Jump to content

Turteller løper løpsk + lampeblink (video) - VP 41A, 91mod


KongKing

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt båt og fikk med et problem på kjøpet. 

 

Turtelleren smeller i bånn umiddelbart etter start. Der står den en stund. Noenganger går den til lavere, men feil turtall, og responderer på gassvariasjoner. 

 

Etter en stund med kjøring kan den plutselig funke helt fint, gjerne etter en tur i plan på 3200 omd. Noenganger funker den fint uten å ha vært i plan.

 

Neste gang jeg starter igjen er den helt kokkos igjen...

 

Her er video av oppstart:

 

Noen som har vært ute for dette før?

 

Kan det være dynamo? Er vel en W -utg der turtelleren får signalet sitt fra. Eller er det turtelleinstrumentet? 

 

Dynamo er denne:

image.png.338b1f3ae8e7f5c552a538cca5e2c5ef.png

 

Og hvorfor blinker temp og ladelampe? Det slutter etter litt kjøring og alt virker ok med motor.

 

Det er en TWC-laderegulator som jeg har renset konlingskontaktene på og åpnet. Var tegn til litt irr på kretskortet som jeg renset. Det hjalp ikke....

 

kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går fremover ?

 

Hadde av/på hurtigkoblingen på kabelstokken på motor i dag, men den var av/på også i går da jeg var på et verksted. 

 

Gikk over koblingspunkter på dynamo med WD40 Contact cleaner og dæven døtte så virker tilsynelatende turteller igjen ?? Får håpe det er permanent og ikke bare et blaff.

 

MEN det blinker fortsatt i lampene for temp og batteri ?

 

Noen som har ide hva det kan være? Det stoppet etter litt kjøring i går...

 

ny video med ett problem løst ?:

 

Er det noe sted det står om feilkilde blinkende lamper? Eller er det såpass generelt som at: noe er galt...

 

er det en ide å måle spenning på batteri for å se om den lader bra? Hva skal ant V være under lading fra dynamo?

 

Måler på instrumentpanel viser ca 13,5 og ligger stabilt. Burde ikke denne rørt på seg ved for lav spenning?

 

kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det med at ladelampe og temperaturlampe blinker ved kald motor,kan godt tenkes at skal være slik.Jeg har det slik på mine tamd 72 motorer.Dette står også omtalt i brukermanualen som fulgte med båten.ideen er at mtorene skal ha minst mulig belastning når de er kalde.mine begynner og lade når de er blitt varme,samt at turtall er over 1500 rpm.klare ikke og få igang lading kun med motorer i fri.må ut og kjøre.Så blinkingen i temp og ladelampe er for og fortelle deg at du ikke har lading pga lav kjølevannstemperatur

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Hei.

tenkte også at det at temp-lampe blinker er et "varsel" om at motor ikke skal belastes pga for lav temp. 

 

Men batteri-lampa skjønner jeg ikke. Dynamoen lader vel fra start (etter rusing over 1500-2000 omd)? Lading er jo ikke avhengig av temp på kjølevann...?

 

mvh KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...