Jump to content

Yanmar 6lpa, alle instrumenter ustabile i perioder


tobba

Recommended Posts

Har en Yanmar 6lpa med strak aksling. Instrumentpanelet går litt i surr periodisk. Kan plutselig se ut som nesten fulle dieseltanker er bortimot tomme. Septiktank nivå stiger plutselig. Begge voltmeter viser plutselig under 12v, til tross for at jeg samtidig måler 14,3V. Når jeg stopper og starter motor kan ting igjen se greit ut en stund før sjauen begynner igjen. Noen som har noen tips hvor jeg bør starte feilsøking? Har BEP vendere for truster, service, start, crossover, samt nøkkelswitch on/off. Og Ladic landstrømsystem. Noen som har noen tips her?

Link to post

Instrumentpanelet har trolig dårlig kontakt med batteri minus, eller dårlig jording som mange også kaller det. Alle instrumentene får som regel batteri minus fra bare en ledning ,så når den blir dårlig så oppfører alle seg unormalt. Batteri + får de normalt fra startnøkkel når du slår på tenning. Hadde + vært dårlig ville også start av motor være vanskelig da nøkkel gir strøm til startrele. Det skal noe til at det har oppstått feil mellom nøkkel og instrumenter, men det kan jo selvsagt skje det også. Finn frem koblingsskjema for motor og der finner du felles minuskabel mellom motor og instrumenter. Så blir det å feilsøke langs den og har du hurtigkoblingskontakt så er jo det et utsatt punkt. 

 

Link to post

Mulig det ikke har noe med saken å gjøre, men det er normalt et kraftig strømtrekk fra to varmeelementer i innsugsmanifolden de første minuttene etter oppstart (for å redusere røyk).  Stopper etter fire-fem minutter eller når kjølevæsken oppnår en viss temperatur (42 grader eller hva det var).  De trekker mye mer enn dynamoen klarer å gi, så med litt nedtappede batterier, kan det gå hardt ut over spenningsnivået...

Mange kobler ut disse varmeelementene.  De kan også brukes til forvarming før oppstart, men det trengs jo aldri på disse motorene.  Du finner mer om dette i "Tråden med alt om Yanmar".

Link to post

Takk for innspill Arnearmoa. Skal ha en servicemann ombord imorgen for testing/feilsøk el-anlegg. Ser at det er endring på mange instrumenter når jeg skrur av/på belysning instrumenter. Så ligger nok en dårlig kontakt her ja. Skal samtidig vurdere utkobling av denne glødefunksjonen.

Link to post
  • 2 years later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...