Jump to content

Ford Sabb 2402E kabler dynamo / kabler instrumenter


Jomes

Recommended Posts

Hei.

Jeg oppdaget i dag litt diverse. og lurer på litt da vettu...Dette er en Ford 2402E

 

Spørsmål 1. Min dynamo er en bosh 150 amp, Jeg har ladning på 14,39 noe jeg synes er bra. Men kabelstrømpa fra starteren går det 3 kabler til dynamo. RØD+GRØNN (Tykke kabler) + 2 svart kabel som er koblet til den grønne på starteren, men hos meg er ikke den svarte koblet til dynamoen. Den er ikke koblet noen plass. Den svarte er vel jord, men regner kanskje med den skal en plass? hvor? Skal svart - kobles fra starter til dynamo? Pr nå er 3 kabler koblet til min dynamo- RØD + GRØNN, og BRUN som går til ladelampe. Hvor skal den svarte fra starteren gå? trenger den i

hele tatt være koblet til ? Den svarte er også tynnere en den røde og grønne.

image1.JPG.4973bd8cb88894df7ef3a88db7010ab0.JPG

 

Spørsmål nr 2.

 

Jeg regner med KNOTS er knop. Jeg har et slikt instrument til min motor 2402E, dette virker ikke, eller er ikke koblet til. Usikker i det hele tatt om dette instrumenter er noe jeg kan bruke til min motor, da det har vært byttet motor, og gamle instrumenter sitter igjen. Hvis jeg kan bruke dette, hvordan kobler man det ? Og noen som kan forklare hvor på motoren man evnt kobler til dette instrumentet ?

image5.JPG.41dea65ce2861d40b47cc6fb24fa8a25.JPG

 

Spørsmål 3. Kanskje er det noen her som har tilsvarende motor ford sabb 2402E. Kabelstrømpa fra instrumentpanelet går til motor . Fargene er RØD + GUL(minus) de går til turteller, men hvit, blå og brun har bare slengt rundt nede i der, hva hører disse til ? Noen som kjenner disse igjen ?

image3.JPG.b51e483760405b504b87b9b3e462ae00.JPG

 

 Spørsmål 4.  Jeg har en batteribank på 4 stk 80 amp (forbruk) samt 2 stk 60 amp til start. Jeg har et analog ampermeter (bilde ) , om jeg i hele tatt kan bruke dette.  Ampermeter er +50 og - 50 amp trur jeg. Hvordan skal dette kobles i mitt tilfelle ? Se venstre  klokke

image4.JPG.5f4c22b958b6d9958c5a960b133d43ff.JPG

 

 

PS! Legger også ved et bilde av min motor her til slutt .

 

111.JPG.6d648f6f8800416e6908a655186a6a15.JPG

 

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Sett her også?

Den sumloggen er i knop. Er et frittstående instrument ikke tilknyttet motoren på noen måte så den kan du bruke. Skal bare ha spenningen fra "tenningsnøkklen". Koblingen på instrumentet vil jeg anta gir seg selv,  +12v, jord, giver.

Ville først testet at den er i orden, koble på 12v og snurre skovlhjulet.

Det amperemeteret er sannsynligvis uten ekstern shunt og strømmen som måles må derfor gjennom selve instrumentet. Skalaen er også for liten til å måle ladestrøm. Så dette er nok kassabelt.

 

Starter og dynamo er sannsynligvis også sammenkoblet via motorgods, kan være derfor det fungerer selv om en av kablene ikke er koblet opp.
For å kunne si noe mer om dette må du postet bedre bilder av koblingspunktene på starter og dynamo.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...