Solbærn Startet 4.Mai.2017 Del på Facebook Startet 4.Mai.2017 Heisann Jeg kjøpte meg en båt med 2 stk Volvo Penta D3 190 HK 2008. Når jeg hentet båten prøvekjørte jeg den selvsagt og alt fungerte bra. Tok båten i plan 3 -4 ganger før jeg signerte og kjørte avgårde som stolt eier av ny båt. Etterfølgende helg dro vi på tur og fikk en skikkelig nedtur. Da vi skulle dra båten i plan kom det "fiselyder/ylyder" ved turbotrykket etterfulgt en stopp på 2500 rpm . Motorene ville ikke gå over 2500 rpm. Vi gjentok forsøket for å komme i plan og oppdaget at ved et lite skyv av hekkbølge så hjalp det båten over i plan og motorene gikk flott. I det vi måtte sette ned farten og skulle til og gi gass gjentok problemet seg. Etter tips å etterdra diesel filter og smøre opp wastegate er problemet fortsatt der.. Er det noen som kan dra kjensel på beskrivelsen og oppførsel ? Ingen feilmeldinger på systemet, motorene er oppdatert til siste software. Første signal jeg kjenner igjen når ikke motorene vil dra til er lyden. Selger møtte opp med tekniker som målte motorene og det viste seg at det er styrbord motor som tuller - det ble ikke foretatt noen videre utredning, men spekulasjon at turboen måtte overhales. Volvo Penta oppfordrer og bytte til ny. Er åpen for alle gode tips og tanker.. Jeg er kommet til det å levere inn båten til volvo penta verksted for å få en skikkelig diagnose. Mvh Tas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 4.Mai.2017 Del på Facebook Svart 4.Mai.2017 Jeg kjenner ikke disse motorene så jeg spør: Er det kompressor på denne? Symptomene du beskriver minner om det andre har beskrevet når kompressoren ikke har gitt nok trykk til at turboen har klart å overta. Årsaken har ofte vært knyttet til lekkasje i rør mellom kompressor og ladeluftkjøler, eller feil med spjeld som skal styre om luften kommer fra kompressor eller turbo. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 4.Mai.2017 Del på Facebook Svart 4.Mai.2017 (redigert) Motoren har nok ikke kompressor, men den har Volvos variable turbo, som endrer skovlene i takt med turtallet, det kan være styringen av dette som fusker, men nær sagt en hver feil med turboen bør komme opp som feil ved diagnose med et Vodia. Turbofeil er dog ikke helt uvanlig på disse motorene, rust i turboen er vist nok et problem på den første generasjonen D3, det har vært noen tråder om dette tidligere. Redigert 4.Mai.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 (redigert) Heisann! - Hadde 2 stk D3 190 i forrige båt og kjenner et par av nykkene. Ut fra turbo og inn på ladeluftkjøler går det en silikonslange. På begge mine ble de litt sleipe på røret og glapp av. Du må løsne klemmene og føre slangen slik at du får rengjort og få de tørre og deretter plassere korrekt og dra til igjen. Hvis du bare drar til klemme så skvetter de av igjen. - Ellers så var jeg superfornøyd med disse motorene. Redigert 5.Mai.2017 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solbærn Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 Heisann. Tusen takk for tilbakemeldinger. Nå er jeg dessverre ingen motormann så jeg må lese meg opp og youtube en hel del for å finne frem ☺. Men hva med lyden jeg nevner. Når denne "fise/frese"lyden kommer så oppstår problemet - det er en identifikator som skjer fast når trykket feiler. Mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 6.Mai.2017 Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 (redigert) Hei, den lyden er fra luft lekkasjen - så det høres riktig ut i forhold til min mitt forslag til utbedring. Redigert 6.Mai.2017 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solbærn Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 Hei Dante. Takk for svar, jeg skal google meg litt opp på hvor den sitter og få sjekket det. Takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 7.Mai.2017 Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 (redigert) Google trengs ikke. Mye bedre med baatplassen.no ? Www.marinepartseurope.com er en gullgruve. her finner du sprengskisser og deler til alle VP motorer. Her er for din motor http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7744550.aspx Turboen din ser sånn ut Og her er tillufysystemet til turboen. L lyden tyder på luftlekkasje. Jeg hadde startet med å ta av luftfilterboksen og slangen fra manifolden og så jobbe meg mot turboen. Problemet ditt oppstår akkurat i turtallet der turboen skal lade maks trykk. Redigert 7.Mai.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 7.Mai.2017 Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 (redigert) Det er mellom dette luftrøret ut fra turbo og silikonslangen som forbinder til røret nedenfor det pleier å lekke. Slakk klemmer og dra slangen ned og rengjør - samme andre veien så slipper du å skru av noe. Plasser slangen korrekt og dra til klemmer igjen. Redigert 7.Mai.2017 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 7.Mai.2017 Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 Den slangen går til intercooler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solbærn Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 Hei og takker og bukker for et svar - drit i google :-) hehe Jeg har brukt dagen på å sjekke dieselfilter og annet jeg ikke forstod så mye av. Fikk etter trekt dieselfilteret med kvart omdreining og lyden ga seg. Dieselfilterene er nå i kontakt med godset. Fikk da også et tips at man bør legge på en ekstra pakning for det ikke er tett nok ? åpen for meninger . Tipset jeg har fått her sjekker jeg opp i morgen og ser om jeg får klemt kroppen ned i mellom motoren. Igjen tusen takk for god beskrivelse - kommer med tilbakemelding straks jeg får sjekket :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 8.Mai.2017 Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 Bitteliten skrev for 17 timer siden: Den slangen går til intercooler? Stemmer - silikonslangen jeg snakker om er nr 7 her på røret som går til intercooler.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
stein.orjan Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Solbærn skrev On 7.5.2017 at 21.27: Hei og takker og bukker for et svar - drit i google :-) hehe Jeg har brukt dagen på å sjekke dieselfilter og annet jeg ikke forstod så mye av. Fikk etter trekt dieselfilteret med kvart omdreining og lyden ga seg. Dieselfilterene er nå i kontakt med godset. Fikk da også et tips at man bør legge på en ekstra pakning for det ikke er tett nok ? åpen for meninger . Tipset jeg har fått her sjekker jeg opp i morgen og ser om jeg får klemt kroppen ned i mellom motoren. Igjen tusen takk for god beskrivelse - kommer med tilbakemelding straks jeg får sjekket :-) Hei! har en volvo penta d3 160, og har samme problem her som deg. Min Går ikkje over 2500 rpm. Fant du løysning på problemet på motoren din? Mvh stein. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.