Jump to content

12 Volt bryter til 24 Volt system


folkede

Recommended Posts

shipahoy skrev 14 minutes ago:

Denne bryteren skal vel bare opereres når thrusteren er av, og da går det ingen strøm. Når den står på er det ingen spenning over bryteren. Så lenge en ikke skrur av bryteren samtidig som en kjører thrusteren så ser jeg ikke hva som kan gå galt.

 

Tenkte på om den er på og du kjører thruster, så går det jo strøm gjennom den. Vet bare at de fleste bryterne er merket med maks strøm.

Link to post
Share on other sites

Sjekk spec på bryter. Kan du holde deg under halvparten av max 'continous' rating i Ampere burde du være helt safe (350A/2). Den har en 'intermittent' rating på 500A/5 s, så

max 250A bør også gå. Sannsynligvis er det strøm og ikke effekt som er begrensningen og da kan du bruke full rating, men det fremgår ikke av spec så vidt jeg kan se. Kommer an på spec av baugvispen din, men kan fort være litt marginalt om den er stor (4 hp gir vel i underkant av 250A i 12 V feks). Selv ville jeg spandert på meg en med høyere rating for å være sikker på å slippe å montere en ny senere..

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 19 minutes ago:

Sjekk spec på bryter. Kan du holde deg under halvparten av max 'continous' rating i Ampere burde du være helt safe (350A/2). Den har en 'intermittent' rating på 500A/5 s, så

max 250A bør også gå. Sannsynligvis er det strøm og ikke effekt som er begrensningen og da kan du bruke full rating, men det fremgår ikke av spec så vidt jeg kan se. Kommer an på spec av baugvispen din, men kan fort være litt marginalt om den er stor (4 hp gir vel i underkant av 250A i 12 V feks). Selv ville jeg spandert på meg en med høyere rating for å være sikker på å slippe å montere en ny senere..

Ahh, godt magefølelsen min fortsatt fungerer :) Det mange ikke tenker på er 12v faktisk er mye farligere en 220v. Hører ofte folk si at "ja men det er bare 12 volt", men de tenker da ikke på strømmen. I mitt hode så er det strømmen som er farlig og ikke spenninga. Har flere ganger fått tildels ganske høy spenning i meg fra coiler, men lever fortsatt. Vet ikke hva spenninga i coil er men tenker meg flere tusen volt. Men til gjengjeld ingen strøm i den. Glad jeg ikke har hittil fått høy strøm i meg, det tror jeg kanskje jeg ikke ville overlevd.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser det er to som mener at bryteren ikke skal bryte strøm og at rating derfor betyr null og niks. Det hadde være interessant å høre en forklaring på dette. Står bryteren i kretsen så må den nødvendigvis _lede_ strømmen til baugpropell. Det er vel stort sett aldri slik at disse bryterene brukes til å kople til eller fra store strømmer i vanlig bruk da forbruker ikke er aktivert når de slås til/fra. 

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev 1 time siden:

Den bryteren skal ikkje bryte nokon strøm, unntatt nødsfall. Om den er belastet med 175 A i eit 12 volt anlegg eller 24 volt, spelar ingen rolle for bryteren. Dette bør gå heilt greit.

Det du sier her, synes jeg er direkte livsfarlig. Strøm skal man ha respekt for, om man ikke har det så er det like greit at man holder seg unna det.

Link to post
Share on other sites

Fantino:

Jeg mener ikke at rating betyr null og niks, men bryteren tåler 350 A kontinuerlig eller 500 A i maks 5 s, og skal belastes med 175 A i noen sekunder. Det må da gå bra.

 

For høy spenningen kan vel føre til to ting:

- Du får overslag i bryteren. Ikke veldig sannsynlig på 24 V, men trolig et problem om du hadde satt 230 V på den.

- Bryteren vil tåle å bryte mindre strøm. Denne bryteren er ikke laget for å bryte store strømmer, og spesielt ikke til en motor. Trådstarter har heller ikke tenkt å bruke den til det. Hvis denne bryteren har blitt brukt til å skru av en stor motor som kjører så ville jeg byttet den etterpå selv om det var en 12 V motor.

 

Kjellig: Hva er det som er livsfarlig? Dinamo skriver jo i likhet med deg (og meg) at det er strømmen som en skal ha mest respekt for.

 

Du trenger over 30 mA gjennom hjertet før det er fare for at det stopper, og denne motoren trekker 5833 ganger så mye strøm! Heldigvis er motstanden i kroppen så høy at alt under 60 VDC er for lite til å generere denne strømmen gjennom hjertet, og derfor trygt å ta på :-)

Faren for brann er derimot stor med de høye strømmene vi har i båtene våre...

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

folkede skrev for 19 timer siden:

Kan jeg bruke denne bryteren på 24 V

Det går nok bra, men...

Husk at det er en viss indre motstand i bryteren som gir spenningsfall og varme.

Ved dobbel spenning blir det dobbel varme ved samme motstand.

Hvorfor selger ikke Tema denne som 12/24 vdc om det går like bra?

Og hva om det starter en brann i bryteren, og du med viten har montert feil bryter?

Og hva når du skal selge båten, skal du ha en lang liste med ting å huske på for ny eier?

Tips: Ikke spar penger på ting som har med sikkerhet å gjøre. Spar på noe annet som er ufarlig.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Karl Norge skrev 12 minutes ago:

Husk at det er en viss indre motstand i bryteren som gir spenningsfall og varme.

Ved dobbel spenning blir det dobbel varme ved samme motstand.

Det er strømmen gjennom bryteren som bestemmer spenningsfallet og varmeutviklingen. Når bryteren er er ikke spenningen relevant.

Link to post
Share on other sites

Jau, eg seier det gjerne igjrn, denne brytaren skal ikkje bryta noka strøm. Dette er ein brytar som blir slått av i strømlaus tilstand, i dette tilfellet betyr det at bryteren ikkje blir slått av mens thrusteren går. Å bryta strømmen i kretsen er det thrusteren sine rele som tar seg av. So denne bryteren skal slå av ein krets som det ikkje er strøm i. Men det er eindel som tydeligvis ikkje skil klart mellom strøm og spenning, seinaste no KarlNorge:

"Husk at det er en viss indre motstand i bryteren som gir spenningsfall og varme.

Ved dobbel spenning blir det dobbel varme ved samme motstand."

Dette stemmer ikkje, for ved dobbel spenning er strømforbruket det halve ved samme effekt, dermed blir spenningsfallet i bryteren og dermed varmen det halve.

Link to post
Share on other sites

Da er det absolutt noe jeg ikke forstår. Skal ikke gå inn på den rent teoretiske biten da jeg ikke er elektriker, men bryteren er en leder iom at det går strøm gjennom den når truster går. Som en strømførende leder spiller det ingen rolle om strømmen er av eller på. Det som spiller inn er hvor mye den fører når det går strøm igjennom den, altså ved bruk av thruster. Ta for eksempel en kobberkabel. Når du benytter 12v så kan den belastes med en gitt ampere. Når du dobler spenningen til 24volt, så kan du bare belaste den med sirka halvparten av strømmen som på 12v. Du får nødvendigvis en høyere effekt ved å doble spenningen og holde strømmen på samme nivå. Derfor mener jeg at du kan ikke belaste lederen med samme strøm på 24v som på 12v. Hva som er forskjell på bryteren og en kopperkabel som leder kan dere gjerne forklare for meg. Å si at du kan belaste bryteren på 24v med samme strøm som på 12volt, i dette tilfelle 350/500A, blir direkte feil i mitt hode. Å tenke at bryteren ikke er en leder synes jeg er direkte "brannfarlig". Hvorvidt du skal bryte en strøm og de utfordringer du møter på da, blir for meg en helt annen diskusjon. Ser ingen andre en Fantino trekker inn effekt her, noe som veldig mulig vil være et moment som vil være reelt når vi snakker om belastning. Men igjen, jeg er ikke elektriker så jeg skal ikke påstå at det er riktig rent teoretisk men praktisk erfaring har lært meg å ta hensyn til slike ting. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spenningen som legger seg over bryteren når den er slått på er bortimot neglisjerbar. Dessuten er den ene og alene bestemt av strømmen som går gjennom. Går det 350A gjennom så er spenningen over bryteren lik om det er 24 eller 12 volt. U=RxI lover deg dette. 

 

Når du da tar dette med effekt er den også styrt av strømmen og motstanden om du ser på P=UxI=RxIxI.... Så.... 

 

Tåler bryteren 500A så tåler den 500A. For en effektbryter er saken noe helt annet. Denne skal bryte strømmen.... 

 

Slår du av denne bryteren eller 24V variant av samme bryter mens thruster går er den mest sannsynlig kaputt, om ikke første gang så hvertfall etter et par ganger. De er ikke laget for det. Men det er en helt annen sak enn det ts spør om. 

 

I denne saken vedr 12 vs 24v er det vesentlig å skille mellom et helt system og kun den ene lille biten av dette. 

 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 35 minutes ago:

Ta for eksempel en kobberkabel. Når du benytter 12v så kan den belastes med en gitt ampere. Når du dobler spenningen til 24volt, så kan du bare belaste den med sirka halvparten av strømmen som på 12v.

Dette er feil :nonod:

Hvis du tar din 230 VAC, 16 A skjøteleding og bruker den på 12 VDC så kan du fortsatt kun bruke den på maks 16 A.

Hvilken spenning den tåler avhenger bare av hvor mye spenning isolasjonen tåler (med god margin).

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bep oppgir ikkje 12V eller 24V på sine, så korleis ville då diskusjonen blitt ? :-) :-) 

Eg ville ikkje anka på å brukt denne brytaren på 24V.

På 24V annlegg kan ein normalt redusera tverrsnitt på kabler, det er ofte ein stor fordel ved installasjon av thrustere og tyngre utstyr. Verkar pussig om ein då måtte dobbla kapasiteten på brytere vs kablingen i annlegget.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev for 1 time siden:

Dette er feil :nonod:

Hvis du tar din 230 VAC, 16 A skjøteleding og bruker den på 12 VDC så kan du fortsatt kun bruke den på maks 16 A.

Hvilken spenning den tåler avhenger bare av hvor mye spenning isolasjonen tåler (med god margin).

Helt riktig shipahoy.

Det er kun spenningen det her er snakk om. Det blir helt feil å blande inn strømforbruk i dette tilfellet. Etter hver som spenningen øker må også isolasjonen mellom + og - økes. Enten ved tykkere isolasjonen, type isolasjon, eller avstanden mellom + og - hvis det kun er luft mellom.  Ved likespenning er faren for krypstrømmer større enn ved vekselspenning, og det kan oppstå krypstrømmer uavhengig av forbruk i kretsen. Ved økt spenning øker derfor faren for krypstrømmer, og/eller overslag mellom + og - . Noe som igjen kan føre til varmgang og brann! En bryter skal ikke utsettes for høyere spenning enn den er beregnet for. Spesielt ikke i en båt hvor saltholdig fuktighet øker faren før strømmer på avveier. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke tenkt på å sette inn en bryter som ikke er dimmensjonert til å bryte strømmen under full last. Noe av vitsen med å ha en slik bryter er nettopp det at om thruster henger seg oppe så skal du kunne bryte hovedstrømmen på en sikker måte. Det er årsaken til at Seipner leverer sine fjernstyrte brytere som kan bryte hovedstrømmen under drift ved å trykke "off" på panelet om noe skulle hende med kontrollkretsen som gjør at thruster kjører konstant/ukontrollert

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...