Jump to content

UK to Norway, dokumentert av en Britte

Billa

Recommended Posts

Takk for linken! 

Kjenner jeg blir litt stolt over kysten vår. ? 

Når klippet fra Stad kom, så må jeg innrømme at jeg kjente det i magen. 

Når store båter blir små. 

(Nå skal jeg ikke dra dette over i en diskusjon om Stad, men det er en utmerked skildring av hvordan det kan være, ofte) 

Guest Avmønstret#

Nydelig norgesreklame og fantastisk å se hvilken rekkevidde slike båter har. En kan jo feriere utrolig langt og få flotte opplevelser på kort tid. 

Hadde jeg hatt råd til  å bruke en sånn båt... da hadde en fått opplevd mye! 

--

Noen som har et anslag på hva en Oslo- Lofoten tur-retur i grei marsjhastighet vil koste i drivstoff? For med den farten så er vel det innen enkel rekkevidde på en sommerferie med ok vær? Blir det for dyrt å ta ut potensiale i sånne båter, eller er det innafor på vanlige lønninger? 

Guest Avmønstret#
Knurrbart skrev 3 minutes ago:

båt til 4 mill er nå uansett langt utenfor rekkevidde til vanlige lønninger å eige likevel så spørsmålet blir heller :seeya:

Tenkte ikke konkret på den båten men båttypen, som mange har :-). Får jo mye og svær båt med digre motorer for ikke så inn i granskauen med penger på finn, ser jo at mange av de kan gå fort på fredags ettermiddag på vei til Strømstad osv ;-). Myser på video av en rundtur de har i Hebridene i 2013, i en mindre båt. Også et pent område. 

Guest Avmønstret#
Eureka skrev 33 minutes ago:

Tom Rør gikk jo Lofoten Oslo i fjor. Bare å gange med 2 på forbruk. Men han gikk ikke planingsfart hele tiden..

lurer på om han brukte 3-4000 liter..

Det var jo ikke så gæærnt. 40-60 000,- En vei, 80-120 000,- tur- retur, men så går en jo ikke til Lofoten hver sommer da. Men turer til Danmark og nedover er jo innafor "sydenturbudsjett" med familien. :-) 

Om været er fint og en går i 20 knop så går en Indre Oslofjord- Læsø på 8 timer ish. Læsø til Køben på 5-6 timer. Men er det tankkapasitet til å gå feks 8timer i strekk?

---

Uansett, veldig kjekt å se hvilken kapasitet slike båter faktisk har for langtur. Har på mange måter tenkt at slike båter er så hinsides dyre i bruk at det å ligge i nærmeste gjestehavn blir det billigste alternativet uansett, og det er det kanskje rent økonomisk. Men sydenferie med familien er jaggu ikke gratis det heller.  Med noen titusen i drivstoffbudsjett så kommer en jo faktisk veldig langt når farten er så høy. 

Med sånn fart og god planlegging så kommer en langt på et godt værvindu. 

Edited by Avmønstret# (see edit history)

Det er greit og ha noe størrelse på drivstofftanken(e) så man får noe rekkevidde, jeg brukte i fjor på ca 820 nm ca 1800 liter diesel og det var fra UK kanaløyene.

Nå kommer sommeren?