Vindøyet Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Men skal du på tur med en båt uten overnattingsmuligheter, så blir det i nærområdet der du bor. Du bør ta stilling til om du ønsker en turbåt med overnatting, eller en dagsturbåt. Det er egentlig to forskjellige slags båtliv. En snekke tåler noe mer dårlig vær. For eksempel en regnskur uten at alt du har med og på deg er søkk vått. Slik er norske somre. Jeg hadde selv en Nidelv 24, 1975 modell, noen år. Grei båt som er trygg og god, men som samtidig gir deg god føling med sjølivet. Den veier rundt 1700 kg og er lett å håndtere alene. Men ingen snekker er særlig gode å bakke med. Til det er det altfor lite rorblad. Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Det er nok overnattingsmuligheter jeg kommer til å gå for. Hadde Nidelv 24 har stikkabin hadde jeg ikke vært i tvil, men siden jeg har en datter som kommer til å være 10 når jeg kjøper, lurer jeg på om denne køyen vil være ok. Scand Classic har stikkabin ser jeg, og sikkert flere 24 fotere? Stikkabin og god uteplass er å foretrekke, gjerne U-sofa,hjørnesofa eller noe lignende som sidegående sofaer. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 (redigert) boble65 skrev On 28.4.2017 at 17.44: 5/6 knop er veeeldig sakte vist du skal ett stykke med båten? Vel, jeg holder til i Ytre Oslofjord. Har seilbåt og gjør som regel 4-6 knop. Likevel seiler jeg ofte ned til Øresund og tilbake på en 2-3 ukers ferie. I Bohuslän er det stint med norske båter, men det tynnes ut syd for Lysekil og syd for Marstrand ser man nesten ikke en eneste. Så da lurer jeg på hva det er folk bruker den fantastiske farten og rekkevidden til. Redigert 6.Mai.2017 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Har sjekket litt angående reiseruter osv på en slik sjøkart nettside. Selv om båten vil bli mest brukt på dagsturer og helgeturer med overnatting i nærområdet, vil nok også lengre turer bli planlagt. Hadde selvsagt vært greit om de lengre stykkene over åpent hav hadde gått raskere enn 5-6 knop men de båtene jeg har sett på og som frister mest går nok ikke så fort. Sollux gjør det, men jeg liker ikke de med ac av en eller annen grunn. Har sansen for Nidelv 24 men Scand Classic har stikkabin, noe som er bedre enn de køyene i Nidelv. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Scand Classic er en flott båt, men da ville jeg gått for AV-utgaven med doen inne i cabin, ikke den håpløse plasseringen bak i båten. AV-utgaven har 1 stikkøye så vidt jeg husker. Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Ja, Scand Classic virker som en bra når. Den uten toalett bak ser flott ut. Liker den sofaen, samt at det er stikkøye på den. Stikkøye er å foretrekke framfor hengende køye. Tenker å vente litt med kjøp og heller justere budsjett. Joda 7500 og Polar har fine båter også. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Seilersnobben skrev On 6.5.2017 at 18.27: Vel, jeg holder til i Ytre Oslofjord. Har seilbåt og gjør som regel 4-6 knop. Likevel seiler jeg ofte ned til Øresund og tilbake på en 2-3 ukers ferie. I Bohuslän er det stint med norske båter, men det tynnes ut syd for Lysekil og syd for Marstrand ser man nesten ikke en eneste. Så da lurer jeg på hva det er folk bruker den fantastiske farten og rekkevidden til. Jeg tror, legger vekt på tror, at når en får en motorbåt som er stor nok og rask nok til at den "går bra i sjøen" i høyere hastighet så er den "for dyr" i drift for mange til å gå lange strekk med. Så putring til en nær gjesthavn/uthavn blir veldig økonomisk, og evt gasse på når alle vil hjem :-) Ei snekke, som er billig i drift, kan jo gå langt som bare juling den. Og egentlig like langt og fort som en vanlig seilbåt. Men det er jo forferdelig å ligge å rulle i timesvis om en får sjøen litt feil osv. Veldig mange snekker er også kapable for realt drittvær, men når alt kommer til alt så er vel de fleste ikke egnet for utaskjærs bruk egentlig... Så da er en tilbake på seilbåt, som klarer å gå langt og utaskjærs både billig og komfortabelt. Og på lengre strekk så har man hovedmotor--> seil, og reservemotor--> motor, som gir ekstra trygghet. Pluss at seilbåter generelt er mer kapable til å tåle drittvær hvis en blir overraska av det utpå sjøen. --- Digresjon: Er jo noen med motorbåt som faktisk bruker den høye farten og rekkevidden, er noen tråder her på forumet om det, men gratis er det jo ikke. Og så har det jo også blitt populært med større båter som går i deplasementsfart, trawlere osv. Og de er vel temmelig sjødyktige også. Så etterhvert som økonomiske motorbåtløsninger blir mer populære kan det vel fort hende rekkevidden faktisk blir utnyttet mer av flere. Men "gammeldagse" båter som trenger brutal kraft fra store motorer for å løfte skroget ut av vannet vil vel kanskje ha et begrenset marked dersom utviklingen fortsetter som den gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Er Polar 770 noe å vurdere fremfor Scand Classic? Så vidt jeg vet har Polar turbo, mens Scand ikke har det? Er det noe å tenke på også, en Polar fra 84-85 med turbo kan ende med en turbo som ryker om ikke lenge? Begge er veldig pene båter. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Polar 770 ligger vel litt høyere i pris men har ett mye bedre fartspotensiale en scand classic.? uansett om det er scand eller polar så er jo alltids sjansen for at noe kan ryke tilstede når det har nån år på baken? Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Siden jeg har bestemt meg for å vente til neste år og heller gå for en dyrere båt,skulle jeg gjerne endret emnetittel fra "Båt med overnattingsmulighet, 20-30k, forslag?", til Snekke eller CC til 80-130k. Vet ikke hvordan endre emnetittel her? Har også lett etter erfaringsdatabasen her men får error.Hvor finner jeg denne siden? Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Bare å lage en ny tråd. :-) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
SøndreSvaberg Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Ny tråd! Hvorfor? Historikken bevares slik at andre som er i samme situasjon som deg kan lese dette senere ;) Link så fra den nye tråden inn her - så får du nesten samme effekt! Lykke til med båtvalg! Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.