MegaTrondy Startet 30.April.2017 Del på Facebook Startet 30.April.2017 (redigert) Har fra før en Askeladden 14 med 30 hk. Har blitt litt forelsket i 14 foteren som heter kombi, altså den du også kan seile. Har riktig nok aldri satt min fot i en slik båt. Har aldri seilt før og kunne tenke meg å lære det. Spørsmålet er hvor lett det er å rigge en slik til seiltur for en som ikke har gjort det før? Hvor stor motor kan jeg bruke på båten når den går uten seil? Har en 5/6 hk og en 15 hk påhengsmotor liggende i boden. Ville dere ha ofret den eksisterende jollen til fordel for denne seil jollen? Har for ordens skyld en snekke som hoved båt. Kjøpte Askeladden jeg har nå for å ha en kjapp liten båt til fiske og hyttebruk.Video av en slik båt Redigert 30.April.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tallboy Svart 13.April.2018 Del på Facebook Svart 13.April.2018 Hei MegaTrondy. Jeg håper du får se svaret mitt, denne posten har det vel grodd mose på siden du skrev den! Askeladden seiljolle er tydeligvis ikke trendy, det er ikke noen som gidder å svare til tross for at det er solgt over 10000 av disse jollene. Jeg hadde noen spørsmål om restaurering av en 14", men det er det tydeligvis aldri noen som har gjort heller. https://baatplassen.no/i/topic/137517-restaurere-askeladden-14-kombi-seiljolle/ Seiljolla må ha en langstammet motor på maks 5 hester, jeg så en kommentar på at den graver seg ned i hekken med større motor. Jeg er i samme situasjon som deg, jeg vil gjerne seile, men var primært på jakt etter en god robåt, den har godt ry som det. Av forskjellige årsaker har jeg ikke fått gjort noe mere på jolla, den er fortsatt som på bildet. Kan du sende meg en melding med en epostadresse, så tar jeg kontakt med deg. Med vennlig hilsen, tallboy Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 Jeg har en slik jolle men mangler mast og resten av seilutstyr. Har brukt en 8 hk motor (fordi det var det jeg hadde liggende) og da går båten OK i et slags halvplan. Sitér dette innlegget Link to post
tallboy Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Hei Kalle, hyggelig at du svarte, jeg har også fått respons fra en annen Askeladd-eier i tråden min som jeg lenker til nedenfor. Jeg har lenge tenkt på en s.k. lugger-rigg, med bare ett seil på en ustaget mast. Ikke verdens raskeste på kryss, men såre enkel å håndtere. Jeg skal etterhvert legge ut endel fine lenker og adresser jeg har funnet, i tråden min: https://baatplassen.no/i/topic/137517-restaurere-askeladden-14-kombi-seiljolle/ Sitér dette innlegget Link to post
andreasmj Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Har vokst opp med en Askeladden 14ft med tremast fra 70tallet som bruksbåt på hytta. For noen å siden "oppgraderte" vi til en med aluminiumsmast fra 80 tallet istedenfor. Den er bredere i hekken så den er mer stabil, men seiler sikkert litt dårligere. Rigging tar ca 15 minutter. Synes det er den perfekte hyttebåten! Vi har 5hk langstammet motor på den. Den graver seg ned i sjøen så jeg tror ikke noen større motor utgjør noen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
tallboy Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Jeg antar at båten min er samme årgang som tilhengeren, d.v.s. midt på 80-tallet. Jeg så at trådstarteren her kjøpte seg en annen seiljolle en stund etter den første posten, så jeg foreslår at ytterligere tips og kommentarer til Askeladden 14 Kombi legges i min tråd istedenfor: https://baatplassen.no/i/topic/137517-restaurere-askeladden-14-kombi-seiljolle/ Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Jeg har 2 stk liggende i "restaureringskøen min" . Den eldste er fra 1978 og er veldig sliten, den andre fra 1986 og ikke så værst. Har orginal trerigg til den eldste, men og en alu rigg. Tanken er å beholde den nyeste å heller selge den eldste etter jeg har fikset den opp. Må bare finne litt tid...men duverden for en god følelse det er å ha båter "på lager" Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Har rodd og seilt en sånn en god del for veldig mange år siden. Etter husken så seiler den ikke noe særlig (jeg var aktiv jolleseiler den gang), ikke er den særlig god for motor, og ikke noe særlig å ro heller. Det at den har mange bruksmuligheter er nok forlokkende for mange så de holder seg godt i pris på bruktmarkedet. Og det har vel i grunnen aldri kommet noen arvtager for denne "perfekte kombijolla" egentlig. Det er vel nå jeg skal komme med tips om "kombijoller" som er bedre, men det har jeg ikke. Jeg tror ikke det er veldig lett å få til rett og slett. Hyggelig å se at gamle klassikere blir tatt vare på. Sitér dette innlegget Link to post
tallboy Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Sitat Må bare finne litt tid...men duverden for en god følelse det er å ha båter "på lager" Kjenner problemet, forstår følelsen! Pinkvin, det er jo alltid sånn at alt som heter Kombi betyr kompromisser, men samlet sett er vel dette en av de beste Kombiene av sitt slag. Det var ihvertfall endel andre som ble totalslaktet da de kom. (og forsvant...) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.