tobba Startet 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2017 Har en Yanmar 6lpa med strak aksling. Instrumentpanelet går litt i surr periodisk. Kan plutselig se ut som nesten fulle dieseltanker er bortimot tomme. Septiktank nivå stiger plutselig. Begge voltmeter viser plutselig under 12v, til tross for at jeg samtidig måler 14,3V. Når jeg stopper og starter motor kan ting igjen se greit ut en stund før sjauen begynner igjen. Noen som har noen tips hvor jeg bør starte feilsøking? Har BEP vendere for truster, service, start, crossover, samt nøkkelswitch on/off. Og Ladic landstrømsystem. Noen som har noen tips her? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Instrumentpanelet har trolig dårlig kontakt med batteri minus, eller dårlig jording som mange også kaller det. Alle instrumentene får som regel batteri minus fra bare en ledning ,så når den blir dårlig så oppfører alle seg unormalt. Batteri + får de normalt fra startnøkkel når du slår på tenning. Hadde + vært dårlig ville også start av motor være vanskelig da nøkkel gir strøm til startrele. Det skal noe til at det har oppstått feil mellom nøkkel og instrumenter, men det kan jo selvsagt skje det også. Finn frem koblingsskjema for motor og der finner du felles minuskabel mellom motor og instrumenter. Så blir det å feilsøke langs den og har du hurtigkoblingskontakt så er jo det et utsatt punkt. Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Takk for god tilbakemelding, Hegra. Prøver det;-) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Mulig det ikke har noe med saken å gjøre, men det er normalt et kraftig strømtrekk fra to varmeelementer i innsugsmanifolden de første minuttene etter oppstart (for å redusere røyk). Stopper etter fire-fem minutter eller når kjølevæsken oppnår en viss temperatur (42 grader eller hva det var). De trekker mye mer enn dynamoen klarer å gi, så med litt nedtappede batterier, kan det gå hardt ut over spenningsnivået... Mange kobler ut disse varmeelementene. De kan også brukes til forvarming før oppstart, men det trengs jo aldri på disse motorene. Du finner mer om dette i "Tråden med alt om Yanmar". Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Takk for innspill Arnearmoa. Skal ha en servicemann ombord imorgen for testing/feilsøk el-anlegg. Ser at det er endring på mange instrumenter når jeg skrur av/på belysning instrumenter. Så ligger nok en dårlig kontakt her ja. Skal samtidig vurdere utkobling av denne glødefunksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Morten Lesteberg Svart 12.September.2019 Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 Hei fant du ut hva feilen var? har samme symptomer på min Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 12.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 Hei. Ja servicemann fant dårlig jording på kontakt (-er) på instrumentpanelet. Alt fungerer greit nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.