JKJ Startet 22.April.2017 Del på Facebook Startet 22.April.2017 har en 33 fots seil båt der jeg skal montere navigasjons lys. har i det siste prøvd å google litt å prøve og finne ut hva som er nødvendig å etter en stund har jeg kommet fram til at jeg trenger et hvitt lys i akter og rød og grønt på sin side av båten det jeg lurer på er hva jeg trenger av lys i masten å hvor de skal være montert takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Du trenger også en "motorlanterne". Hvit lanterne et stykke opp i masta, fremover. Når du seiler bruker du rød/grønn samt hvit akter. Starter du motoren, et du ikke lenger seilbåt, og skal tenne lanternen i masten også. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Sidelanternene kan du ha som en duolanterne i baug om det er plass. Men jeg vil egentlig anbefale deg en tricolor i toppen av masta istedet for de lanterne du foreslår. Det er synligere for andre i stor sjø, og du ødelegger ikke ditt eget nattesyn så lett med gjenskinn fra lanterner i dekk og sjøsprøyt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
JKJ Svart 22.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2017 takk for hjelpen skal undersøke de forskjellige løsningen. tror eg kommer til og ende opp med duolanterne i baugen bare en siste ting motor lanterne er det den samme som anker lanterne eller må jeg da ha en til lanterne til den Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Ankerlanterne sitter helt i toppen av masta og lyser 360grader Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Trefärgslanterna i masttoppen är bara användbar när man seglar. Vid motorgång fodras styrbord/babord/topp och akterlanterna, topplanterna minst 1 m över sidolanternorna. https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/sammanstallande_av_regler_gallande_lantarnor.pdf Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Eureka skrev for 3 timer siden: Starter du motoren, et du ikke lenger seilbåt, og skal tenne lanternen i masten også. Feil. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Viktig med godt synlige lanterner, jeg husker godt den ulykken mellom Håøya og Sætre for mange år siden med en motorbåt og en seilbåt som blei truffet bakfra så gode lanterner som synes er og fremme sikkerhet for alle som ferdes på fjorden. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
shipahoy Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Mulligan skrev 17 minutes ago: Feil. Hva er feil? Tenker du at en må sette motoren i gir før en er motorbåt eller er det noe annet du tenker på? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Se sjøveisreglene 23 og 25 om korrekt lanterneføring. Topplanterne skal føres dersom båten drives frem av motor. Dette gjelder også dersom både seil og motor brukes samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Regel 3. Alminnelige definisjoner (c) Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 shipahoy skrev 1 time siden: Hva er feil? Tenker du at en må sette motoren i gir før en er motorbåt eller er det noe annet du tenker på? Selvsagt må motoren settes i gir før det er aktuellt. På VO 70'ene går motoren mye selv om seiler. De trenger motoren for å kjøre hydraulikken og de trenger elektrisk kraft. Ingen ved sine fulle fem ville finne på å definere de som motorbåt. Også er det sånn at å tenne topplanterna på en båt som går med fulle seil er lite hensiktsmessig. Det vil gi et villedende signal fordi seilet vil skjerme lanterna til den ene siden, og rormann og utkikk vil ikke se en dritt. Sånt kan det bli farlige situasjoner utav. Jeg tenner den når jeg har berget så mye seil at det ikke er seil som driver båten framover. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Ja, jeg skrev jeg feil. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 6 hours ago, Mulligan said: Også er det sånn at å tenne topplanterna på en båt som går med fulle seil er lite hensiktsmessig. Det vil gi et villedende signal fordi seilet vil skjerme lanterna til den ene siden, og rormann og utkikk vil ikke se en dritt. Sånt kan det bli farlige situasjoner utav. Jeg tenner den når jeg har berget så mye seil at det ikke er seil som driver båten framover. Det blir mer villende i forhold til vikepliktsreglene, dersom topplanternen ikke tennes "før nok seil er tatt ned". Så lenge motor brukes til fremdrift, uavhengig av hvor mye seilføring båten for øyeblikket måtte ha, er man pr definisjon motorbåt. (Ref regel 3). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.