Guest Avmønstret# Startet 20.April.2017 Del på Facebook Startet 20.April.2017 Nå er oversikten til Frihavne 2017 ute igjen. Særlig gledelig å se at så mange i indre Oslofjord nå er med på ordningen. Veldig godt tilbud i gratis bryggeplasser for medlemmer der nå. Og veldig godt tilbud i Danmark, og forsåvidt også en del havner fra Gøteborg og sørover på vestkysten. Oversikt over havner: http://www.frihavne.com/?page_id=60 Ja dette må være dyrt vel? Tror dette må være en av de best bevarte hemmelighetene ifht å spare havneavgift, 100,- ink porto for merke, 150 for vimpel. :-) Medlemskap: http://www.frihavne.com/?page_id=57 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 (redigert) Du glemte vedtektene. "Gratis" i 3 dager. http://www.frihavne.com/?page_id=36 Dette kan misforstås. havnen må väre medlem i ordningen og minst 5 medlemmer stiller sin plass til disposisjon (rödt og grönt skilt) når de er på ferie, eller havnen har gjesteplasser til rådighet, Havnen betaler kr. 300. i året. Noen havner har begynt og ta et miljögebyr på ca, 40kr Ordningen er godt kjent, men har inntrykk av at styrene rundt om ikke forteller det til sine medlemmer. 205 havner 154 havne i Danmark, 24 havne i Sverige, 17 havne i Nord-Tyskland og 13 Norske havne.) Redigert 20.April.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Er ikke pengene det står på når det koster 300,- for havna å være medlem. Men ja, vil jo være naturlig at det er "motkrefter" mtp at noen tjener gode penger på gjestehavner. Tidligere var det også en tråd hvor det kom opp mye skepsis ifht å ha frihavn i egen havn. Hadde vært flott å ha noen her inne med erfaring i å ha egen båt i en havn som er frihavn, er det virkelig alle disse ulempene enkelte drar opp. Ligger selv i frihavn, Sarpsborg seilforening, har vært det i 2-3 år nå, og har ikke merket noe som helst. Men jeg vet jo heller ikke om det er noen som har brukt ordningen der. Det jeg vet er at det vil være hyggelig å møte seilere/motorbåtfolk på brygga fra andre havner som ligger en natt eller tre. Sosialt liv på brygga med andre båtfolk er alltid kjekt :-) Og så hadde det vært veldig kjekt med flere havner langs Norskekysten. Om jeg hadde båtplass i en havn som ikke var medlem ville jeg lagt inn forslag for årsmøtet. Er som regel bare en e-post eller telefon som skal til. Flott ordning dette som kommer mange til gode. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Tror jeg har spurt deg før Roger :-) Men hvor får jeg bestilt sånn rød/grønn skive til å ha på båsen? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 (redigert) Det letteste er å male en blekkplate rød og grønn og to vinkelkroker.( ikke vinken, men de som er nesten en sirkel) Den proffe http://knbf.no/component/zoo/item/ledig-opptatt-skilt?Itemid=113 Redigert 20.April.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Pinkvin skrev for 1 time siden: Er ikke pengene det står på når det koster 300,- for havna å være medlem. Men ja, vil jo være naturlig at det er "motkrefter" mtp at noen tjener gode penger på gjestehavner. Hadde vært flott å ha noen her inne med erfaring i å ha egen båt i en havn som er frihavn, er det virkelig alle disse ulempene enkelte drar opp. Ligger selv i frihavn, Sarpsborg seilforening, har vært det i 2-3 år nå, og har ikke merket noe som helst. Men jeg vet jo heller ikke om det er noen som har brukt ordningen der.. Sosialt liv på brygga med andre båtfolk er alltid kjekt :-) Og så hadde det vært veldig kjekt med flere havner langs Norskekysten. Om jeg hadde båtplass i en havn som ikke var medlem ville jeg lagt inn forslag for årsmøtet. Er som regel bare en e-post eller telefon som skal til. Flott ordning dette som kommer mange til gode. I Danmark er det kommunene som trykker på for å få flere båt-besøk, for å få et godt havnemiljø. Har kontaktet flere styrer og de er ikke interessert i at medlemmene skal ha fordeler av billige havner. Det kunne hende at de tapte havneleie på din plass. Foreningens-medlemmene er til for styre og ikke omvendt, kan det virke som i noen foreninger. Greier en ikke å holde orden på hjemkoms datoen kan plassen være opptatt, men da er det vel bare å finne en ledig plass uten å lage oppstyr. Har brukt ordningen i 5 år besøkt mange havner og ikke hørt om noe negativt, annet at utlendingene savner pølsebua i norske havnen som også har skjenkerett og hyggelige priser. Kan godt forstå det 1/2 Kylling og 2 Rødspetter 2 glass vin Kr. 145 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 (redigert) Pinkvin skrev for 3 timer siden: Hadde vært flott å ha noen her inne med erfaring i å ha egen båt i en havn som er frihavn, er det virkelig alle disse ulempene enkelte drar opp. Ligger selv i frihavn, Sarpsborg seilforening, har vært det i 2-3 år nå, og har ikke merket noe som helst. Men jeg vet jo heller ikke om det er noen som har brukt ordningen der. Det jeg vet er at det vil være hyggelig å møte seilere/motorbåtfolk på brygga fra andre havner som ligger en natt eller tre. Sosialt liv på brygga med andre båtfolk er alltid kjekt :-) Har legat i samme havn i 30 år.............KMS Nordön (ved Marstrand) har aldri merket noen ulempe med att klubben er med i frihavnsordningen, lurer på vad det skulle vare for ulempe ?? det er ju bare kult om vi får besøk av en danske, tyske, norske båter ........ når vi går på ferie, går jeg inn i klubbhuset, melder fra, att jeg blir borte i 4-5 uker.......vi har en stor tavle der vi markerer ledige plasser, så att nattvaktene vet hvor de skall plassere gjestebåter.....i tillegg markerer vi grønt på plassen, og ofte ett dato hur lenge plassen er ledig. (skulle jeg av noen anledning avbryte ferien og komme tilbake tidl, ringer jeg klubbhuset/Nattvaktene og ber dem gå ut o skifte fra grønt til røtt ) som 'takk' har jeg nå tilgang til over 200 havner der jeg ligger gratis opp til 3 døgn, mitt inne i sentrale Køpen eksempelvis....... Redigert 20.April.2017 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.