Jump to content

33 fots seilbåt, hva trenger jeg av navigasjonslys?

JKJ

Recommended Posts

har en 33 fots seil båt der jeg skal montere navigasjons lys.

har i det siste prøvd å google litt å prøve og finne ut hva som er nødvendig å etter en stund har jeg kommet fram til at jeg trenger et hvitt lys i akter og rød og grønt på sin side av båten 

det jeg lurer på er hva jeg trenger av lys i masten å hvor de skal være montert

takk for hjelpen

shipahoy skrev 1 time siden:

Hva er feil? Tenker du at en må sette motoren i gir før en er motorbåt eller er det noe annet du tenker på?

Selvsagt må motoren settes i gir før det er aktuellt. På VO 70'ene går motoren mye selv om seiler. De trenger motoren for å kjøre hydraulikken og de trenger elektrisk kraft. Ingen ved sine fulle fem ville finne på å definere de som motorbåt. Også er det sånn at å tenne topplanterna på en båt som går med fulle seil er lite hensiktsmessig. Det vil gi et villedende signal fordi seilet vil skjerme lanterna til den ene siden, og rormann og utkikk vil ikke se en dritt. Sånt kan det bli farlige situasjoner utav. Jeg tenner den når jeg har berget så mye seil at det ikke er seil som driver båten framover.

6 hours ago, Mulligan said:

Også er det sånn at å tenne topplanterna på en båt som går med fulle seil er lite hensiktsmessig. Det vil gi et villedende signal fordi seilet vil skjerme lanterna til den ene siden, og rormann og utkikk vil ikke se en dritt. Sånt kan det bli farlige situasjoner utav. Jeg tenner den når jeg har berget så mye seil at det ikke er seil som driver båten framover.

Det blir mer villende i forhold til vikepliktsreglene, dersom topplanternen ikke tennes "før nok seil er tatt ned". Så lenge motor brukes til fremdrift, uavhengig av hvor mye seilføring båten for øyeblikket måtte ha, er man pr definisjon motorbåt. (Ref regel 3).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...