hver dyp-utladning forkorter levetiden. 

Høres ut som noe trekker strøm.

Har du forbrukere som virker når alle 3 er avslått?

3  batteribrytere? her bør du lage en enkel skisse så en ser opplegget ditt. Bilder er bra

Høres ut som du har en felles bank til forbruk og start. (har hatt det i 30 år) 

Følg ledningene fra bryterne mot batteriene og se om de er koplet til batteriene, så finner du ut om det mangler et batteri..

En pekepinn

bilde

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det tyder jo på at det ene - antakelig startbatteriet (?) er tipp topp og kan få være med videre. Det andre ville jeg ikke betalt penger for å få testet men heller lødd inn et nytt, men ikke før jeg hadde forsikret meg om at det ikke tappes flatt ved stilleligge selv om hovedbrytere er avslått. Ville målt om noen av forbrukerene som er koplet direkte (dvs utenom hovedbryter) trekker strøm. Dette er typisk lensepumpe, kokeapparat og/eller dieselvarmer, radio. Radio skal typisk ha egen tynn ledning kun for å beholde stasjonsminne som skal koples direkte, men hovedforsyning bør gå via hovedbryter. Det pleier å være egne sikringer for disse. Strømtrekket bør nesten ikke være målbart unntatt når lensepumpa evt går. Du kan trekke disse sikringene og kople en liten 12V pære eller prøvelampe mellom løs polsko og + pol på nytt batteri. Så legger du inn en og en sikring og ser om du får lys. Får du ikke lys kan du bytte ut pæra med et multimeter stilt på Ampere og gjenta for evt å måle små strømtrekk. Har du et tangamperemeter kan du selvsagt bare måle direkte med polsko på. Det skal ikke mye strøm til for å tømme batteriet dersom båten ligger flere uker uten lading, men disse forbrukerene skal heller ikke bruke noe særlig (lensepumpa et 2-3 sek dann og vann dersom du får inn litt regnvann, noen mikroampere til radiominne og ingenting på kok/varmer som er avslått. Det hender også at disse kretsene som går utenom har egne brytere. I så fall kan du selvsagt slå av disse også, men aldri før kok/varmer har kjølt seg ned og stanset helt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...