Jump to content

Billige gode seil???


Sonata 7

Recommended Posts

Jeg kjøpte ny standard dacron cross-cut Thailandsk sydd Rolly Tasker rullegenoa hos Gran sist høst. Den gamle var 20 år og begynte å revne i duken. Jeg leverte den gamle til Gran, som tok mål. Det nye seilet er nettopp hengt på plass og såvidt jeg kan bedømme er det gjort pent og solid arbeid. Det ble endel rimeligere enn seil sydd i Norge eller Sverige. Visstnok skal det bli enda mer å spare hvis man tar seg en tur til Thailand. Det skal bli spennende å prøve det. Forhandler mente at båten ville gå raskere, men det er ikke så viktig for meg. Jeg tilhører ikke kategorien som mistrives på sjøen og derfor er det ikke om å gjøre for meg å få turen overstått så raskt som mulig.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Etter LYS reglene har du ikke lov til å ha både symmetrisk- og assymetrisk spinnaker ombord i samme regatta.

Hvis båten er påmeldt med symmetrisk spinnaker kan du ha to slike ombord (dvs LYS brevet inneholder målene på den største symmetriske).

Tilsvarende for assymetrisk: LYS brevet må inneholde målene på den største..

En av hver er ikke lov iflg reglene.

 

 

Så vidt jeg vet er det nye regler fra i år og denne reglen med at kun støste seil skal måles er korrigert til at alle seil skal måles etter lys...

 

 

Til eivindch og alle andre som har gamle seil: Det ett nytt seil gir er ikke bare fart men veldig mye bedre stabilitet og da kan man jo alle være enige om at uansett om vi seiler tur eller regatta er det morsommere når båten er stabil :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er det nye regler fra i år og denne reglen med at kun støste seil skal måles er korrigert til at alle seil skal måles etter lys...

 

Du finner NORLYS klasseregler for 2007 Her (PDF)

 

I regel 8.1 d) står det (fortsatt):

 

"d) Spinnaker og asymmetrisk spinnaker skal ikke være ombord i samme seilas"

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå er ny genoa fra Narwal levert. Monteres til uken.

Levering 4 uker etter bestilling i midten av mai er vel ikke noe å klage på.

Prisen er ca 50% av det Gran skulle ha for et tilsvarende Tasker(Thai)-seil.

Følger opp med litt "synsing" når det er tatt i bruk.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...