Jump to content

12 Volt bryter til 24 Volt system

folkede

Recommended Posts

Instämmer med shipahoy, Mr Hilde m.fl. Här råder många missuppfattningar....

Spänningståligheten på en slik brytare bestämmer man oftast beroende på isolationsavståndet mellan kontakterna och - om det är högre spänningar - med hänsyn till personsäkerhet. Om den sedan arbetar i ett 12V, 24V eller 230V-system är ur brytarens perspektiv egentligen bara relevant i avstängt läge eftersom brytaren inte har en egen minusreferens/jord och således annars inte "vet" systemspänningen.

Oftast är isolationsavståndet så stort att en 12V-brytare fungerar utmärkt på 24V, och personsäkerheten (att man kan få en elstöt) är inget problem vid 24V.

Att strömmen blir halverad vid samma effektförbrukning vid 24V är inget brytaren mår illa av. Det gör snarast att spänningsfallet över den (och därmed värmeutvecklingen) blir halverad.

Blanda inte in systemspänningen 12V/24V i värmeutveckling som kan ske i brytaren - den har inget med det att göra. Spänningen som ger värmeutveckling är spänningsfallet över brytaren som funktion av ström multiplicerat med brytarens inre resistans, och den beror primärt på brytarens konstruktion och egenskaper i kombinationen med strömmen genom den.

Redigert av Ingper
Stavfel (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Til ts: konsensus er i alle fall tut og kjør med denne bryteren ser det ut til. 

Poenget mitt var at strømtetthet dvs max A stort sett er dimensjonerende for lavspenning, men at total effekt også _kan_ ha noe å si. Så lenge spec kun går på A bør en da i alle fall være _helt_sikker om en holder seg _både_ innenfor spec på A samt ikke overstiger tilsvarende effekt i 12V. Og det kan en _ikke_ vite før en vet strømtrekket til thruster. Derfor syntes jeg det var litt tidlig å si tut og kjør før dette tallet var klart.

At strøm ikke skal brytes mens thruster går unntatt i nødsfall mener jeg er helt irrelevant. Det går nok slik ebonita sier da. Hvis ratingen hadde noe med å bryte/slutte krets å gjøre hadde vi neppe hatt kontinuerlig og 5 sek rating. Ergo gjelder ratingen belastning med påslått bryter. 

En annen ting som gjør meg bittelitt skeptisk er at det er et misforhold mellom tallene for kontinuerlig og 5 s/10 s rating på Biltema's brytere ift andre dyrere typer. Ved 350A kontinuerlig rating hadde jeg forventet en mye høyere 5 s rating enn 500A.

Og slik går nu dagan..

Tusen takk for alle som tok seg bryet med å hjelpe. Ble sittende med liten bismak når det gjaldt sikkerheten og hva om jeg må bruke den for nødstopp i værste fall

Kjøpte en nødstopp som fungerer iallefall hensiktmessig hvis jeg må stoppe den under drift og den bryter også strøm når jeg ikke er i båten. De utgiftene jeg fikk med denne er egentlig lite (musepiss i havet) kontra alt annet utstyr i båten ;) Denne tar 1300 A max og 250 ved normal drift. Skulle iallefall holde en stund :saint:

Nødstopp1.jpg

Redigert av folkede (see edit history)

Hold deg til den siste bryteren du har der. tenker jeg. Og monter den lett tilgjengelig innnefor mulighetenes grenser praktisk.

Mange båtprodusenter monterer baugthruster på startbatteriet. Om du ikke har bryter tilgjengelig risikerer du å måtte bryte hovedbryter til startbatteri i tilfelle feil på thruster og dermed motorstans om du f.eks. har common rail motor(er). Lite kjekt.

Hvor stor sikring har du på systemet? Husk at om du ikke benytter den fjernstyrte brytermodellen til Sleipner så må det være ekstern sikring.

Har montert en 100A ANL sikring som er anbefalt av Sleipner på denne hekkthruster som heter EX70C

Har også egen batteribank til denne pågrunn av den er 24V og en lader som går fra 12 til 24V. Denne henter strømmen fra startbatteri.

Den første bryter fra biltema som det har vært en del om her nå, er blitt montert slik at jeg bryter spenningen til 24 V lader. Den skulle være innanfor det jeg kaller sikkerhetsmargin. :)

Kjellg skrev for 7 timer siden:

Da er det absolutt noe jeg ikke forstår. Skal ikke gå inn på den rent teoretiske biten da jeg ikke er elektriker, men bryteren er en leder iom at det går strøm gjennom den når truster går. Som en strømførende leder spiller det ingen rolle om strømmen er av eller på. Det som spiller inn er hvor mye den fører når det går strøm igjennom den, altså ved bruk av thruster. Ta for eksempel en kobberkabel. Når du benytter 12v så kan den belastes med en gitt ampere. Når du dobler spenningen til 24volt, så kan du bare belaste den med sirka halvparten av strømmen som på 12v. Dette er feil. Ein kabel kan føra samme antall ampere uansett om det er 12, 24 eller 1000 volt. Du får nødvendigvis en høyere effekt ved å doble spenningen og holde strømmen på samme nivå. Effekt er produkt av spenning og strøm, so om du dobler spenningen og har samme strøm, dobles effekten.  Derfor mener jeg at du kan ikke belaste lederen med samme strøm på 24v som på 12v. Det er akkurat det du kan.  Hva som er forskjell på bryteren og en kopperkabel som leder kan dere gjerne forklare for meg. Å si at du kan belaste bryteren på 24v med samme strøm som på 12volt, i dette tilfelle 350/500A, blir direkte feil i mitt hode. Jamen det er akkurat det eg seier, du KAN belasta bryteren med samme strøm, uansett spenning, dog stemmer det som Ebonita har sagt om å sveisa bryteren hvis du faktisk skal SLÅ AV ein bryter med so mykje last. Å tenke at bryteren ikke er en leder synes jeg er direkte "brannfarlig". Hvorvidt du skal bryte en strøm og de utfordringer du møter på da, blir for meg en helt annen diskusjon. Ser ingen andre en Fantino trekker inn effekt her, noe som veldig mulig vil være et moment som vil være reelt når vi snakker om belastning. Men igjen, jeg er ikke elektriker så jeg skal ikke påstå at det er riktig rent teoretisk men praktisk erfaring har lært meg å ta hensyn til slike ting. 

Eg har svart litt innimellom her, med blå sktift.

Her var det mange merkelige svar. For å si det kort og enkelt, ja du kan bruke nevnte bryter. Om det er 12 eller 24 volt har fint lite og si på slike lave spenninger. Det er strømmen som bryteren er dimensjonert for du må se på. Og denne kan også bryte strømmen på full belastning og vel så det uten å ta skade.

Skipper Tor skrev 53 minutes ago:

Her var det mange merkelige svar. For å si det kort og enkelt, ja du kan bruke nevnte bryter. Om det er 12 eller 24 volt har fint lite og si på slike lave spenninger. Det er strømmen som bryteren er dimensjonert for du må se på. Og denne kan også bryte strømmen på full belastning og vel så det uten å ta skade.

En bryter som er beregnet på å bryte slike laster skal ha en mekanisme som automatisk slår inn/ut koplingen med en gitt brytingstid uten at du selv skal kunne påvirke inn/utslagstida. Det har ikke denne bryteren. Så den er ikke beregnet på å bryte strømmen på full belastning da ingen ting i konstruksjonen forhindrer kontaktsveising om du f.eks. utfører handgrepet svært sakte.

Om du ser på bryteren fra Sleipner så fungerer den på en helt annen måte, den har denne funksjonen.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...