Jump to content

Overvekt av store båter på forumet?


Campingcruisern

Recommended Posts

At det er overvekt av "store" båter på forumet, er vel litt logisk. Som regel rammes folk av 3 fot syken og gjerne flere ganger om interessen for båt  er vedvarende. Det er gjerne disse som  frekventerer Båtplassen. Heldigvis er det også endel yngre krefter som får seg større båter og vi slipper en forgubbing av forumet som man ser andre steder.

I tillegg er det jo som andre skriver, men 3 fots syken øker kompeksiteten og det  kommer flere og flere spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Flere her nevner at det skrives mer om "større" båter enn mindre pga. kompleksiteten - og det er sikkert riktig. Men er det er vel like mye på grunn av hvordan båten brukes. Det er jo stor forskjell på å tilbringe sommerferien og helger i båten enn å ta en fisketur eller transportetappe fra A til B med båt. Mye av forskjellen kan rett og slett handle om det er en OK overnattingsbåt eller ikke. 

Link to post
Share on other sites

Hei Ask, 

 

med ti båter slår du oss ned i støvlene....

 

Vi har:

Maxi 108 - 35 fot

Furuholmen 1952 - 30 fot

Hallberg Rassy 26 - 26 fot

Trejolle fra Varaldsøy - 10 fot

gummijolla - 8 fot

kajakker (2) - 8 fot?

 

Det ble bare 7 i vårt lille rederi. Å legge seilingsplan for hver sommersesong er et helt puslespill.

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte båt i 1987, hadde vi stor båt, men nå har vi liten båt selv om det er den samme båten. I en reklamer fra tidlig 80-tallet for vår Saga 27 sto det noe slik: "Hvorfor nøye seg med en liten båt når du kan få en hytte på sjøen?" Når vi nå ligger i gjestehavner, er vi blant de minste overnattende båtene. og vi er absolutt i mindretall.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Festina Lente, jeg har ikke finregnet, men det ser ut til at du er på høyde med Ask i samlet antall fot? 

 

Dere har begge nærmere 120 fot hver. Spørsmålet blir da: blir alt pollert, bunnsmørt mm hvert år? Hehe -og hvor mange ansatte har dere? 

 

Sjøl har jeg: 

30fots comfort

Buster mini 12 fot

Gummijolle 245

-og så surrer jeg litt, bruk og vedlikehold, med min fars Grandezza31 samt hans jolle.

 

Link to post
Share on other sites

Forum og forum! Dette er ikke en spesifikk gruppe på Facebook eller et lukka nettsted for bare en type båtfolk. Båtplassen er et enormt stort forum, og er så rikt og hyppig representert på alminnelige søk på Google at det framstår som et "Båtipedia" i seg sjøl.

 

Forumet er også et nettsted, et sosialt fellesskap for en del medlemmer. Mange av disse skriver hyppig i en stor flora eller fauna av forskjellige emner, tråder, prosjekter. Mange av disse faste, altså de som har Båtplassen som hovednettsted, har båt som hovedinteresse, hobby, yrke, eller bostad.

 

Andre, som meg, bruker Båtplassen veldig spesifikt til akkurat sin båt og sine snevre interesser. Den båten jeg lar drømmer og tanker spinne rundt er i og for seg stor, men tilhører det rimeligere, men sterkt arbeidskrevende, elementet "Trebåt".

 

Jeg kjenner til ganske mange som bare bruker båtplassen som noe en stikker innom, eller som en søker etter fakta og kunnskap i. Noen av dem som følger prosjektet mitt er sjelden å se som aktive skrivende medlemmer. En må gjerne registrere seg for å slenge inn et tilleggsspørsmål. Dermed blir det myriader av medlemmer med en viss profil, men lite innhold. Hva majoriteten har av farkoster er det dermed umulig å si, men de som "bor" i forumet er vel så opphengt i båter at de er en vesentlig del av både livet, økonomien og sjelelivet, noe som igjen tenderer mot store båter.

 

Sjøl har jeg tre aktive båter. Withjolle 10'  (50år gml), Strandebarmar 16' (40år gml) og Dory 32' (60 år gml) 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 1 time siden:

Festina Lente, jeg har ikke finregnet, men det ser ut til at du er på høyde med Ask i samlet antall fot? 

 

Dere har begge nærmere 120 fot hver. Spørsmålet blir da: blir alt pollert, bunnsmørt mm hvert år? Hehe -og hvor mange ansatte har dere? 

 

Vi er kanskje like på lengdefot Ask og jeg, men han ligger godt foran hvis du måler breddefot.

 

De store båtene i rederiet stelles, bunnsmøres, lakkes, poleres og - brukes! Hver til sitt bruk.

Prosjektbåten Lasseliten skal ha litt fremgang på renoveringen hvert år. Brukes som lavterskel testbenk og erfaringsbyggende fikseprosjekt.

Furuholmen Festina Lente er i skånsom bruk som hotellskip i fast bryggeplass med sesong fra juni til september. 

Moderskipet Havfruen er langseiler - frakter oss fra det kalde sure Vestlandet til det varme blide sommerSørlandet og tilbake om sommeren.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har både liten (8 fot jolle), middels (trenekka Tora 24 fot) og litt stor (motobåten Saowanee på 31.5 fot). Det stemmer nok at det blir mer å snakke om på forumet for den største av dem.

 

Men slik som utviklingen går er de vel snart småbåter alle tre . . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ligesom @Lars H. tilbage til 80´erne, hvor jeg sejlede med min far i hans Skilsø 23, det var på den tid (og det lyder utrolig gammelt) en ok mellemklasse motorbåd. Når vi gik rundt i havnene og så på andre både, så var det en blandet flok af Albin, Spækhugger, Bianca i blandede størrelser og så selvfølgelig Folkebåde... Når der en enkelt gang sneg sig en HR 33 eller en Moonraker ind i havnen, så var det en sensation - de var virkelig store og kun for de rige.. Noget man kun kunne drømme om. 
I dag sejler jeg rundt i en 26 fod - en lidt speciel en af slagsen javel - men det er jo en lille båd har jeg ladet mig fortælle:smash:, og når jeg læser diverse blade bliver jeg kun bekræftet i at hvis man har rigtig båd i mellemstørrelsen - så er den fra 50 fod og op over - ellers kan man jo ikke have familien med... Der har netop været meget brok og postyr på den engelske månedsblad MBY omkring samme sag. Det store fokus på store både skræmmer mange unge sejlere væk fra "sporten", for hvis man tror at indgangsbilletten er 3 mio til at være "rigtig" sejler - så er der lang vej for mange unge i Norden, og det er ærgerligt.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

"Festina Lente, jeg har ikke finregnet, men det ser ut til at du er på høyde med Ask i samlet antall fot? 

 

Dere har begge nærmere 120 fot hver. Spørsmålet blir da: blir alt pollert, bunnsmørt mm hvert år? Hehe -og hvor mange ansatte har dere?"

 

Det er ikkje alt som blir polert kvart år! Mange er heldigvis på land.

 

Katamaranen er botnsmurt og polert i år. PolarCirkelen skal òg ein tur på land.

Eg skulle gjerne hatt ein ansatt, men det har eg ikkje råd til utan å selja flåten:-)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev On 4/23/2017 at 9.33:

Har i øyeblikket ingen båt ... :thumbsdown::sad: men hadde en Nidelv 300 før, den var vel ca 28 fot uten overheng. 

 

krisen er over, nå har vi 35 fot båt ... :) 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...