Jump to content

Skumme eller bytte Hengerhjul?

Trønderbygger

Recommended Posts

Hei har en liten båthenger som tar båter opp til 15 fot ca som har fått et punktert hjul/dekk her i vinter pga regnvann oppe i båten ?

Har sett at noen bruker byggskum på boks i dekkene for og aldri må fylle luft igjen

på gressklippere små traktorer trillebårer etc 

Mitt spørsmål er da om jeg kan skumme henger dekket og bruke det i hastigheter opp mot 40 kmh??

Er snakk om 5 turer årlig ca 

Turen det er snakk om er forresten rundt 1500 meter en vei så ikke lange veien og båt med henger veier rundt 250-300kg 

20160829_103449.jpg

Redigert av Trønderbygger (see edit history)
Guest Avmønstret#

Jeg pleide å sette lecablokker, eller tilsvarende, under båthengeren om vinteren. Om den blir stående med last en hel vinter så kan dekkene fort deformeres. Og ja, mine slapp også ofte lufta i løpet av vinteren, men bare pumpa opp igjen. 

Lurer på om du forveksler "skumming av dekka" med sånt lappesaker på boks man får kjøpt på bensinstasjonen/bilrekvisita?? 

Det kan fungere helt ok. Før du skal ut og kjøre, slipp ut lufta og fyll dekket med sprayflaska/skummet. Kjør en tur og sats på at dekket holder tett. Det er bare lim, dvs lim blir klint utover på innsiden av dekket og lufttrykket fører da limet inn i sprekker/hull, tørker og tetter. Helt grei nødløsning som kan fungere over litt tid, men ikke en "ordentlig" løsning. 

Tenker ikke på sånn skum fra

bensinstasjonen med lim og luft nei ?

Det er nok hakke skumlere siden dekket da vil explodere om dt punkterer igjen på turen 

Byggskum vil om herdet riktig fylle innsiden av dekket 100%med skum da man borer hull et par plasser i dekket  til spraytutten og fyller til det kommer ut hullene så lar man dekket ligge i kjellern ei ukes tid for herding 

Tenkte nok på vanlig byggskum fra byggmax byggern etc ja index ??

Har sett det blitt brukt på gressklippere på endel vekt 

Jeg hadde nok fylt dekket med luft som en start. Deretter ville jeg sett på selve dekket om det er fult av sprekker, andre feil etc.

Om det er gammelt, tørt og fult av sprekker, så hadde jeg sjekket pris hos hengerleverandør på komplett nytt hjul. Det gjorde jeg i fjor på egen henger. Prisen var fin: ca 600kr med stålfelg, liten henger & lite hjul... (Kjøpte da to nye..)

Og så hadde jeg vært trygg både på en kilometers tur og på lengre turer om det skulle bli aktuelt.

:-) steinar

Å fylle dekkene med byggeskum høres ut som en god idê, men det er det ikke :worry:

Uansett hvor godt du tror du klarer å fylle de med byggeskum, så blir det ikke nok. Skummet inneholder ganske mye luft i små lommer, og disse vil kollapse ganske kjapt når du kjører med hengeren ned i en liten dump eller på ujevn vei. Skummet er ikke trykkfast i det hele tatt. At det kan gå bra på en liten gressklipper er så sin sak, men ikke på en 300 kg henger.

Så når dekkene er deformert og humper avgårde, vil de bli mer deformert. Dekkene med felger er da bare å kjøre på fyllinga, for det vil bli en hæ....es jobb å få rein felgene igjen, Legg iin nye felger og dekk i budsjettet ditt.

Nei, legg inn slanger i dekkene, det er en mye bedre løsning.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Du sier at et dekk er punktert. Lekker dekket fordi det er gammelt og  morkent, eller har du spiker etc. i dekket. Om sistnevnte kan du kjøpe http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/ATV/Reparasjonssett-dekk-2000022836/ og plugge dekket selv. Kjøpte selv nye dekk og felg til liten båthenger på ebabay fra England. Kjøpte også med komplett hjuloppheng med hjullager. Kostet ikke mer for hele pakken enn to hjul i Norge.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...