Jump to content

Hvordan finne rett høyde og vinkel på "ny" motor i båt med eksisterende aksling?


Kenneth Finsås

Recommended Posts

Enig med Komodo, bortsett fra at dette synes som slittasje og ikke spaltkorrosjon. Det er vanlig at gummi mot stål sliter mer på stålet enn på gummien. Det er fordi urenheter setter seg i gummien og virker som slipemiddel mot stålet. Spesielt utsatt blir såkalt rustfritt stål fordi det korroderer raskt videre når den beskyttende oksydhinnen slites. Det blir da en kombinasjon av korrosjon og mekanisk slittasje som kalles erosjonskorrosjon.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Montert sjølv ein motor på 196 hk i ein Sandvik 945 for nokre år sidan. Etter litt om og menn valde eg å satse poå Powertrain, og har ikkje angra. Lydmessig trur eg det betydde lite, det veit eg ikkje, men vibrasjonar finst nesten ikkje. Men prisen var vel ca 25000 med mjuke motorlabbar. Men i ein gamal båt veit eg ikkje om det er verdt kostnaden. Du har fått forklart framgangsmåten utan ledd og trustlager, men rekn ikkje med det er enkelt om du skal vere pinleg nøye. Men du har god plass, og det gjer det enklare. Noko me ikkje tenkjer på er t.d. at skruene på motorlabbane ikkje må avvike for mykje i høgde. Her ser eg mangt. Nokon skruer er heilt opp, medan andre er heilt nede, og det på samme motor. Med store skyvkrefter vil sjølvsagt dei festa med skruene langt nede få påført større krefter. Og er skilnaden stor kan missforholdet bli veldigt stort.

Link to post

Siden det er tilnærmet lik Hk på "ny" og gammel motor, tenkte jeg å bruke den om igjen. Mulig vridningen må endres, det må jeg i så fall lese meg litt opp på. Siden akslingen må dreies på nytt, kappet jeg av propellen i går, tok av mutter, og prøvde å presse ut akselbiten. Det resulterte i at akslingen ble med inn i propellen, men kom ikke ut. Begynner å lure litt her på om jeg har gjort noe feil, eller om det er mer kraft og evt vame som må til?

 

DSC_0922.JPG

DSC_0923.JPG

Link to post

Eg har ikkje greie på vridbar propell.   

Men ein kjapp kommentar til thrustlager , du må alikevel justere/sentrere aksel på samme måte ved innfesting av lageret som om aksel går rett til gear. Og du må lage ei riktig kraftig innfesting mot båtens skrog / spant, som tåler både skyv og  reversering. Alle kreftene skal tas opp av lageret.  Så det blir ikkje mindre arbeid, snarare meir arbeid. Men det vert kanskje ein enklare jobb, sidan du monterer thrustlager lenger bak så er det mimdre problem med "heng" i akslingen å ta hensyn til. 

Thrustlager er ok mot vibrasjoner vist aksling og propell er riktig.  Eg kan kjøre fleire timar tur med 6-7 kronestykker i stabel på salongbordet. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden:

Eg har ikkje greie på vridbar propell.   

Men ein kjapp kommentar til thrustlager , du må alikevel justere/sentrere aksel på samme måte ved innfesting av lageret som om aksel går rett til gear. Og du må lage ei riktig kraftig innfesting mot båtens skrog / spant, som tåler både skyv og  reversering. Alle kreftene skal tas opp av lageret.  Så det blir ikkje mindre arbeid, snarare meir arbeid. Men det vert kanskje ein enklare jobb, sidan du monterer thrustlager lenger bak så er det mimdre problem med "heng" i akslingen å ta hensyn til. 

Thrustlager er ok mot vibrasjoner vist aksling og propell er riktig.  Eg kan kjøre fleire timar tur med 6-7 kronestykker i stabel på salongbordet. 

 

Heilt rett det du skriv her. Ikkje minder arbeid, men litt å spare på lyd og mykje på vibrasjonar. Ville ikkje ofra so mykje på ein gamal båt.

Link to post

Enig med deg i det Fjordgubbe.

 

Men til trådstarter. Hvis du vil ha et godt resultat og spare deg for dobbeltarbeid, gjør du et grundig forarbeid, så går nok dette bra. Løft motoren i ei talje slik at den henger, så lager du til en provisorisk motorbedding av 2"4 mens den henger der. Viktig at denne "beddingen" er stiv og låst i alle vinkler. Så tar du av beddingen og legger ned motoren. Nå kan du i ro og mak lage en "dummy" av motoren. Dette gjør du ved å skjære til finerplater som er like dype som bunnpanna (evt. andre steder som stikker langt ned og ut), skrudd fast i planker som tilsvarer motorfestene. Sett også på en provisorisk flens som tilsvarer flens ut fra gearkassa (har kassa samme vinkling som den gamle?). Lås akselen i senter av hylserøret som tidligere forklart, så kan du bruke dummyen til å se hvor du må ha motorlabbene. Så er det bare å sage og sveise og skru og stå på :thumbsup:

Link to post
Kenneth Finsås skrev On 16.5.2017 at 9.41:

Siden det er tilnærmet lik Hk på "ny" og gammel motor, tenkte jeg å bruke den om igjen. Mulig vridningen må endres, det må jeg i så fall lese meg litt opp på. Siden akslingen må dreies på nytt, kappet jeg av propellen i går, tok av mutter, og prøvde å presse ut akselbiten. Det resulterte i at akslingen ble med inn i propellen, men kom ikke ut. Begynner å lure litt her på om jeg har gjort noe feil, eller om det er mer kraft og evt vame som må til?

 

DSC_0922.JPG

DSC_0923.JPG

 

Noen som kan svare på det med å få akslingen ut fra propellen også? =)

Link to post

Jeg har en mistanke om at du har løsnet mutteren som brukes til å låse stigningen etter justering og har presset mekanismen inn i propellhodet. Det kan se ut som om stigningen på de siste bildene er mye mindre nå en på bildene tatt før demontering. Foreslår at du løsner de tre skruene som holder propellhodet sammen, deler hodet og fjerner propellvingene. Da vil du komme til propellmutteren som er inni forre del av propellhodet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...