Trønderbygger Startet 10.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2017 (redigert) Hei har en liten båthenger som tar båter opp til 15 fot ca som har fått et punktert hjul/dekk her i vinter pga regnvann oppe i båten ? Har sett at noen bruker byggskum på boks i dekkene for og aldri må fylle luft igjen på gressklippere små traktorer trillebårer etc Mitt spørsmål er da om jeg kan skumme henger dekket og bruke det i hastigheter opp mot 40 kmh?? Er snakk om 5 turer årlig ca Turen det er snakk om er forresten rundt 1500 meter en vei så ikke lange veien og båt med henger veier rundt 250-300kg Redigert 10.Mai.2017 av Trønderbygger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2017 har et hengerdekk som er punktert av lignende årsak - har prøvd å skumme det som nødhjelp 2 ganger, men er nok bare å bytte dekket Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 10.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2017 Byggskum i dekkene for så å kjøre på offentlig vei? Jeg håper ikke dette er seriøst ment? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2017 Sett inn slange isteden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 inspiser dekket først, at det ikke er skadet av å stå punktert for lenge Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 Jeg pleide å sette lecablokker, eller tilsvarende, under båthengeren om vinteren. Om den blir stående med last en hel vinter så kan dekkene fort deformeres. Og ja, mine slapp også ofte lufta i løpet av vinteren, men bare pumpa opp igjen. Lurer på om du forveksler "skumming av dekka" med sånt lappesaker på boks man får kjøpt på bensinstasjonen/bilrekvisita?? Det kan fungere helt ok. Før du skal ut og kjøre, slipp ut lufta og fyll dekket med sprayflaska/skummet. Kjør en tur og sats på at dekket holder tett. Det er bare lim, dvs lim blir klint utover på innsiden av dekket og lufttrykket fører da limet inn i sprekker/hull, tørker og tetter. Helt grei nødløsning som kan fungere over litt tid, men ikke en "ordentlig" løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 11.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 Tenker ikke på sånn skum fra bensinstasjonen med lim og luft nei ? Det er nok hakke skumlere siden dekket da vil explodere om dt punkterer igjen på turen Byggskum vil om herdet riktig fylle innsiden av dekket 100%med skum da man borer hull et par plasser i dekket til spraytutten og fyller til det kommer ut hullene så lar man dekket ligge i kjellern ei ukes tid for herding Tenkte nok på vanlig byggskum fra byggmax byggern etc ja index ?? Har sett det blitt brukt på gressklippere på endel vekt Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 Jeg hadde nok fylt dekket med luft som en start. Deretter ville jeg sett på selve dekket om det er fult av sprekker, andre feil etc. Om det er gammelt, tørt og fult av sprekker, så hadde jeg sjekket pris hos hengerleverandør på komplett nytt hjul. Det gjorde jeg i fjor på egen henger. Prisen var fin: ca 600kr med stålfelg, liten henger & lite hjul... (Kjøpte da to nye..) Og så hadde jeg vært trygg både på en kilometers tur og på lengre turer om det skulle bli aktuelt. :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Å fylle dekkene med byggeskum høres ut som en god idê, men det er det ikke Uansett hvor godt du tror du klarer å fylle de med byggeskum, så blir det ikke nok. Skummet inneholder ganske mye luft i små lommer, og disse vil kollapse ganske kjapt når du kjører med hengeren ned i en liten dump eller på ujevn vei. Skummet er ikke trykkfast i det hele tatt. At det kan gå bra på en liten gressklipper er så sin sak, men ikke på en 300 kg henger. Så når dekkene er deformert og humper avgårde, vil de bli mer deformert. Dekkene med felger er da bare å kjøre på fyllinga, for det vil bli en hæ....es jobb å få rein felgene igjen, Legg iin nye felger og dekk i budsjettet ditt. Nei, legg inn slanger i dekkene, det er en mye bedre løsning. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
boble65 Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Ja byggskum er en meget dum løsning. Slik lappeskum en fyller i dekket funker det. Men meninga er at en etterpå skal tømme dekket for luft/gass og fylle opp på ny. Les bruksanvisning. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 en annen ting er om du selger båt og henger så er det nok glemt at du brukt byggskum. kanskje nye eier vil kjøre den mye på vanlig vei. er nok greiest å koste på et nytt dekk. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 man må velge sine slag selv er jeg slik at i noen sammenhenger er kun det beste godt nok, og har jeg ikke råd der og da så utsetter jeg til jeg får råd eller hvis det ikke er så farlig så går jeg på biltema eller jula vedr hjul på henger er det kun en ting å gjøre - kjøp nytt og skikkelig !! Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Du sier at et dekk er punktert. Lekker dekket fordi det er gammelt og morkent, eller har du spiker etc. i dekket. Om sistnevnte kan du kjøpe http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/ATV/Reparasjonssett-dekk-2000022836/ og plugge dekket selv. Kjøpte selv nye dekk og felg til liten båthenger på ebabay fra England. Kjøpte også med komplett hjuloppheng med hjullager. Kostet ikke mer for hele pakken enn to hjul i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.