Jump to content

Billige gode seil???


Sonata 7

Recommended Posts

Nå har vi gutta i "LOL" insett at vi må nokk ha noen nye seil for å følge med i teten i onsdagregattene og kanskje satse litt mer.

 

Derfor lurer jeg på om det er noen her som har peiling på hvor man kan få sydd billige regatta-seil med bra lett duk, forrige eier hadde vist nokk vært i kontakt med ett seilmaker i thailand, men jeg er litt skeptidk til dette og om det er noe å satse på, det er jo den delen at vi har ikke så veldig mye penger, regner med å selge e-jolla og få ca 15 000 for den, men dette er sikert ikke nokk.

Vi har jo snakket litt om dette når vi har vært og seila og da slo det meg en ting, hva med å skaffe noen sponsor, de kan få reklame over hele silet og på båten(skroget skal lakeres på nytt til vinteren)

Dette må jo være en unik sjanse til billig reklame, vi kan jo også jobbe for det.

 

Vi er som regel meg på 14 år, 2 på 15, 1 på 16 og en på 19 som seiler og så er det ett par andre som pleier og være med noen ganger, vi har planer om å delta på færder'n og alle OAS rgattene som har tid til.

 

Dette må jo bli billig reklame??

 

 

Noen som har noen synspunkter??

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber tid daglig med salg og markedsføring, og vil si dette på generelt grunnlag. Reklameverdien av å ha noe på deres båt er lik null. Dvs at dere neppe får noen firmaer til å spone dere fordi det gir reklameverdi.

 

Derfor må dere snakke med alle dere kjenner, kontakter av familie, bedrifter i nærmiljøet osv, som vil hjelpe dere. De kommer ikke til å tjene på dette som reklame, men det kan være at de vil bidra fordi dere er slike kjekke gutter eller noe i den duren. Hva med å lage et par utkast i PhotoShop med logo osv, og vise frem til potensielle sponsorer? Det er litt jobb, men det virker proffere. Knut Frostad gjorde det da han skulle skaffe sponsorer til sine jorden rundt seilaser. Les litt i boka hans, så kan dere finne noen tips.

 

Seilmakere vet jeg ingen ting om.

Link to post
Share on other sites

Ofte er det jo også slik.

 

Billig = Dårlig

Dyrt = Bra

<{POST_SNAPBACK}>

Noen kan jo si det slik, men de må jo ha de samme standarder i thailand, forrige eier har noen priser på seil i thailand som han mener er 4 ganger billigere enn i norge, men da er jo spørsmålet hvordan dette ser ut da?

 

Ser også att storseilet er kjøpt i smøgen, sverige kan det være billigere, har liksom en følelse att de store norske seilmakerene er dyre, men jeg kjenner ei på gran og så har jeg noen kjennskaper til petter høeg får ta megen tur en dag og snakke med dem

Redigert av Sonata 7 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk med www.segelochbat.se

jeg har fått ett par offerter fra dem vedrørende seil og det er di beste prisene jeg har sett hitills.

Di syr seilen hos Narwal i Polen, og det er ju definitivt ett kjennt seil loft. Visse av di store loften bruker og Narwal som "underleverandør" med andre ord di syr seilen men setter på en annen logo.

 

Dette med Thailand osv. er jeg mer skeptisk til va med reklamasjon og reparasjon, bare frakta frem og tilbaker er ju nesten like dyr som seila.

Link to post
Share on other sites

Seil sydd i Thailnad eller annet sted i Asia, skulle være kurrant. Mange av de store seilloftene får sydd/støpt seilene sine der, også norske. Men sjekk hvaslags materialer de bruker, og sammenlign med hva de bruker av materialer her.

Båten dere er vel en minitonner? Kanskje det finnes brukte seil å få kjøpt, som er bedre enn deres. Dere har jo en svært kompetent seilmaker i nærhete - Cristen With i With Marine på Vettre. Han har seilt det meste, også minitonner, og syr vel for tiden North-seil (dyrt men bra), men kanskje han har noen råd til unge og abisiøse (?) seilere som dere. :flag: Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Seil sydd i Thailnad eller annet sted i Asia, skulle være kurrant. Mange av de store seilloftene får sydd/støpt seilene sine der, også norske. Men sjekk hvaslags materialer de bruker, og sammenlign med hva de bruker av materialer her.

Båten dere er vel en minitonner? Kanskje det finnes brukte seil å få kjøpt, som er bedre enn deres. Dere har jo en svært kompetent seilmaker i nærhete - Cristen With i With Marine på Vettre. Han har seilt det meste, også minitonner, og syr vel for tiden North-seil (dyrt men bra), men kanskje han har noen råd til unge og abisiøse (?) seilere som dere.  :flag: Lykke til.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Skal sende mail tiol with, petter og gran seil i dag, veit att with er bra, har gjort noen endringer på e-jolle seilet mitt, jeg må også skjifte hele seilgarderoben for å få et godt resultat, alle forseila er originalseil, bare storseilet som ble skifta på begynnelsen av 90 tallet og det duger lite til regatta.

Men spinnakeren er ikke så aller værst, derfor lurte jeg på om jeg kanskje skulle fått meg en asymetrisk en, noen som har noe å si på det???

Link to post
Share on other sites

Men spinnakeren er ikke så aller værst, derfor lurte jeg på om jeg kanskje skulle fått meg en asymetrisk en, noen som har noe å si på det???

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis hensikten først og fremst er regattaseiling etter LYS, bør du sjekke hva som gjelder for din båtype.

 

Norske LYS-regler 2005 inneholder en del nytt om asymetrisk spinnaker. Feks. denne:

Regel 8.1.d: Spinnaker og asymmetrisk spinnaker skal ikke være ombord i samme seilas.

Link to post
Share on other sites

:nono:

I 1994 kjøpte jeg nye seil fra anerkjent seilmaker i Sverige. Disse seilene er ikke rørt av seilmaker på 10 år. Svært god kvalitet.

Mine nåværende seil er brukt i 2 sesonger. Allerede er de full av løse tråder og raknet seilduk. Ser ikke ut.

Disse er kjøpt i Norge som norske seil. Har mistanke om at de er produserrt i Thailand.

 

Men sånn er det med det meste vi kjøper i dag: Made in China eller Thailand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært hos 2 seilmakere før, petter og with, da så det ut som om de lagde det meste selv ivertfall, men det er kanskje noen spesielle seil.

LØurer også litt på det for en seilmaker må ha ganske mye og gjøre, tar jo sin tid å symange kvadrat med seil?

Link to post
Share on other sites

Du kan evt sjekke med Fisher Sails (www.fischersails.no) på nesodden, de har som regel hatt gode tilbud.

Gran Seil selger bla. Tasker seil som er sydd i Thailand, jeg har en fokk fra tasker som spileposen revnet på uten at det hadde vært brukt spesielt lenge.

Norsk agent for Polske Narwal er UkraNor AS (www.fiordboat.no)

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Seil er ikke noe lett materie. Hva trenger du ? Hva trenger båten ? Hva vil du betale for ? Vil du ha seilmekkeren i nabolaget ? Hva slags duk ? Hva slags skjæring ? Osv osv.

 

Gran førte tidligere to typer seil. Gran Seil, som ble sydd i Norge / Sverige, og Tasker Seil, som i sin helhet ble sydd i Thailand. I dag syes langt på vei ALLE Gran sine seil i Thailand, men da etter spec / tegninger fra Gran. Forskjellene mellom Gran / Tasker modellene viskes da ut. Produktutvikling og prototype laging, skjer i Norge.

 

Å tro at seil lages bedre, fordi håndverkeren tjener 10ggr mer pr. time, er en illusjon. Norske seilmakere tuter ørene våre fulle av sånt vås, men jeg vet bedre. Imidlertid er det klart at et seil sjelden ( aldri ? ) passer direkte, det er små forandringer, tilpasninger og justeringer som må til, før det sitter 100%. Da er det greit å vite at seilmakeren holder til borti gata, fremfor på andre siden av kloden.. Hva slags duk som benyttes, bestemmes i stor grad av kunden. INGEN duk lages i Norge, så den DU gjerne vil ha; har de sikkert på seilmakerier i Thailand også..

 

Den siste tiden, har bla.a polske NARWAL etablert seg med salgskontorer i Norge / Sverige. Seilene er etter min mening svært bra, solide forsterkninger, solide overlappinger, og bra sydd. Håndtverket synes bra. Fasong / form, kan jeg si lite om, da jeg ikke har testet noen av de. Dette er etter min mening bra alternativer til cruising. Til Racing ? Tja…

 

Dess lengre unna DIN seilmaker ligger, dess viktigere er det å ta riktige mål, beskrive jobben du vil ha gjordt bra, liste opp ønske om dybde, forsterkninger, osv osv. Er du dreven, og får det rett første gangen, kan seilet bli billig. Hvis ikke blir det lett mye knot. Hvor ivrig en Norsk seilmaker er til å rette på et seil NOEN ANDRE har levert, vites ikke. Generelt er Norske seilmakere lite interessert i å rette på noe som helst. Når jeg vil ha seil til min gode gamle Joker, vil de gjerne selge ”superduper carbon-fiber-kevlar, med skråskjæringhit-og-dit”, selv om jeg ber om et vanlig Dacronseil, med liggende paneler. Mao. Evnen og viljen til å lytte til kunden er etter min mening ikke-eksisterende. Mulig dette er et utpreget Oslo fenomen. :rolleyes: ( Hederlige unntak finnes, nevt tidligere i denne tråden.. )

 

Mitt neste seil, blir nok et Dacron Offshore Cruising seil, sydd i Polen. Mye for pengene, og bra nok for meg.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Båten er er one design så det burde ikke bli noe stort ptoblem med målene, har alle sammen på papir. Det ser muligens ut til at petter høeg var veldig innterrisert til å gi meg noen gode priser til vinteren og da får jeg nokk gjøre det med han, han gjør ivertfall jobben skikkelig, hadde 2 optimist seil fra han. han sa han kjente til båttypen også

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Er det noen som har Narwal-seil og har noen meninger om kvalitet på arbeidet? Ser at en del svensker er fornøyde og anser arbeidet for å være av svært god kvalitet.

 

Joelle: slo du til på "offerten"?

 

I år blir det ny Genoa og rulle, og det frister å kjøpe Narwal pga. pris og at det ser ut til at de lager bra seil.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har Narwal-seil og har noen meninger om kvalitet på arbeidet? Ser at en del svensker er fornøyde og anser arbeidet for å være av svært god kvalitet.

 

Joelle: slo du til på "offerten"?

 

I år blir det ny Genoa og rulle, og det frister å kjøpe Narwal pga. pris og at det ser ut til at de lager bra seil.

 

Hvor holder disse til og noen webside?

Link to post
Share on other sites

Nabobåten i Arendal (Bavaria rundt 40 et eller annet) hadde kjøpt seil i Sør-Afrika. Han var særdeles fornøyd med kvaliteten og prisen som var ca. 1/4 av norsk pris. Har du sjekket med Mr. Google?

 

Sør Afrika er billig ja, men de har en elendig dukkvalitet når man ser på laminerte karbon/kevlar seil, jobbet med ett i sommer og der gikk liminga opp etter en halv sessong. Husker ikke meret

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har Narwal-seil og har noen meninger om kvalitet på arbeidet? Ser at en del svensker er fornøyde og anser arbeidet for å være av svært god kvalitet.

 

Joelle: slo du til på "offerten"?

 

I år blir det ny Genoa og rulle, og det frister å kjøpe Narwal pga. pris og at det ser ut til at de lager bra seil.

Jeg vurderte Narwal, men kom frem til at prisn jeg fikk fra lundh sail (www.lundhsails.se) var nesten like god, å da ble seilen sydd i Gøteborg å ikke en liten landsby i Polen. Videre er jeg imponert av måten Peter på Lundh involverte seg for at jeg skulle få di seilen som var rett for meg å min båt. Utifra min mening er seil ikke en postordre produkt siden det skiller så pass mye fra båt til båt å brukere.

Link to post
Share on other sites

Sonata7: Narwals svenske rep finner du på http://segelochbat.se.

 

Sjekket lundhsails. De hadde et bra system med alle priser online, men for meg så det ut til å ligge mye å spare på å gå over østersjøen etter seil.

Jeg skal jo bare ha en geona og skal ikke utstyre et dyrt og flott skip med ny seilgarderobe så jeg vurderer å ta sjansen.

Viser det seg at polakene gjør en god jobb kjøper jeg kanskje storseil fra dem når det MÅ byttes.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg får mine nye seil fra Gran Seil.

 

De er relativt rimelige og har gitt meg meget god service. Forståelsen for hva jeg skulle ha var også upåklagelig. Tilbud ble innhentet fra 3 norske og ett svensk seilloft.

 

I tillegg har jeg fått min arbeidsgiver til å sponse seil med firmalogo (2 x logo på storseilet). Det var ikke så store ekstra kostnaden og er noe man kan plukke av igjen, om man ikke lenger ønsker ha de der.

 

Det er nok ikke store sjansen for at jeg stiller i noen regatta med min båt. Men, er litt nysjerrig på de reglene det refereres til vedrørende logo i seil og deltagelse i regatta; Hvor mye må man betale for å ha en logo i seilet da? -

 

Obs: Det er lang leveringstid på nye seil. Jeg bestilte mine ca 15. januar. Levering estimeres til medio april!

 

 

Skuta er forøvrig sjøsatt og klar for en tur i påsken :cool:

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg får mine nye seil fra Gran Seil.

 

De er relativt rimelige og har gitt meg meget god service. Forståelsen for hva jeg skulle ha var også upåklagelig. Tilbud ble innhentet fra 3 norske og ett svensk seilloft.

 

I tillegg har jeg fått min arbeidsgiver til å sponse seil med firmalogo (2 x logo på storseilet). Det var ikke så store ekstra kostnaden og er noe man kan plukke av igjen, om man ikke lenger ønsker ha de der.

 

Det er nok ikke store sjansen for at jeg stiller i noen regatta med min båt. Men, er litt nysjerrig på de reglene det refereres til vedrørende logo i seil og deltagelse i regatta; Hvor mye må man betale for å ha en logo i seilet da? -

 

Obs: Det er lang leveringstid på nye seil. Jeg bestilte mine ca 15. januar. Levering estimeres til medio april!

Skuta er forøvrig sjøsatt og klar for en tur i påsken :cool:

 

JEg har også god erfaring fra Gran seil, jobba der en del i fjor da drømmen var å bli seilmaker og kjenner Margrete på loftet svært godt, en hyggelig gjeng med erfaring du skal se lenge etter å slå, det som er fordelen med å bruke norsk leverandør er jo servicen i ettertid hvis noe skulle skje, med min Gran HPR genua så følger det med 3 års service mener jeg og etter at vi fikk en rift fiksa de dette gratis i høst, men skjønner alle andre at prisene er bedre i sverige og andre "uland".

 

Hvis arbeidsgiveren din har lyst til å sponse oss så er det helt greit :lol: Syns det er bra at noen gjør dette også i seilsporten.

 

Når det gjelder reklame i regatta så er det en lisense, skjema om det finnes http://www.seiling.no/files/%7B5D042ABD-86...948FB8A2%7D.doc

 

Ser ut som det kan bli litt dyrt

Link to post
Share on other sites

..

Men spinnakeren er ikke så aller værst, derfor lurte jeg på om jeg kanskje skulle fått meg en asymetrisk en, noen som har noe å si på det???

Etter LYS reglene har du ikke lov til å ha både symmetrisk- og assymetrisk spinnaker ombord i samme regatta.

Hvis båten er påmeldt med symmetrisk spinnaker kan du ha to slike ombord (dvs LYS brevet inneholder målene på den største symmetriske).

Tilsvarende for assymetrisk: LYS brevet må inneholde målene på den største..

En av hver er ikke lov iflg reglene.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...