Jump to content

Hentetråd Brevik-Sætre

Frissy

Recommended Posts

Skal hente en båt i løpet av neste uke, ser ut som om mulighetene er best fredag til lørdag. Tenker litt på å reise fra Brevik fredag ettermiddag og komme halvveis på turen feks Havna hotell. Så derfra og til Sætre på lørdag. Er dette en ok tur? Ser det blåser en del frem til onsdag, men at det skal løye etter det. Hva tenker forumet om å passere Rakke fredag ettermiddag? Båten marsjer fint i 18-20 knop. 

Hvis båten marsjer på 18-20 knop så er vel dette en dagstur? Ut fjorden fra Brevik, utenfor Rakkebåene, rett nord for Store Færder, utsiden av Bolærne og så fortsette nordover?

Avhengig av rute snakker vi ca 70-75 nautiske, og det er ca 4 timer i 18-20 knop. Går du inn mot Havna eller Kruke må du ned i hastighet og må regne bedre tid, men holder du deg utenfor områder med hastighetsbegrensning går dette kjapt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 2 minutes ago:

Hvis båten marsjer på 18-20 knop så er vel dette en dagstur? Ut fjorden fra Brevik, utenfor Rakkebåene, rett nord for Store Færder, utsiden av Bolærne og så fortsette nordover?

Avhengig av rute snakker vi ca 70-75 nautiske, og det er ca 4 timer i 18-20 knop. Går du inn mot Havna eller Kruke må du ned i hastighet og må regne bedre tid, men holder du deg utenfor områder med hastighetsbegrensning går dette kjapt.

Ja ser den, men tenker vi skulle starte fredag ettermiddag, les 17tiden og da  trengs det vel gjerne en pause grunnet kveld/natt. Men skal en veien om havna så må farten ned. Kan jo evt satse på pause/overnatting på Bolærne og da går det jo raskere. 

Frissy skrev 10 minutes ago:

Ja men må jo ikke glemme at en har krav på en stopp underveis..... har aldri gått nord fra havna til ormelet og videre grunnet seilingshøyde. Er det greit forbi diverse skvalpeskjær og OK å finne frem? 

Hvordan båt er det du skal hente? Å ja det kravet glemte jeg helt det er viktig og stå på krava hei skål, men jeg ville vel tatt festen litt nærmere direkte kurs. Bolærne er jo et alternativ hvis du ikke må ligge på hotell.

Nå kommer sommeren?

Popeye70 skrev 10 minutes ago:

Hvis båten marsjer på 18-20 knop så er vel dette en dagstur? 

Ja, men det er jo fullt mulig å bruke flere dager på denne turen allikevel :yesnod: Selv om båten kan marsje i 20 knop er det fullt mulig, for ikke å si mye mer behagelig, å kjøre i 6. En hentetur på 4 timer blir dårlig underholdning, legg inn noen overnattinger og hyppige postinger av bilder og status undereis :thumbsup: 

Jeg skal selv hente en båt senere på våren. Det dreier seg da om en Viksund som skal hentes fra Fredrikstad til Hvaler. Stort potensiale for å bruke mye tid her også. Mulig det blir hentetråd :wink:

Komodo skrev 1 minute ago:

Ja, men det er jo fullt mulig å bruke flere dager på denne turen allikevel :yesnod: Selv om båten kan marsje i 20 knop er det fullt mulig, for ikke å si mye mer behagelig, å kjøre i 6. En hentetur på 4 timer blir dårlig underholdning, legg inn noen overnattinger og hyppige postinger av bilder og status undereis :thumbsup: 

Jeg skal selv hente en båt senere på våren. Det dreier seg da om en Viksund som skal hentes fra Fredrikstad til Hvaler. Stort potensiale for å bruke mye tid her også. Mulig det blir hentetråd :wink:

Komodo den ser jeg frem til det blir vel den kjente snarveien ut forbi Gressvik og skrått over til Bolærne og skrått over til Skagen også er det bare og følge land og passe på så det er på styrbordside til man er fremme. God tur.:giggle:

Nå kommer sommeren?

Vrod skrev 21 minutes ago:

Hvordan båt er det du skal hente? Å ja det kravet glemte jeg helt det er viktig og stå på krava hei skål, men jeg ville vel tatt festen litt nærmere direkte kurs. Bolærne er jo et alternativ hvis du ikke må ligge på hotell.

Har ingen krav til hotell. Sover i båten. Ser i tillegg at været skal bli gulle godt på freddan, så hvis det varselet holder MÅ man ha en overnatting. Bolærne er et godt alternativ. Eneste er at matserveringen der er heller dårlig så da blir det suppe evt en boks av noe slag. 

Kort automat på Stoa rett før fergeterminalen til Fjordline, rett før Langesund

https://nb-no.facebook.com/NorBunkringAs/

Vi har kortautomat for drivstoffylling på brygga og på land.

fredag 08- 1800

Ring 35 97 23 18 og hør prisen er normalt samme som energi 1. 

Litt omvei  nu  kr,9,19

http://energi1olje.no/batdiesel/stathelle/

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Da blir det oppstart i morgen ettermiddag. Håper på å komme avgårde i 15 tida og ta 1 stopp i langsund for bunkring. Etter dette går turen over Rakke og forhåpentligvis i retning av Bolærne fort for overnatting. Fikk tilsendt fint forslag Av SAP som vi kommer til å følge over Rakke og i retning av Verdens ende, men går nok syd av Kløvningen hvis været tillater og rett opp til Bolærne. Årets første skikkelige tur på meg og gleder meg. 

Lykke til! Det burde bli en fin tur. Om det husker litt kan dere gå inn mellom Jonskjær og Kløvningen og opp Sandøsund. Gå rett nordover til inngangen på Vrengensundet. Der går dere ca 45 grader nord-nordøst, rett mot midte Bolæren. Det gir litt roligere sjø.

Er du Sætremann, forresten? Jeg hadde hele ungdomstiden min der, bodde på Sætre fra ca 1976 til 1989. 

Popeye70 skrev 11 minutes ago:

Lykke til! Det burde bli en fin tur. Om det husker litt kan dere gå inn mellom Jonskjær og Kløvningen og opp Sandøsund. Gå rett nordover til inngangen på Vrengensundet. Der går dere ca 45 grader nord-nordøst, rett mot midte Bolæren. Det gir litt roligere sjø.

Er du Sætremann, forresten? Jeg hadde hele ungdomstiden min der, bodde på Sætre fra ca 1976 til 1989. 

Hei. Nei ikke Sætremann, men har vært mye i skjærgården der ute i ungdommen jeg og. Hører hjemme Drammen / Lier. Men fint i Sætre. 

Men ang forslag til ruta: Går du da forbi Hvasser og inn mellom Roppestadholmen og Lindholmen? Videresyd av Gåsøya og så nord av Selskjæra og da sydøst etter dette?

Mellom Roppestadholmen og Lindholmen, ja. Deretter mellom Skjellerøy og Gåsøy. I stedet for nord rundt Selskjæra ville jeg heller tatt til styrbord rundt Skjellerøy, og deretter til babord sør for Ramsholmen.Årsaken til at jeg ville droppet selskjær er at det er mer uryddig farvann der enn sør for Ramsholmen. Etter Ramsholmen er det rett fram mot havna. Pass på den ene grunna rett utenfor havna - gå nord for den, så går det bra.

5903aff930056_Mot_Bolren.png.27fc1f2963f659833a1b80a6bae2af4f.png

Når dere skal videre nordover etter en god natts søvn kan dere gå gjennom det trange sundet mellom østre og midre Bolæren. Hold dere midt i sundet, så går det fint. Da kan dere velge om dere vil følge vestsiden av Oslofjorden, eller om dere vil gå østover og øst for Sletter før dere igjen går nordover (eller såvidt litt sør og inn til Engelsviken for å spise fiskesuppe - den er visstnok berømt).

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...