Jump to content

Suzuki 9.9 efi stopper på tomgang

TomF

Recommended Posts

Etter vinterdvalen så er motoren igang igjen.  Den fungerer fint i fart, men på tomgang inn mot brygga så stopper den nesten hver gang.

har sjekket lufting på tanken som ser ut til å være i orden.  Servicen i høst var oljeskift og oljefilter skift iht. manualen.  Ikke skiftet plugger.

er det noen justering man kan gjøre på denne?  Eller er det bare det kalde været?

Redigert av TomF (see edit history)

Hadde min DF 9.9A (2012) på service i høst etter en del fusking. Problemet med den var i stor grad rettet mot drivstoffet. For lite kjøring, og dermed gammelt drivstoff på tanken. 95 oktan inneholder bioetanol, noe som ikke er gunstig på disse små motorene hvis de går lite. Han (Marineservice i Oslo) anbefalte 98 oktan for å unngå problemer. Sjekk også i bensintanken at det ser reint ut, ikke møkk som ligger (som det var i min).

Tomgangsturtallet kan skrues opp, hvis det er så enkelt som at det er for lavt.

ster skrev for 6 timer siden:

Har du bensinfilter på motoren?

Ja det er et filter før pumpe.  Skal se om jeg kan få sett på det (iflg serviceboken skal det ikke skiftes før etter flere år dog...)

hawthorne skrev for 5 timer siden:

Hadde min DF 9.9A (2012) på service i høst etter en del fusking. Problemet med den var i stor grad rettet mot drivstoffet. For lite kjøring, og dermed gammelt drivstoff på tanken. 95 oktan inneholder bioetanol, noe som ikke er gunstig på disse små motorene hvis de går lite. Han (Marineservice i Oslo) anbefalte 98 oktan for å unngå problemer. Sjekk også i bensintanken at det ser reint ut, ikke møkk som ligger (som det var i min).

Tomgangsturtallet kan skrues opp, hvis det er så enkelt som at det er for lavt.

Tømte hele tanken i fjor  - så det må i tilfelle være noe som ligger igjen. 40 liter  "Frisk" bensin fra i år har vært gjennom den hittill......

Skal sjekke tomgangsturtall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...