Jump to content

sjakkel 12 tonn - swl på denne?


Framtia

Recommended Posts

Jeg trenger en sjakkel for å løfte 8 tonn seilbåt, og ser for meg at SWL bør være minst 12 tonn for at rederen ha noenlunde akseptabel nattesøvn i forbindelse med kommende vårpuss. Har søkt på finn etter sjakler, men det er lite å finne. På ebay derimot er det rikelig. Men så kom jeg på at jeg i en skuff i kjelleren har en diger sak liggende. Bildet under viser dimensjonene, pinnen er f.eks 26 mm i diameter, mens stålet ringen er ca 23 mm. Når jeg ser på sjaklene jeg finner på ebay tilsvarende dimensjoner ser det ut til at de klarer rundt 12 tonn SWL. Er det noen som kan gi noen kvalifiserte antakelser på om dette er solid nok?. Av rent forsikringsmessige hensyn kunne jeg tenke meg å ha en sjakkel som har en eller annen form for angivelse av hva den garanteres å tåle, denne tror jeg nesten min far lagde da han gikk i læra...

20170508_210121.jpg

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

SWL eller WWL som det nå heter, er den lasten løfteutstyret garantert løfter.

For kjetting og sjakler osv, er sikkerhets faktoren 4,5 dvs du kan gange SWL md 4,5 før den ryker..

Men alt løfteutstyr som har blitt belastet over SWL, er i utgangspunktet skadet, og skal skrotes vist så har skjedd.

Står det SWL 12 tonn, så holder den 12 tonn garantert.

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne siden viser dimensjoner på sertifiserte sjakler og hvilken last de er sertifisert for:

http://www.certex.no/no/sjakler/sjakler-type-h-dnv-27-1__13056

 

Hvis din er smidd hjemme, er der neppe kontroll med stål kvalitet som er benyttet, så du bruker den på eget ansvar.

Men som Ida Marie sier over her, sjakler er grådig overdimensjonerte. Gud er god og stål er sterkt.

Link to post
Share on other sites

He he, se her har du jo fått mange svar ja! Støtter i aller høyeste grad anbefalingene om å gå for en godkjent løftesjakkel til dette formålet! 

 

Som Ida Marie III skriver er SWL nå (eller nærmere bestemt for 10-15 år siden...) erstattet med WLL. SWL er en forkortelse for Safety Working Load. WLL er en forkortelse for Working Load Limit (så vidt jeg kan erindre). Den påstemplede lasten er altså det den kan brukes til. Sikkerhet er da innbakt, så det trenger du ikke tenke på, det har ingeniørene allerede grublet ut.

 

Det er forøvrig første gang jeg har hørt problemstillingen. De som løfter har som regel utstyret på plass inkl. skrev og åk.

Link to post
Share on other sites

X yachts har senterløft på en del båter. Veldig praktisk. Ville brukt sertifisert sjakkel. Minst en norsk båt har falt ned, ville ikke jukset her. Har seilt en del båter med senterløft, har alltid brukt eget utstyr som vi koblet rett inn i kroken på krana. 

Link to post
Share on other sites

Skal du løfte 8 tonn holder det med en sjakkel beregnet på 8 tonn. Da er sikkerheten innberegnet.

Mer interessant er det hva du skal koble i sjakkelen. Setter du den i et løfteøye skal bolten ha en viss diameter for å tilfredsstille beregningene på øyet. Hvis sjakkelen er for tynn i godset virker den som en bruddanvisning i øyet.

Hvis du kobler den til en stropp forutsetter styrken på stroppen en viss diameter på godset samt runde kanter. Som tommelfingerregel kan man tenke at anleggsdiameter skal være 10 mm pr tonn.

For øvrig er sjakler rimelige. Koster ikke mange hundrelapper for en 12 tonn sjakkel hos en forhandler for løfteutstyr.

Mons

Link to post
Share on other sites

takk for alle gode svar!. Som Pacuare sier har min båt et løfteøye nede på toppen av kjølen, og det er et hull i dekk. Så med senterløft kan man sjakle fast en løftestropp (eller kjetting) der, og så koble til en kran, truck eller lignende. Man slipper skitne stropper på utsiden av skroget, risiko for at disse skader logger, drev eller annet, og når båten skal ut igjen får man stoffet siste rest, man slipper merker i bunnstoffet av stroppene osv. Men ikke alle havner har utstyr for senterløft klart, så jeg tenkte bare jeg skulle lage meg mitt eget sett om det ikke koster all verden. Løftestroppen må være så lang at den når fra sjakkelen og over dekk, jeg tipper ca 2,5 meter. Jeg får ta meg en tur til en forhandler for løfteutstyr og be om et tilbud :-)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Løfteutstyr i Norge skal leveres sertifisert. den sertifiseringen gjelder 12mnd fra det taes i bruk (pluss kontollmåned) Det er krav til årlig sertifisering i Norge. Etter det første året gjør en kontrollinstans sjekk og eventuell resertifisering og påsetter kontrollmerke/årets kontrollfarge.

Du trenger ikke kjøpe ny sjakkel hvert år men for en hobbymann så koster re-sertifisering mer det jeg betaler for en 8 tonn sjakkel.

Hver meget oppmerksom på anleggsdiameter som nevnt over.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 7 timer siden:

. Løftestroppen må være så lang at den når fra sjakkelen og over dekk, jeg tipper ca 2,5 meter.

Sjekk med ett tau før du bestemmer lengde på stropp. Det kan være aktuelt å ha lang nok stropp til at den går litt over storseilbommen (30 - 40 cm over ). Enkelte kroker på kraner er så store at det er trangt hvis du ikke tar av storseilbommen. Du vil heller ikke at kroken dulter borti bommen. Utfordringen er hvor du løfter, med kran er det ikke problem med lang stropp. Med truck har vi hatt problem med at den ikke løfter høyt nok, så vi måtte løfte rett over dekk.

 

Første gang du løfter ville jeg også hatt ett tau fra baugen til krankrok, og fra hekken til karankrok. Ikke sikkert du trenger å stramme de. Du kan ha båten din lastet forskjellig fra teoretisk tyngdepunkt, dermed vil båten henge på nesa (som er ok) eller på hekken (som ikke er ok, da krana kommer i kontakt med masta). Stabling av seil avgjorde om vi trengte tau på en båt.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 2 timer siden:

Takk igjen, hvis det er sånn at jeg må kjøpe nytt løfteutstyr eller re-sertifisere hvert år, tenker jeg det blir like enkelt å forholde meg til slipper som kan tilby senterløft som standard. 

 

Kan ikke skjønne noe annet en at de som skal løfte den har de sjaklene og kjettingene du trenger...

 

 

Link to post
Share on other sites

Er med i tre havner, geografisk ganske spredt og både havnekraner, mobilkraner og lastebiler m/kran som jeg har vært i kontakt med har krevd å bruke eget utstyr.

De fleste av disse vet i hvilken bransje jeg jobber og det kan nok påvirke noe men har ikke sett noen som har løftet med "andres" utstyr siden de glade 70/80 åra...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 24 minutes ago:

 

Kan ikke skjønne noe annet en at de som skal løfte den har de sjaklene og kjettingene du trenger...

 

 

Det er ikke så vanlig med senterløft på seilbåter, så min antagelse er at det er få slipper som har slikt utstyr tilgjengelig. Men alle har jo truck eller kran, så min opprinnelige tanke var at det kunne la seg gjøre om jeg hadde det som trengtes ellers. Men skjønner nå at dette ikke er så enkelt. En kompis har forøvrig egen stropp til sin seilbåt og han får den løftet etter denne i en kran i indre Oslofjord, så helt umulig er det ikke. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Frem til 2009 brukte vi egne stropper. I hovedsak 3 kraner vi løftet i, og hadde titalls løft i løpet av året. Løftet også andre steder uten diskusjon.  Etter 2009 har jeg ikke hatt senterløft, så har ikke fulgt med. (Omtaler her båter i samme størrelse som Fremtida, mindre båter er mye enklere).

 

Bruker ikke kjetting ombord. Kun rene stropper. For seriøse regattabåter er dette helt normalt. Men ikke veldig utbredt i Norge.

Link to post
Share on other sites

tydeligvis mange med kjennskap til løftebransjen her, så jeg slenger inn et ekstra spørsmål. Hva må jeg regne med av pris for å leie en kranbil til å løfte en båt opp slik at den kan spyles under før den settes ned igjen?. Båt ca 8 tonn, og bil/båt ved kai. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Tipper rundt tusenlappen i timen + mva - alt etter hvor du er og hvem du spør.

Husk å rene med kjøring til og fra hvis du ikke ka be de om å gjøre jobben en gang de uansett er på kaia eller i nærheten.

Ikke uvanlig at kjøring til og fra koster mer enn løftet på småjobber.

Mons

Link to post
Share on other sites

Varierer enormt spør du meg; trolig styrt av konkurranse-situasjonen på stedet. Mobilkran 1800kr pr påbegynt time til 2800kr 

Min båt tar det 14min å sjøsette fra støttelabbene settes i bakken, betaler 1800kr. Da holder jeg hjelpemann og vi pakker stropper og åk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...