C2CV Startet 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2017 (redigert) Hei. Min kalesje har vær i gjennom en ganske omfattende rengjøring med sterke vaskemidler og høytrykk. Deretter ble alle sømmene sydd på nytt, og resultatet er som ny kalesje. Bare et problem har oppstått: Den har krympet! Bak er det ikke mulig å trekke kalesjen så mye ned at man får kneppet igjen. Kalesjemakeren anbefalte meg å sage av ca 2cm på kalesjestengene på begge sider for å lette kneppingen, men det er en ting jeg ikke finner ut av: Hvordan får jeg av de dreibare ståløyene i endene av stengene? De lar seg jo ikke trekke ut. Gode råd tas i mot med takk. Med hilsen Skilsø-eier. Redigert 1.Mai.2017 av C2CV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Bøylene er enten skrudd eller klinket inn i beslaget. Da du ikke ser skruene, antar jeg at dine er klinket. Du vil da se et lite hakk ca to cm over nedre kant av stangen. Dette borrer du opp og kan da trekke ut beslaget. Jeg vil forøvrig ikke anbefale deg å sage av bøylen. Da vil ikke en eventuell ny kalesje passe slik den skal. Problemet er ikke ukjent. Ofte løser det seg over litt tid (regn + sol + strekk). Hvis ikke, eller det heller ikke med makt er mulig å feste, er det en bedre løsning å legge (sy) på et par cm. på kalesjen og flytte festene tilsvarende ned. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Prøv å fukte kalesje godt før du prøver å feste den. Tekstil pleier jo å kunne strekkes når fuktig. Kjenner ikke din båt og kalesje, men det er ofte muligheter for å flytte på innfesting av bøyler/ stenger. Å kappe stengene er drastisk, med mindre den faktisk er "sydd inn". Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 (redigert) Jeg har en relativt ny kalesje på Saowanee. Den passet bra helt til jeg satt den på før sjøsettingen i år. Plutselig var det ikke mulig å lukke den ene glidelåsen på siden fordi duken var for stram. Det manglet minst ca en til to cm. Den var også veldig stram i bakkant, nesten umulig å få på. Denne kalesjen har bare ligget på hylla i garasjen i vinter uten å bli vasket eller behandlet på noen måte. Nå plutselig etter noen uker på sjøen går glidelåsen lett igjen. Så jeg tror på det med regn + sol + strekk . . . . . Jeg ville ventet og sett an litt før jeg gjør noen drastiske endringer på kalesje eller stenger. Det går sikkert an å ordne en litt provisorisk løsning med strekk på duken i bakkant for en stund(?). Redigert 1.Mai.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SoBo Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Gjør som nevn over: La kalesjen være ordentlig våt når du setter den på. Å kappe bøylene vil bare resultere i at den blir for "rom" på sidene. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.