Jump to content

overhale gammel Lombardini diesel eller kjøpe ny VP D1


Sjørokk

Recommended Posts

Heisann!

 

Her er saken:

 

Min Lombardini LDW 1503 ( 30 HK ) har vann i oljen, starteren er temmelig irrete og det gjelder varmeveksleren også. Det kan være toppakningen eller innslag fra sjøsiden, vann i manifolden. Jeg tror mer på toppakningen. Samtidig vil den ikke starte, kjørte den en time i vinter og så konserverte jeg igjen, har funka fint før, men nå bare drar starteren uten resultat. Jeg har hatt båten i to år. Motoren er omlag 20 år gammel. I denne båten har den stått under dørken i sittegropa og det har vært et litt fuktig miljø. Jeg har ikke forfulgt dieselproblemet lenger enn til filteret, dit kommer den, da oppdaget jeg vannet i oljen og tok dagen...

 

Jeg tenker å ha båten ( 30 fot Colin Archer treskøyte, 8 tonn ) i mange år, har båtbygger som utbedrer den nå.

 

Så kommer spørsmålet, what to do?

Jeg har 3 alternativer:

 

1 ) kjøpe ny VP D1 30 og være bekymringsfri i ti år til med tilgang på deler overalt hvor de selger pølser og is. Pris ferdig montert 90.000.

 

2 ) køpe brukt og overhalt motor til 30.000,- ferdig montert og alt uforutsett trolig 20.000,- til = 50.000,-

 

3 ) reparere eksisterende motor, pris er uklar og livslengde etter fiks er uklar. 

 

Setter pris på svar!

 

Christian

 

23_420827612_xl.jpg.55b0a89cf989b7b725cb55e2a26d0ef0.jpg

Link to post
Share on other sites

Om båten ellers er, eller blir, i god stand så tror jeg det er hensiktsmessig å sette inn ny motor. Du sier jo at du har tenkt til å beholde båten lenge. 

La oss si du har den minst ti år. Smører du investeringskostnaden med ny motor utover de åra, så koster det tett under 10tusen i året. -med sannsynligvis eneste utgift på olje, filter og anoder. 

 

Kjøper du brukt overhalt motor, eller reparerer på den gamle, så har du en lavere utgift nå, men det store motorbytte kommer før eller siden, samt andre ting som må fixes underveis. 

 

Dersom du har pengene tilgjengelig, bytt til ny motor, ha god drivstoffhygiene og kos deg over et bekymringsfritt liv på sjøen. ? Det er det verdt for 10tusen i året. Ny motor er nok en sterk motivasjonsfaktor for å holde båten godt vedlike. 

 

Link to post
Share on other sites

Det viktigaste tiltaket vil truleg vera å betra miljøet som motoren står montert i.

Dette kan vera utfordrande i ein trebåt, men det bør vurderast avhjelpande tiltak.

 

Viss ikkje endar du opp med ein rustklump om få år igjen.

 

Ein så flott båt fortjener ein oppgradering med påliteleg og presentabelt maskineri... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Å unngå kondens i motorrommet må da gå greit? Er vel bare å gi motorrommet greit med lufting når båten ligger i havn samt spraye over den av og til med 6-66 og tørke litt. 

Jeg har alltid luka åpen inn til motorrommet, fra salongen, når båten ikke er i bruk. - men så har jeg avfukter også da ?

 

Har du vurdert Nanni motor ? 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips!

 

En overhaling ligger på 40.000,- i aller verste fall. En del kroner om det kun varer i fem år til før noe lignende setter inn.

 

Er nevenyttig men har tre barn og dermed liten tid, jeg kan vedlikeholde men ikke reparere for mye.

 

Jeg skal bli flinkere til å lufte ut motorrommet og la luka mot lugaren stå åpen når det ikke er i bruk!

 

Har ikke vurdert nanni, googler nå.

 

Takk!

C

 

Link to post
Share on other sites

Nogva.no. 

-nanni nogva. Må jo være stas med norsk motor ?

Du må kanskje se litt på hva som passer, fysisk, inn i eksisterende motorkasse, aksling og bedding. -har ikke sånn kjempepeiling på det med å sette inn ny motor, men har jo lest litt på forumet opp gjennom åra ? 

Om motoren står inne i salongen, så er det vel lurt å se litt på støynivå og motorens gange. 

 

Sjøl har jeg en 18 hk yanmar fra 2004 i min 1982 modell seilbåt, og er fryktelig glad for at tidligere eier tok seg bryet med å sette inn ny motor. 

Link to post
Share on other sites

Ville styrt unna overhalingsalternativet. Du har ingen garanti for at motor blir som ny.

 

Hva gjelder valg av ny motor går det jo mye på smak og behag. Både Nanni/nogva og VP er nok bra greier og de har ikke minst servicenett. Siste er viktig. Ville nok styrt unna et merke der du må forholde deg til et enkelt firma i Norge for oppfølging. Det kan resultere i mye rart og det er garantert at deler ikke finnes rundt neste nes.

Link to post
Share on other sites

Hva med Beta Marine?

 

En kollega fikk en 30-hester montert i sin 34-foter for rundt ti år tilbake og er veldig fornøyd med denne. Lun og rolig gange og i følge han enkelt å få tak i reservedeler om behovet skulle komme. Han har kun reparert en del på disse årene, braketten til dynamoen. Motoren er basert på en Kubota og er marinisert i England, etter hva jeg har forstått. Gjerne et litt snevert erfaringsgrunnlag å velge motor på, men ville i alle fall ha sjekket dem ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet til ny D1-30 i min forrige båt. Det var ikke uten bekymringer! De 3 første sesongene hadde jeg problemer med luft i dieselen. Jeg lokaliserte til slutt problemet, det var dieselslangene og slangeklemmene som var montert på motoren fra fabrikk som var av elendig kvalitet! VP service er også dårlig. Ingen ville ta ansvar og ingen hadde gode råd! Min nåværende båt har en Vetus M3.09 (27 hk) fantastisk motor! Anbefales!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...