KongKing Startet 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2017 (redigert) Hei Etter en tur i går kveld var det en del olje i kjølsvinet + at det var sprutet en del ved siden av oljefilter. Båt/motor er ny for meg og jeg har lest meg litt opp på typen, men trenger litt hjelp. Et par forutsetninger: Kjørte mest på ca 3200 omd, men på sluttet gasset jeg på noe mer, ca 3600-3700 tipper jeg, men bare i en kort periode (under ett minutt). Jeg sjekket oljenivå før tur og det var på MAX på peilepinnen. Mener å ha lest at den liker seg bedre med oljenivå ca midt mellom max/min? Ved siden av deksel for den elektriske kabelstokken er det et rør med en liten plasthette på. Denne hetten er sprukket. Dette er røret man bruker til å suge opp oljen ved oljebytte som går ned i bunnpanna om jeg ikke har lest helt feil...? Jeg mistenker at oljen kan ha kommet opp av dette røret, da det stemmer med hvor det var mest oljesøl. Jeg tok video før jeg tørket motoren ren, men den ble visst ikke lagret på tlf... Men jeg har en annen video av røret/hette: Kan det stemme at det kommer olje opp av dette røret? Eller er det andre feilkilder som er mer naturlige? Mvh KK Redigert 3.Mai.2017 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Hvis det røret går ned i bunnpannen skal det ikke komme olje opp der, det kan komme litt oljedamp opp der det er det samme med peilepinnen det skal ikke komme olje opp der heller men det kan komme litt oljedamp det er ikke unaturlig, men du kan prøve og starte motoren og dra opp peilepinnen og se godt etter hvis det kommer en jevn strøm som blåser opp av hullet må du få sjekket kompresjon på sylinderne for da kan motoren din komprimere i bunn noe som forteller meg at det kan være slitte stempelringer. Bør i hvertfall få bekreftet hva det er. Lykke til håper du får orden på det. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
KongKing Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Takk for svar. Jeg var innom et verksted for et par uker siden ifbm noe annet og han sjekket om det kom luft i oljepåfyllingen med motor i gang, men det gjorde det ikke. Så jeg er litt usikker på om det er det. Satser på at det er noe billigere ;-) Skal ut å testkjøre litt etterpå og se hva som skjer... KK Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Var utpå i ettermiddag og ingen olje å se. Kjørte ikke så langt, men hadde gassen i bånn littegrann, akkurat som i går. Kan det ha vært for mye olje på motoren? Blir tur ut i morgen også så vi får se :-) KK Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 En del av disse 41 motorene har veldig tynn slange /rør til veivhus-ventilasjon. Denne tetter seg mer eller mindre og da vil du få disse symptomene. Prøv å søk litt på veivhus-ventilasjon tamd 41. da får du sikkert opp noen bilder og forklaring om dette. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
sap_2000 Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Hvilken versjon av veivhuslufting er på motoren din? Mener 41A hadde perforert spin-on filter i metallfarge lokalisert bak mellom turbo og intercooler (bilde 1) mens 41B hadde forhøyet aktere ventildeksel med utånding til innsug ved turbo og drypp tilbake til motor (bilde 2)? Endel A motorer er også ombygget veivhusløsningen til B eller P versjon. Om du har versjon 1 (A) med spin-on filter så bytt dette. Røret til utsuging av olje skal gå til bunnen av bunnpanna. Antagelig derfor det har kommet olje ut der og ikke damp. Uansett må dette ha skjedd pga forhøyet trykk i veivhuset da det har greid å pumpe olja en halvmeter opp et rør. Som du sier, jeg har også hørt om endel 41 (og andre) motorer som ikke liker olje på eller over Max merket, så det kan jo være det. men sjekk uansett veivhusventilasjonen din. Ang blåsetesten ut oljepåfyllingslokket, så har jeg hørt endel mekanikere si at den kan lure deg om motor går på tomgang. Er visst høyt turtall og med belastning som gjelder. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
KongKing Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 (redigert) Hei! takk for svar ? Er en ombygd A til B på overnevnte tema så vidt jeg kan se. Slange er ført ned i en kanne, ikke i filter. Hvis du zoomer så er oljesølet begrenset til sylinder 5-6. Kan det være dårlig tetting på det nye dekselet? Skal vel tettes med silikon (e.l). Er ikke egen pakning til denne så vidt jeg har lest. Tar jobben med tørking og feilsøking i morgen (fredag). I'll be back... mvh KK Redigert 4.Mai.2017 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Satte en slange på oljetømmerøtet med en slangeklemme og førte den ned i en flaske. Etter en times tur på 3200 omd er det en halvliter i flaska ? Greit å finne kilden til oljesølet, men det er kanskje ikke så oppløftende at det kommer olje ut der.... Katta i sekken? ? Detta blir jobb for båtadvokaten ? Kk Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Sjekket flaska med olje som motoren har spyttet ut i dag og det er ca en halv liter. Dette på litt over en times kjøring på 3200 omd. Får bestille en kompresjonstest på et verksted på mandag, ev om det er noen i Oslo-området som har utstyr og kompetanse, så kan jeg betale bra for å få gjort dette fort... Men er det farlig for motor å bruke den med slitte stempelringer og komp nedover? Ev holde seg til lav/moderat omd på motor? Eller er det bare å glemme båtlivet inntil dette er reparert? Om stempelringer skal byttes må da motor ut av båten? Et alternativ kan jo være byttemotor som er overhalt og der jeg kan levere inn den jeg har? Noen som vet om noen seriøse som driver med dette? Hvis jeg går for full overhaling selv. Hvor lang tid regner man på det for en som ikke har 100 tommeltotter, men heller ikke veldig mye mekkerrfaring. Mente jeg så et sted som selger komplett overhalings-kit til gamle VP-motorer. Noen som kjenner til dette? Mvh Kk Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Motoren må ut for å skifte stempelringer. Jeg vil si at noen timer bruk på lav til moderat belastnig ikke er kritisk galt. Oljen blir forurenset av forbrenningsgasser, så ikke kjør så mange timer. Det er en tidkrevende reparasjon. Hvis du skal prøve å få dette delvis dekket av forrige eier så vær nøye med dokumentasjon på alt du gjør. Få et autorisert verksted på jobben. En god start er en kompresjonstest. Jeg ville ha vurdert en ferdig overhalt byttemotor nå så tett opp mot sommeren hvis du kan få tak i en. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
FrodeB Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Hvordan er utluftingen din? Står slangen oppi en åpen kanne, eller er den lukket? Står slangetampen i friluft, eller står den i olje? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 (redigert) Slangen stod nedi en 1 1/2 liters flaske med stussen halvveis ned i flasken, altså i "friluft", ikke ned i oljen i flasken. Slangen ble tapet på Tuten med gaffa, så det var langt fra luft-tett. KK Redigert 6.Mai.2017 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Eller er det veivhusluftingen du tenker på, Frode? Den står i en tom 5-literkanne. Er nok trangt i tuten på denne, men lufttett vet jeg ikke om det er. Kan det være at det er tett i utluftingen i veivhuset som gjør dette? Hadde vært gull ? Kk Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 (redigert) Jeg synes ikke det høres ut som en god løsning. Er veivutluftingen for tett vil du få akkurat de symtomene du beskriver. Redigert 6.Mai.2017 av FrodeB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Slangen fra veivhusluftingen er akkurat diameteren på 5-literen så der får nok den motstand om den prøver å blåse ut der. forrige eier hadde ikke hatt dette problemet (hatt båten i 1 år) men jeg har jo vært nedi motorrommet romstert litt etter at jeg fikk båten hjem. Bla dyttet på kanna og stappa slangen godt nedi. Hadde ikke noe problemer på henteturen med nær 3 timer på 3200 omd. Men det var før jeg var nedi motorrommet... det er en annen kanne der også med rør fra bak på motoren. Tror forrige eier sa det var fra noe turbogreier. Har ikke fått lest meg opp på den slangen ennå... Forrige eier er medlem her på forumet, så om han leser dette kan han jo supplere med info. Kk Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 (redigert) Snakka med forrige eier nå og han har bytta kanna i år, fra en større kanne med større åpning til den som står i i dag, Skjærer et realt høl på toppen av kanna tenker jeg så ikke det er tett. Kjører en real tur og ser hva som skjer. FrodeB: det kommer en flaske ankerdram i posten om dette er løsningen!!! Tusen takk for engasjementet fra dere som har svart i tråden!! mvh KK Redigert 6.Mai.2017 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Håper virkelig at det er en lettvint løsning for deg på dette, er aldri moro med slike overraskelser. (Spesielt ikke nå som sesongen er igang ) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
KongKing Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Skulle være ute på fjorden i kveld med overnatting til i morgen, men endte med å dra hjem og drukne mine sorger i noen dommedags-øl. Nå er det snudd til glad-pils ?? kk Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 9.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2017 Har vært i overkant mye vind for testing av båt i plan de siste dagene, men i dag var det flatt vann igjen. Skar luftehull med diameter på 3-4 cm i toppen av kannen som hadde slange fra veivhusluftingen. La ut på tur i ca halvtime i 17-18 knop på 3200-3300 omd samt noen drag på full gass. Etter tur var det ikke en dråpe som hadde kommet ut av røret fra bunnpanna! HERLIG! Tør ikke helt å friskmelde ennå etter bare 1 tur, men det lover bra ? Kk Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 9.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2017 Høres lovende ut. Det hadde nok vært for tett mellom slange og dunk ja. Da fikk du trykk i bunnpanna. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.