Komodo Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Ja, det er austenitter begge to. Men rustfritt er mye mer enn bare de vanligste austenittene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Enig med Komodo, bortsett fra at dette synes som slittasje og ikke spaltkorrosjon. Det er vanlig at gummi mot stål sliter mer på stålet enn på gummien. Det er fordi urenheter setter seg i gummien og virker som slipemiddel mot stålet. Spesielt utsatt blir såkalt rustfritt stål fordi det korroderer raskt videre når den beskyttende oksydhinnen slites. Det blir da en kombinasjon av korrosjon og mekanisk slittasje som kalles erosjonskorrosjon. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fjordgubbe Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Montert sjølv ein motor på 196 hk i ein Sandvik 945 for nokre år sidan. Etter litt om og menn valde eg å satse poå Powertrain, og har ikkje angra. Lydmessig trur eg det betydde lite, det veit eg ikkje, men vibrasjonar finst nesten ikkje. Men prisen var vel ca 25000 med mjuke motorlabbar. Men i ein gamal båt veit eg ikkje om det er verdt kostnaden. Du har fått forklart framgangsmåten utan ledd og trustlager, men rekn ikkje med det er enkelt om du skal vere pinleg nøye. Men du har god plass, og det gjer det enklare. Noko me ikkje tenkjer på er t.d. at skruene på motorlabbane ikkje må avvike for mykje i høgde. Her ser eg mangt. Nokon skruer er heilt opp, medan andre er heilt nede, og det på samme motor. Med store skyvkrefter vil sjølvsagt dei festa med skruene langt nede få påført større krefter. Og er skilnaden stor kan missforholdet bli veldigt stort. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Hei. Ser at du har vribar propell. Skal du skifte propell, eller skal du bare få vridd denne som du har til å tilpasses den nye motoren? Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Siden det er tilnærmet lik Hk på "ny" og gammel motor, tenkte jeg å bruke den om igjen. Mulig vridningen må endres, det må jeg i så fall lese meg litt opp på. Siden akslingen må dreies på nytt, kappet jeg av propellen i går, tok av mutter, og prøvde å presse ut akselbiten. Det resulterte i at akslingen ble med inn i propellen, men kom ikke ut. Begynner å lure litt her på om jeg har gjort noe feil, eller om det er mer kraft og evt vame som må til? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Eg har ikkje greie på vridbar propell. Men ein kjapp kommentar til thrustlager , du må alikevel justere/sentrere aksel på samme måte ved innfesting av lageret som om aksel går rett til gear. Og du må lage ei riktig kraftig innfesting mot båtens skrog / spant, som tåler både skyv og reversering. Alle kreftene skal tas opp av lageret. Så det blir ikkje mindre arbeid, snarare meir arbeid. Men det vert kanskje ein enklare jobb, sidan du monterer thrustlager lenger bak så er det mimdre problem med "heng" i akslingen å ta hensyn til. Thrustlager er ok mot vibrasjoner vist aksling og propell er riktig. Eg kan kjøre fleire timar tur med 6-7 kronestykker i stabel på salongbordet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth Finsås Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 (redigert) Skal uansett justere inn motor med "øyemål +" mot akslingen, før jeg monterer lageret. Tenkte da å sette inn motor og labber løst, for så å finne ut hvor mye jeg må bygge under hver labb for å komme i rett vinkel. Deretter kapper jeg aksling og monterer lager osv. Redigert 16.Mai.2017 av Kenneth Finsås (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden: Eg har ikkje greie på vridbar propell. Men ein kjapp kommentar til thrustlager , du må alikevel justere/sentrere aksel på samme måte ved innfesting av lageret som om aksel går rett til gear. Og du må lage ei riktig kraftig innfesting mot båtens skrog / spant, som tåler både skyv og reversering. Alle kreftene skal tas opp av lageret. Så det blir ikkje mindre arbeid, snarare meir arbeid. Men det vert kanskje ein enklare jobb, sidan du monterer thrustlager lenger bak så er det mimdre problem med "heng" i akslingen å ta hensyn til. Thrustlager er ok mot vibrasjoner vist aksling og propell er riktig. Eg kan kjøre fleire timar tur med 6-7 kronestykker i stabel på salongbordet. Heilt rett det du skriv her. Ikkje minder arbeid, men litt å spare på lyd og mykje på vibrasjonar. Ville ikkje ofra so mykje på ein gamal båt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Enig med deg i det Fjordgubbe. Men til trådstarter. Hvis du vil ha et godt resultat og spare deg for dobbeltarbeid, gjør du et grundig forarbeid, så går nok dette bra. Løft motoren i ei talje slik at den henger, så lager du til en provisorisk motorbedding av 2"4 mens den henger der. Viktig at denne "beddingen" er stiv og låst i alle vinkler. Så tar du av beddingen og legger ned motoren. Nå kan du i ro og mak lage en "dummy" av motoren. Dette gjør du ved å skjære til finerplater som er like dype som bunnpanna (evt. andre steder som stikker langt ned og ut), skrudd fast i planker som tilsvarer motorfestene. Sett også på en provisorisk flens som tilsvarer flens ut fra gearkassa (har kassa samme vinkling som den gamle?). Lås akselen i senter av hylserøret som tidligere forklart, så kan du bruke dummyen til å se hvor du må ha motorlabbene. Så er det bare å sage og sveise og skru og stå på Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kenneth Finsås Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Kenneth Finsås skrev On 16.5.2017 at 9.41: Siden det er tilnærmet lik Hk på "ny" og gammel motor, tenkte jeg å bruke den om igjen. Mulig vridningen må endres, det må jeg i så fall lese meg litt opp på. Siden akslingen må dreies på nytt, kappet jeg av propellen i går, tok av mutter, og prøvde å presse ut akselbiten. Det resulterte i at akslingen ble med inn i propellen, men kom ikke ut. Begynner å lure litt her på om jeg har gjort noe feil, eller om det er mer kraft og evt vame som må til? Noen som kan svare på det med å få akslingen ut fra propellen også? =) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Jeg har en mistanke om at du har løsnet mutteren som brukes til å låse stigningen etter justering og har presset mekanismen inn i propellhodet. Det kan se ut som om stigningen på de siste bildene er mye mindre nå en på bildene tatt før demontering. Foreslår at du løsner de tre skruene som holder propellhodet sammen, deler hodet og fjerner propellvingene. Da vil du komme til propellmutteren som er inni forre del av propellhodet. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Takk for svar. Det vil med andre ord si at denne mekanismen kanskje er defekt nå? Er det å få tak på deler, eller er propellen skrot? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Fikk delt propellen nå, og du hadde rett.... Det var "heldigvis" kun justeringsskruen som er skadet, så det skal være mulig å reparere denne. Men, er det noen som vet produsent av denne, og er det noe mulighet å få tak på reservedeler? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Hei, Ville prøvd hos West Mekan Produksjon AS først, http://www.westmekan.com/contact/ Ring først for å få en kontakt på serviceadelingen og send E-post med bilder av propellen i montert og demontert stand slik at de kan se om propell og aksling er produsert av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.