Jump to content

Hjelp til å forstå BEP DVSR koblingsskjema med batterivelger

Catastrophe

Recommended Posts

Hei,

Monterte i dag BEP batterivelger og DVSR, fungerer men jeg sliter litt med å forstå koblingskjema som følgte med.

Batterivelger har standard 1, 2, off og 1+2. i posisjon 1 og 2 så vil da DVSR først lade batteri tilkoblet denne posisjonen og deretter andre, korrekt? 

Hva skjer i posisjon 1+2 mens jeg kjører vil den da lade begge samtidig? og hvilke konsekvenser kan det ha for motor/batterier.

Bilderesultat for dvsr wiring diagram

Takk.

Med den koblingen der så fungerer ladingen slik:

Når velgeren står på "1" så lades begge batteriene.  Da lager VSR en "1+2" kobling for deg mens motoren går (og en liten stund etterpå).

Når velgeren står på "1+2" så lades også begge batteriene.  Ikke pga. VSR men pga. at de er sammenkoblet i velgeren.

Når velgeren står på "2" lades kun batteri 2.  Det er fordi VSR er styrt av spenningen på batteri 1, og ikke kobler inn før batteri 1 får lading.  Og batteri 1 får ikke lading før velgeren står i "1" eller "1+2"...

Dette kan ikke bli helt optimalt uansett, men med denne koblingen så vil jeg si du bør ha velgeren på "1" i daglig bruk/til forbruk.  Så bruker du "2" kun når du skal starte.  Da vil du alltid ha strøm på "startbatteriet", batteri 2.

Denne skjønte jeg ikke. Hvorfor ha en slik bryter når du har vsr? Det andre er at her vil du ha, etter det jeg tyder av skjemaet, strøm på forbruk så lenge motor går uansett om hovedbryter er skrudd av. Selvsagt ingen som skrur av bryter når motor går, men allikevel..

Redigert.

var inne på Bep sine siden og det er som StorStas sier. Visste ikke at Bep hadde et slikt panel. Noe lærer man hver dag :)

Redigert av Kjellg (see edit history)

Blir litt meningsløst å ha skillerele på en slik bryter. Vanligvis har en separat bryter for forbruk og start, og slipper derved å "huske" å ta av startbatteriet ved overnatting, skillereleet tilter ut ved ca.12,8V. Da kuttes forbindelsen mellom start og forbruk. 

Som storstas sier, du kan bruke pos. 1 hele tiden, og er derved sikret strøm på 2 om 1 tømmes. Jeg ville montert 2 brytere i stedet.

Hmm, jeg "oppdaget" som Kjellg, at det fins en pakke fra BEP med bryter og VSR sammenkoblet.  Er det den du har Cathastrophe? 

Ser på BEP sine sider at i den pakken så byttes sense utifra hvor bryteren står, sånn at det andre batteriet alltid lades.  Altså litt mer nyansert enn den tegningen i første innlegg.  Da spiller det ingen rolle hvilken av posisjonene man velger, men jeg ville unngått "1+2" siden det da er fort gjort å tappe begge batteriene.

Denne bryteren med releet er ment for de som allerede har bare batterivalgbryter, eller for mindre båter som bare har ett batteri, men ønsker og utvide til to batteribanker. Riktig at det beste er å ha motor på startbatteri og forbruk på forbruksbatteri, men da må man ta jobben med å skille motorkabler og forbrukskabler selv. Her kobler man alt til com på bryteren slik det allerede er gjort om man bare hadde ett batteri og enkel bryter. 

Ved bruk blir det slik : Man setter bryteren på 1, starter og reiser ut, og både 1 og 2 lades. Legger seg i uthavn og lar fremdeles bryter stå på 1. Når man skal hjem igjen settes bryter på 2 da 1 nå kan være tomt for strøm til å starte motor med. Starter opp på 2 og på hjemturen lades både 1 og 2. Vel hjemme settes bryter på 0 vel vitende om at begge batterier er klar til neste tur.

Så kan man selv regne ut hvor mange ganger man måtte betjene bryteren om man ikke hadde releet, men bare bryter. Jeg også forstår det slik at releet lader begge batterier samme om bryteren står på 1 eller 2, og det er jo en fordel fremfor biltema sitt som bare senser på ett batteri når man har batterivalgbryter.

Ellers synes jeg det blir litt feil av maritim å skrive at releet lader lader ett batteri først for så å lade det andre etterpå når releet kobler inn. Da kan man jo lett tro at det ene batteriet er fulladet når innkobling av rele inntreffer, men det er ikke tilfelle.

Kan nevne at her har jeg ikke tenkt på hvilket batteri som skal være forbruk og start , men bare gått ut fra to like batteri.

Redigert av hegra (see edit history)

Takk for utfyllende svar.

Det ble ikke kjøpt som en pakke nei, men hver for seg. De klikkes sammen med en liten "plastpinne" som følger med.

Koblingskjema følgte med bryter og er identisk med det i post 1. Det var derfor jeg kjøpte vsr i tillegg.

Men jeg er enig i det dere sier, det ser veldig rart ut. Men hvis det fungerer slik som du forklarer i siste innlegg StorStas så er det egentlig slik jeg forventet at det skulle fungere.

Edit: 

Takk Hegra, ditt utgangspunkt er korrelt det er ikke skille mellom start og forbruk. Batteriene er identiske. 

Redigert av Catastrophe (see edit history)

Produsenten BEP, og forhandler Maritim/ Flak har ulik funksjonsbeskrivelse av samme produkt. Det er ikke bra.:thumbsdown:

BEP skriver:

The 714-140A-DVSR uses a dual sensing DVSR (710-140A). This system ensures that you will always have a fully charged reserve battery. When the switch is in position one, battery one becomes the sensing battery for the VSR. Battery two, which is in isolation, is charged through the VSR when the engine is running to ensure that it is always fully charged. When the switch is in position two, battery two becomes the sensing battery and battery one is charged through the VSR. The fact that there is always a fully charged battery in reserve is a huge safety benefit.

I stilling 1, fungerer batteri 1 som startbatteri, lades direkte fra motor, brukes som forbruksbatteri og batteri 1 brukes som styring av lading av batteri 2. Batteri 2 lades via VSR når batteri 1 har nådd et visst ladenivå (13,6).

Omvendt i stilling 2.

I stilling 1+2 lades begge direkte uavhengig av VSR.

BEP skriver at du alltid er garantert et fulladet batteri, men det gjelder vel ikke om du forbruker strøm i stilling 1+2.

Flak skriver:
714-140A-DVSR
Systemet fungerer slik: Når batterivelgeren står på 1, er batteri 1 både forbruks- og startbatteri. Batteri 2 er helt skjermet fra tapping, og lades automatisk så lenge motoren sviver. Når det er fullt, styrer releet automatisk vedlikeholdsladingen av og på. Det samme skjer men på motsatte batterier når batterivelgeren står på 2. På denne måten sikres det at man alltid har ett av batteriene fulladet. 

Feilen her er setningen "når det er fullt..." henviser til batteri 2, men det riktige i følge BEP er at batteri 1 styrer ladingen av 2 Heller ikke er det hos BEP benevnt vedlikeholdslading, men kun lading.:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)

Det at Bep selger dette panelet virker litt snodig på meg. Mulig det er noen funksjoner som ikke kommer fram i deres beskrivelse, men i utgangspunktet er dette en sammensetning av komponenter jeg ikke helt skjønner tanken bak. Greit med batterivelger og greit med vsr, men å kombinere dem... tja jeg vet ikke. 

Redigert

Ser i beskrivelsene til Bep at de opererer men to benevnelser:

Two battery banks og two dedicated battery banks.

Panelet her går under two batterybanks, mens med to separate brytere går det under dedicated banks.

Skulle vært moro å visst tanken bak dette.

Redigert ennå en gang.

Når jeg leser mere på Bep sine sider så ser det ut til at benevnelsene går litt i surr for dem også. Her blandes det godt :)

Redigert av Kjellg (see edit history)

Sitat: Kjellg : Det at Bep selger dette panelet virker litt snodig på meg. Mulig det er noen funksjoner som ikke kommer fram i deres beskrivelse, men i utgangspunktet er dette en sammensetning av komponenter jeg ikke helt skjønner tanken bak. Greit med batterivelger og greit med vsr, men å kombinere dem... tja jeg vet ikke. 

Tanken er jo som StorStas har nevnt i innlegg 2 og jeg innlegg 6. Man starter på batteri 1 om batteri 2 er tomt etter ei helg i uthavn. Uten rele må man  sette bryter på 1+2 for å lade begge batteri på hjemturen. Har man rele så slipper man dette og det er jo fort gjort å glemme å dreie bryteren også etter start. Med rele så er begge batteri ladet når man kommer hjem.  

Sitat Kjellg : Det virker det gjør det, men ikke optimalt. Husk på at det alltid vil være "ledende" mellom motor og forbruk selv om hovedbryter er skrudd av. 

Det er jo det som er fordelen. Selv om batteri 2 er frakoblet med bryteren vil det jo lades så lenge motor er i gang som jo er hensikten. Og stoppes motor så vil det ikke være sammenkoblet med motor eller batteri 1 da releet kobler de fra hverandre pga for lav spenning.

Om releet til trådstarter har dual sense eller ikke har jeg ikke studert. Har det ikke må han være litt obs og bruke det som StorStas beskrev i innlegg 2. Senser det på begge slipper han å tenke på om bryter må stå på 1 eller 2, begge batteri lades uansett.

Det er jo enkelt å finne ut om det er dual sense eller ikke. Begge typer har vel en diode som lyser når releet kobler batteriene sammen. Lyser det bare når bryter står  på 1 og motor er i gang så senser det bare på dette batteriet. Så er det bare og prøve og starte på 2 og se om dioden lyser da også, men påse at dioden er slukket før man prøver å starter.  I så fall er det dual sense, og det ville jo være en fordel siden det er batterivalgbryter.

Joda Hegra, ser poenget ditt. Bare jeg som ikke skjønner vitsen med å ha vsr om du har batterivelger. Om jeg i min båt hadde hatt batterivelger så ville jeg allerede da vært så påpasselig med dette at jeg hadde ikke trengt vsr. Jeg for min del hadde valgt enten batterivelger eller vsr med to separate brytere. Mulig det er noe jeg ikke skjønner, men skal ikke dvele mere ;)

Sitat : Kjellg :  Jeg for min del hadde valgt enten batterivelger eller vsr med to separate brytere. Mulig det er noe jeg ikke skjønner, men skal ikke dvele mere ;)

Joda , enig, synes også at to separate brytere er best, men skal det ha noe for seg, må man som sagt legge om det elektriske selv slik at alt til motor er på det ene batteriet, og alt til forbruk er på det andre batteriet. Å bytte batterivalgbryter med to separate brytere uten og skille kabler til forbruk og motor har ingenting for seg. Men hvor enkelt det er og skille dette varierer nok fra båt til båt. 

hegra skrev 17 minutes ago:

Joda , enig, synes også at to separate brytere er best, men skal det ha noe for seg, må man som sagt legge om det elektriske selv slik at alt til motor er på det ene batteriet, og alt til forbruk er på det andre batteriet.

Men hvor enkelt det er og skille dette varierer nok fra båt til båt. 

Da er vi enige ;) bare jeg som synes alt er så lett :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...