Jump to content

Kan Raymarine A128 plotter vise AIS-data fra Std. Horizon GX2200E VHF/AIS?

HansO

Recommended Posts

Hei,

Jeg har anskaffet en slik Standard Horizon GX2200E VHF med AIS mottak. Den kan etter manualen settes i et NMEA 0183 nettverk.

Den skal da ved dette adapter kobles i NMEA2000 nett https://seatronic.no/actisense-nmea183-til-nmea-2000-interfacekabel.

Plotteren min er en Raymarine A128 som kan kobles til Seatalk og NMEA2000.

Vet noen om man ved å koble dette sammen vil kunne lese av AIS data på kartplotteren? Med andre ord om VHFen eksporterer disse dataene?

Takk for info Kjellg.

Jeg har nå forsøkt å koble opp iht. dette, men det virker bare ikke.

Ut fra manualen til VHF så skal det velges 4800 baud overføring.

AIS vil da overføres på Y+W på 38400 Baud (default).

DSC vil overføre på G+B på 4800 Baud.

Når jeg ser i manualen til plotteren, så er Kanal 1 input W+G, og kanal 2 input we O/W+O/G

Plotteren setter jeg kanal 1 til 38400 baud (da dette er default på VHF utgang), og Kanal 2 setter jeg til 4800 baud.

Når jeg søker etter eksterne enheter på plotteren, så finner den ingen - og viser heller ikke at AIS er tilkoblet.

Noen formeninger om hva som er feil med dette?

Sitter i røntgen og vente, men mener jeg så i manualen at det bar egne kablet til 38400. Begge MÅ ha 38400. 38400 betyr at det overføres 38400 tegn i sekundet. Derfor må dem både snakke og lytte med samme hastighet. I alle fall så overføres AiS kun på 38400 og ikke 4800. Kan sjekke mere når jeg et hjemme igjen

Redigert av Kjellg (see edit history)

Etter det jeg forstår av manualen så er Y og W på Vhf riktig. Du må også gå inn i menyen på Vhf for å skru på alle funksjonene relatert til Nmea og 38400. Ser kanal to på plotter er input only så det er like greit å benytte denne. Da skal kablene fra Vhf, Y og W inn på plotter på fargene OW og OG. Nå kan du gå på plotter og sette Nmea kanal2 på 38400. Kanal 2 er altså inngangen på plotter og har ingenting med Vhf å gjøre. Nå skal enhetene være koblet riktig og vhf skal kunne sende AIS data til plotter. Ennå en gang, forsikre deg at du har skrudd på nmea0183 og satt det til 38400. Default på Vhf er alt skrudd av. Dette skal virke. Om det ikke virker så kan du gå inn i lighthouse menyen, så er det en plass der det går an å finne diagnose. Her kan du se Nmea trafikk. Husker ikke hvor det var siden jeg ikke har plotteren foran meg. Om du ikke ser noe trafikk og ikke AIS virker, så prøv å koble om på pluss og minus mellom enhetene. Ser enkelte ganger at noen ikke følger standard på angivelse av + og -

HansO skrev for 3 timer siden:

Takk for det Kjellg.

Forstår du har god kunnskap om dette. og skal teste det ut forslaget ditt så snart jeg kommer hjem.

Hadde satt av gårsdagen til installasjon av ny VHF, og blir frustrert når ting ikke virker (les: jeg ikke får det til).

Har egentlig ikke det. Har jobbet med Rs-232 og Rs-485.  Prinsippet er det samme som Nmea, bare en annen protokoll. 

Da har jeg koblet opp som du foreslo, og vært inne i alle menyer og slått på og satt til 38400 over hele linja. Takk for gode råd.

Fikk ikke inn noe AIS signal - heller ikke på VHFen - så det kan jo være der ikke var noen innen rekkevidde.

Følger dette videre opp når båten kommer utpå og trafikken tar seg opp.

HansO skrev 13 minutes ago:

Da har jeg koblet opp som du foreslo, og vært inne i alle menyer og slått på og satt til 38400 over hele linja. Takk for gode råd.

Fikk ikke inn noe AIS signal - heller ikke på VHFen - så det kan jo være der ikke var noen innen rekkevidde.

Følger dette videre opp når båten kommer utpå og trafikken tar seg opp.

Om du gjorde de koblinger og settinger som jeg skrev, så virker det nok. Var sikkert ikke noen innenfor rekkevidde.

Har ikke lest nøyere på Nmea definisjonene men tror du skal se trafikk i diagnose menyen selv om det ikke vises noen AIS enheter på vhf'en. 

• 5 uker senere...
HansO skrev On 7.5.2017 at 17.28:

......

Når jeg søker etter eksterne enheter på plotteren, så finner den ingen - og viser heller ikke at AIS er tilkoblet.

Noen formeninger om hva som er feil med dette?

Denne søkefunksjonen du nevner i plotteren er for Nmea2000, der hver enhet har en ID på nettverket(Canbus), og data kan gå begge veier mellom alle enheter hvor som helst på nettverket.

Nmea 0183 er punk-punkt seriell kommunikasjon som må settes opp manuelt på inn/utganger og ha rett 'polaritet' på lederene for send/motta, og signaljord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...