Jump to content

VP D3 190 HK 2008, ustabilt turbotrykk, vil ikke over 2500 prm


Solbærn

Recommended Posts

Heisann

Jeg kjøpte meg en båt med 2 stk Volvo Penta D3 190 HK 2008.

Når jeg hentet båten prøvekjørte jeg den selvsagt og alt fungerte bra. Tok båten i plan 3 -4 ganger før jeg signerte og kjørte avgårde som stolt eier av ny båt.

Etterfølgende helg dro vi på tur og fikk en skikkelig nedtur. Da vi skulle dra båten i plan kom det "fiselyder/ylyder" ved turbotrykket  etterfulgt en stopp på 2500 rpm . Motorene ville ikke gå over 2500 rpm. Vi gjentok forsøket for å komme i plan og oppdaget at ved et lite skyv av hekkbølge så hjalp det båten over i plan og motorene gikk flott. I det vi måtte sette ned farten og skulle til og gi gass gjentok problemet seg. 

 

Etter tips å etterdra diesel filter og smøre opp wastegate er problemet fortsatt der.. 

Er det noen som kan dra kjensel på beskrivelsen og oppførsel ? Ingen feilmeldinger på systemet, motorene er oppdatert til siste software. Første signal jeg kjenner igjen når ikke motorene vil dra til er lyden.

 

Selger møtte opp med tekniker som målte motorene og det viste seg at det er styrbord motor som tuller  - det ble ikke foretatt noen videre utredning, men spekulasjon at turboen måtte overhales. Volvo Penta oppfordrer og bytte til ny.

 

Er åpen for alle gode tips og tanker..  Jeg er kommet til det å levere inn båten til volvo penta verksted for å få en skikkelig diagnose.

 

Mvh

Tas

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke disse motorene så jeg spør: Er det kompressor på denne?

 

Symptomene du beskriver minner om det andre har beskrevet når kompressoren ikke har gitt nok trykk til at turboen har klart å overta. Årsaken har ofte vært knyttet til lekkasje i rør mellom kompressor og ladeluftkjøler, eller feil med spjeld som skal styre om luften kommer fra kompressor eller turbo. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Motoren har nok ikke kompressor, men den har Volvos variable turbo, som endrer skovlene i takt med turtallet, det kan være styringen av dette som fusker, men nær sagt en hver feil med turboen bør komme opp som feil ved diagnose med et Vodia.

 

Turbofeil er dog ikke helt uvanlig på disse motorene, rust i turboen er vist nok et problem på den første generasjonen D3, det har vært noen tråder om dette tidligere.

 

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann! - Hadde 2 stk D3 190 i forrige båt og kjenner et par av nykkene. Ut fra turbo og inn på ladeluftkjøler går det en silikonslange. På begge mine ble de litt sleipe på røret og glapp av. Du må løsne klemmene og føre slangen slik at du får rengjort og få de tørre og deretter plassere korrekt og dra til igjen. Hvis du bare drar til klemme så skvetter de av igjen. - Ellers så var jeg superfornøyd med disse motorene.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann. Tusen takk for tilbakemeldinger. Nå er jeg dessverre ingen motormann så jeg må lese meg opp og youtube en hel del for å finne frem ☺. Men hva med lyden jeg nevner. Når denne "fise/frese"lyden kommer så oppstår problemet - det er en identifikator som skjer fast når trykket feiler. 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Google trengs ikke. Mye bedre med baatplassen.no ?

 

Www.marinepartseurope.com er en gullgruve. her finner du sprengskisser og deler til alle VP motorer. 

 

Her er for din motor

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7744550.aspx

 

Turboen din ser sånn ut

 

IMG_3511.PNG

 

Og her er tillufysystemet til turboen. 

 

IMG_3512.PNGL

lyden tyder på luftlekkasje. Jeg hadde startet med å ta av luftfilterboksen og slangen fra manifolden og så jobbe meg mot turboen. Problemet ditt oppstår akkurat i turtallet der turboen skal lade maks trykk. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og takker og bukker for et svar  - drit i google :-) hehe

 

Jeg har brukt dagen på å sjekke dieselfilter og annet jeg ikke forstod så mye av. Fikk etter trekt dieselfilteret med kvart omdreining og lyden ga seg. Dieselfilterene er nå i kontakt med godset. Fikk da også et tips at man bør legge på en ekstra pakning for det ikke er tett nok ? åpen for meninger .

 

Tipset jeg har fått her sjekker jeg opp i morgen og ser om jeg får klemt kroppen ned i mellom motoren. Igjen tusen takk for god beskrivelse - kommer med tilbakemelding straks jeg får sjekket :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Solbærn skrev On 7.5.2017 at 21.27:

Hei og takker og bukker for et svar  - drit i google :-) hehe

 

Jeg har brukt dagen på å sjekke dieselfilter og annet jeg ikke forstod så mye av. Fikk etter trekt dieselfilteret med kvart omdreining og lyden ga seg. Dieselfilterene er nå i kontakt med godset. Fikk da også et tips at man bør legge på en ekstra pakning for det ikke er tett nok ? åpen for meninger .

 

Tipset jeg har fått her sjekker jeg opp i morgen og ser om jeg får klemt kroppen ned i mellom motoren. Igjen tusen takk for god beskrivelse - kommer med tilbakemelding straks jeg får sjekket :-)

Hei! 

har en volvo penta d3 160, og har samme problem her som deg. 

Min Går ikkje over 2500 rpm. Fant du løysning på problemet på motoren din?

 

Mvh stein.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...