Jump to content

Vann i dieseltanken i båten, hvordan fjerne?

lurvetass

Recommended Posts

Etter en trøblete hentetur har vi ny båt med mye vann i dieselen.

Tanken er sugd med slange i bunnen to ganger de siste to dagene. Og begge gangen fikk vi opp noe vann og grums og så fikk vi ren diesel.

Likevel er det vann i tanken. Etter en times kjøring var forfilteret fullt av vann igjen. Og tappet hvert 45 min den siste etappen til hjemmehavn. Hvordan er det mulig?

Vann og diesel skiller seg tydelig i vannutskilleren og ikke vanskelig å se hva som er hva så greit å tappe.

Men hva skjer i tanken? Hvorfor får vi ren diesel ved bunnsuging og fortsatt er det vann i tanken. Tanken er V formet og ligger ned mot kjølen i båten og sugerøret fulgte bunnen i V formen.

Kan vannet være flytende i dieselen og ikke legge seg på bunnen?

Og hvis det skjer, hvordan kan det skille seg så tydelig i filteret?

Håper noen har forslag til løsning.

Er klar over at en mulighet er å få tak i et par store fat og pumpe tanken helt tom og rense tanken før jeg fyller opp med ny. 

Hilsen

Lurvetass

Jeg vet ikke hva slags båt eller motor du har. Men hos meg er det en varmeveksler som kjøler returdieselen med saltvannskretsen. Da jeg fikk vann i dieselen sjekket jeg den. Heldigvis var den i orden hos meg . . .

Ellers synes jeg det høres mest sannsynlig ut at du ikke har nådd laveste punkt med sugeslangen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Om man har vært en av de første kundene når man fyller på tankanlegg nå om våren kan man ha uflaks å få vann fra fyllestasjonen. Nå kjenner jeg ikke til om du har fylt(eller gammel eier har fylt) i år og under turen hjem. I såfall er dette blandet ut i drivstoffet og vil synke ned når tanken/båten får ligge i ro. Vannutskilleren er jo laget for å skille ut vann fra dieselen og det går mye mer gjennom den en det som brukes. Kommer det ikke inn vann fra påfyllingen/lufteslange vil  det vannet som er i tanken synke ned i bunnen når båten får ligge i ro. Om du har litt tålmodighet til å vente på det uten å bruke båten vil du kunne tappe det ut. Den resten som er igjen vil å såfall vannutskilleren ta seg av. 

Om forrige eier har hatt problemer med vann og har brukt emulgatorer for å binde vannet i dieselen vil du fortsatt få bedre separasjon i filteret enn i tanken.

Har skvalpeskott gjennomgang på laveste punkt ?

Hva du enn finner på videre så er det bedre å oppsøke snåsamannen enn å helle på mer lurium....

lurvetass skrev 34 minutes ago:

Hmm et par forslag her som går på saltvann. Men hvordan kan jeg finne ut om det er salt eller ferskvann uten å smake på det?

For smake på råttent van med dieselsmak virker ikke særlig fristende. 

I glasset til venstre er det grønnsåpe og sjøvann, i midten grønnsåpe og frostvæske og til høyre grønnsåpe og ferskvann

groensaape.jpg.4c84d2d1464fda17bbcf5c76cfc2a223.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om det stemmer at motoren kun har gått 250 timer betyr det at båten er svært lite kjørt. Når du har en tank som er 400-500 liter hvor dieselen får stå lenge vil du over tid få mye bunnfall og vann i bunn av tanken. Om du bruker båten forsiktig og lite merker mange ikke så mye til dette.

Bruker du båten mye vil mye av(eller all) diesel gå igjennom vannutskiller/filtere før alt rekker å synke til bunns. Dieselmotoren pumper mye mer diesel gjennom filtrene enn den bruker. 

Ville nok vært lurt her å tømme tanken og få renset den. Om du ikke har mannlokk kan det være en ide og installere det. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...