Jomes Startet 8.Mai.2017 Del på Facebook Startet 8.Mai.2017 (redigert) Hei. Jeg oppdaget i dag litt diverse. og lurer på litt da vettu...Dette er en Ford 2402E Spørsmål 1. Min dynamo er en bosh 150 amp, Jeg har ladning på 14,39 noe jeg synes er bra. Men kabelstrømpa fra starteren går det 3 kabler til dynamo. RØD+GRØNN (Tykke kabler) + 2 svart kabel som er koblet til den grønne på starteren, men hos meg er ikke den svarte koblet til dynamoen. Den er ikke koblet noen plass. Den svarte er vel jord, men regner kanskje med den skal en plass? hvor? Skal svart - kobles fra starter til dynamo? Pr nå er 3 kabler koblet til min dynamo- RØD + GRØNN, og BRUN som går til ladelampe. Hvor skal den svarte fra starteren gå? trenger den i hele tatt være koblet til ? Den svarte er også tynnere en den røde og grønne. Spørsmål nr 2. Jeg regner med KNOTS er knop. Jeg har et slikt instrument til min motor 2402E, dette virker ikke, eller er ikke koblet til. Usikker i det hele tatt om dette instrumenter er noe jeg kan bruke til min motor, da det har vært byttet motor, og gamle instrumenter sitter igjen. Hvis jeg kan bruke dette, hvordan kobler man det ? Og noen som kan forklare hvor på motoren man evnt kobler til dette instrumentet ? Spørsmål 3. Kanskje er det noen her som har tilsvarende motor ford sabb 2402E. Kabelstrømpa fra instrumentpanelet går til motor . Fargene er RØD + GUL(minus) de går til turteller, men hvit, blå og brun har bare slengt rundt nede i der, hva hører disse til ? Noen som kjenner disse igjen ? Spørsmål 4. Jeg har en batteribank på 4 stk 80 amp (forbruk) samt 2 stk 60 amp til start. Jeg har et analog ampermeter (bilde ) , om jeg i hele tatt kan bruke dette. Ampermeter er +50 og - 50 amp trur jeg. Hvordan skal dette kobles i mitt tilfelle ? Se venstre klokke PS! Legger også ved et bilde av min motor her til slutt . Redigert 8.Mai.2017 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Ingar Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Angående kobling av ledninger, har du sett på dokumentasjonen som finnes i arkivet? https://baatplassen.no/i/topic/103253-ford-2400-serien/ Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 9.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Heisann. Jada har tittet, men finner bare til 2401E, min er 2402E . Skulle vel nesten tru det var samme koblingsskjema. Noen som vet ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Kjellg Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Se på koblingsskjema så sammenligner du med dine kabler, så ser du raskt om det er tilnærmet samme skjema. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 9.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 ja jeg har sett og forstått det muligens kan være tilnærmet samme skjema. Tusen takk :) Da lurer jeg bare på spørsmål nr 1..... Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Ingar Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Sett her også? Den sumloggen er i knop. Er et frittstående instrument ikke tilknyttet motoren på noen måte så den kan du bruke. Skal bare ha spenningen fra "tenningsnøkklen". Koblingen på instrumentet vil jeg anta gir seg selv, +12v, jord, giver. Ville først testet at den er i orden, koble på 12v og snurre skovlhjulet. Det amperemeteret er sannsynligvis uten ekstern shunt og strømmen som måles må derfor gjennom selve instrumentet. Skalaen er også for liten til å måle ladestrøm. Så dette er nok kassabelt. Starter og dynamo er sannsynligvis også sammenkoblet via motorgods, kan være derfor det fungerer selv om en av kablene ikke er koblet opp. For å kunne si noe mer om dette må du postet bedre bilder av koblingspunktene på starter og dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.