lurvetass Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Etter en trøblete hentetur har vi ny båt med mye vann i dieselen. Tanken er sugd med slange i bunnen to ganger de siste to dagene. Og begge gangen fikk vi opp noe vann og grums og så fikk vi ren diesel. Likevel er det vann i tanken. Etter en times kjøring var forfilteret fullt av vann igjen. Og tappet hvert 45 min den siste etappen til hjemmehavn. Hvordan er det mulig? Vann og diesel skiller seg tydelig i vannutskilleren og ikke vanskelig å se hva som er hva så greit å tappe. Men hva skjer i tanken? Hvorfor får vi ren diesel ved bunnsuging og fortsatt er det vann i tanken. Tanken er V formet og ligger ned mot kjølen i båten og sugerøret fulgte bunnen i V formen. Kan vannet være flytende i dieselen og ikke legge seg på bunnen? Og hvis det skjer, hvordan kan det skille seg så tydelig i filteret? Håper noen har forslag til løsning. Er klar over at en mulighet er å få tak i et par store fat og pumpe tanken helt tom og rense tanken før jeg fyller opp med ny. Quote Hilsen Lurvetass Link to post
Roger jo Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 (edited) Høres nesten ut som du bør sjekke at tanklokket er tett hvis det er stadig er tilsig av vann.( O-ring) ellers så har du mye vann bak et skvalpeskott som siger frem, (lite sannsynlig) Edited May 7, 2017 by Roger jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vrod Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Lekkasje tanklokk eller dieseltanken kan det være så tømme tanken er sikkert et lurt valg og begynne med. Quote Nå kommer sommeren? Link to post
Napoli Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Prøv å koble en slange til i utgangen av vannutskileren - og tøm derfra. Det er ikke sikkert at dere kommer helt ned i bunn via påfyllingslokket. Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Roger jo Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 (edited) Beste måten å komme helt i bunnen av tanken, er via tankmåleren og lage ett permanent sugerør ned til bunn med en enkel belgpumpe.. Det er plass til mye vann under dieseluttaket. http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/256961 Edited May 7, 2017 by Roger jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Jeg vet ikke hva slags båt eller motor du har. Men hos meg er det en varmeveksler som kjøler returdieselen med saltvannskretsen. Da jeg fikk vann i dieselen sjekket jeg den. Heldigvis var den i orden hos meg . . . Ellers synes jeg det høres mest sannsynlig ut at du ikke har nådd laveste punkt med sugeslangen. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Som nødløsning til du får tanklokket tett kan du smøre o-ringen og gjengene med vaselin eller grease. Da er den feilkilden ute av verden. Quote Link to post
lurvetass Posted May 7, 2017 Author Share Posted May 7, 2017 Dette har skjedd i løpet av to dager så vanskelig å si hvordan diesel har kommet inn i tanken. Men hvis det kommer mer vann via et kjølesystem på returen kan jo det være en forklaring. Kan VP D4 ha noe sånt? Quote Hilsen Lurvetass Link to post
Eureka Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 -du mener "vann har kommet inn i tanken" ? ? Hvor er luftinga på tanken plassert og går slangen i svanehals etter like før skroggjennomføringa? -tenker det som en mulighet... Quote Link to post
lurvetass Posted May 7, 2017 Author Share Posted May 7, 2017 Hmm et par forslag her som går på saltvann. Men hvordan kan jeg finne ut om det er salt eller ferskvann uten å smake på det? For smake på råttent van med dieselsmak virker ikke særlig fristende. Quote Hilsen Lurvetass Link to post
Eureka Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Grønnsåpe blander seg ikke med saltvann og blir en grå suppe. Lar du vann/ dieselblandinga som er sugd opp stå til til det har skilt seg, så suger du opp det som er rent vann, opp i en flaske, bland i grønnsåpe... har ikke prøvd det før.. ? Quote Link to post
Jomes Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 bland vannet med zalo. Skummer det er det ferskvann, skummer det ikke er det saltvann :) Quote "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jens_P Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 (edited) Vet ikke om det fungerer når det er diesel i forbindelse med vannet. Sjekk en metode her: Edit: Andre kom meg i forkjøpet! Edited May 7, 2017 by Jens_P (see edit history) Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
blueline Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Om man har vært en av de første kundene når man fyller på tankanlegg nå om våren kan man ha uflaks å få vann fra fyllestasjonen. Nå kjenner jeg ikke til om du har fylt(eller gammel eier har fylt) i år og under turen hjem. I såfall er dette blandet ut i drivstoffet og vil synke ned når tanken/båten får ligge i ro. Vannutskilleren er jo laget for å skille ut vann fra dieselen og det går mye mer gjennom den en det som brukes. Kommer det ikke inn vann fra påfyllingen/lufteslange vil det vannet som er i tanken synke ned i bunnen når båten får ligge i ro. Om du har litt tålmodighet til å vente på det uten å bruke båten vil du kunne tappe det ut. Den resten som er igjen vil å såfall vannutskilleren ta seg av. Quote Link to post
NilsPils Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Pyser! Jeg har smakt på verre blandung enn saltvann med litt diesel . . . . Alvorlig talt: jeg hadde ikke nølt med å smake. Du spytter ut igjen og skylder munnen. Og så kan du renske opp med en liten dram . . Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
dieselfan Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Om forrige eier har hatt problemer med vann og har brukt emulgatorer for å binde vannet i dieselen vil du fortsatt få bedre separasjon i filteret enn i tanken. Har skvalpeskott gjennomgang på laveste punkt ? Hva du enn finner på videre så er det bedre å oppsøke snåsamannen enn å helle på mer lurium.... Quote Link to post
Lars H. Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 lurvetass skrev 34 minutes ago: Hmm et par forslag her som går på saltvann. Men hvordan kan jeg finne ut om det er salt eller ferskvann uten å smake på det? For smake på råttent van med dieselsmak virker ikke særlig fristende. I glasset til venstre er det grønnsåpe og sjøvann, i midten grønnsåpe og frostvæske og til høyre grønnsåpe og ferskvann Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
blueline Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Om det stemmer at motoren kun har gått 250 timer betyr det at båten er svært lite kjørt. Når du har en tank som er 400-500 liter hvor dieselen får stå lenge vil du over tid få mye bunnfall og vann i bunn av tanken. Om du bruker båten forsiktig og lite merker mange ikke så mye til dette. Bruker du båten mye vil mye av(eller all) diesel gå igjennom vannutskiller/filtere før alt rekker å synke til bunns. Dieselmotoren pumper mye mer diesel gjennom filtrene enn den bruker. Ville nok vært lurt her å tømme tanken og få renset den. Om du ikke har mannlokk kan det være en ide og installere det. Quote Link to post
lurvetass Posted May 8, 2017 Author Share Posted May 8, 2017 Da tenker jeg at jeg får prøve Lars H sin metode. Takk for tips. Quote Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.