quantumduck Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 (redigert) 53 minutes ago, dude said: fram og tilbake like langt? ... så må ikke quantum sveve i den villfarelsen at rettsvesenet alltid har rett, selv om de får rett. Mnei, jeg lever isteden i den villfarelsen at folk leser før de svarer. Men det må jeg visst slutte med. La meg sitere meg selv (min paradeøvelse): Om plastpesten er vanligere i rettssalene (25% av norske båter har pest) enn ellers ute i virkeligheten er et annet spørsmål, men inntil de to verdenene nærmer seg hverandre er det vel mest et spørsmål av akademisk interesse ... Det betyr altså at jeg ikke tror de faktiske forholdene i f.eks. hjemmehavna til Mulligan, eller hva han eller sjark-kompisen måtte ha av erfaring, eller hvordan det faktisk forholder seg i den såkalte virkeligheten, spiller noen rolle for utfallet av en rettstvist. Redigert 18.Mai.2017 av quantumduck because I can (see edit history) Link to post
Ida Marie III Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 At det går an å skrive/kverulere så mye om et problem, som nå koker ned til at det ikke er et problem... Link to post
quantumduck Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 2 minutes ago, Ida Marie III said: At det går an å skrive/kverulere så mye om et problem, som nå koker ned til at det ikke er et problem... Selvfølgelig er det et problem når man etter kjøp oppdager plastpest selger ikke har opplyst om, vet at det påvirker båtens pris, ønsker kjøpet hevet, og ikke får det. Det er kun et ikke-problem i den grad man løser det ved å ikke opplyse neste kjøper om plastpesten, og kjøper ikke oppdager det før etterpå, når man skal selge. Problem solved? Link to post
Vrod Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Ida Marie III skrev for 21 timer siden: Som du sikkert forstår så er det mye paranoia ang dette... Det er jo ingen av osmose predikantene her som kan forklar hvorfor yrkesbåter/sjarker støpt på 70 og 80 tallet fremdeles flyter... Disse båtene får en helvetes med juling året rundt, og minimalt vedlikehold. Polering, osmosebehandling, dikke dikk og dikke dukk, og vet ikke hva, er helt ukjent for disse folka... En kjenning av meg har en 50 fots Viksund fra tidlig 80 tallet, brukes i forbindelse med arbeid på oppdrettsanlegg. Båten blir knapt nok vasket, er ikke tid til slikt, får en ufattelig røff behandling, kjapp tur på slipp annen hvert år, spyling/smøring, og rett i jobb igjen... Kan det ha noe med at de båtene blir brukt hele tiden og ikke bare i fellesferien? Nå kommer sommeren? Link to post
Mouche Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 7 hours ago, Mulligan said: Nei. I svært skjelden grad. En båtbygger jeg kjenner, som kun driver med yrkesfartøy, advarer mot det. Advarer fordi hva da? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 (redigert) 52 minutes ago, Vrod said: Kan det ha noe med at de båtene blir brukt hele tiden og ikke bare i fellesferien? Litt usikker på hva du legger i "det", men jeg tror det henger så enkelt sammen som at den såkalte dikkedukke-faktoren både fører til at yrkesbåter har noe mer plastpest en fritidsbåter og at eierne bryr seg mindre om det i og med at det ikke påvirker båtens sjødyktighet, og som en konsekvens av det igjen er prisen heller ikke så påvirket. Redigert 18.Mai.2017 av quantumduck redigering (see edit history) Link to post
Ida Marie III Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 quantumduck skrev 19 minutes ago: Litt usikker på hva du legger i "det", men jeg tror det henger så enkelt sammen som at den såkalte dikkedukke-faktoren både fører til at yrkesbåter har noe mer plastpest en fritidsbåter og at eierne bryr seg mindre om det i og med at det ikke påvirker båtens sjødyktighet, og som en konsekvens av det igjen er prisen heller ikke så påvirket. Altså, et ikke problem...etter som yrkesbrukere er mye mer avhengig av sitt fartøy en oss som bare hygger oss... Link to post
Mulligan Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 quantumduck skrev for 2 timer siden: Om plastpesten er vanligere i rettssalene (25% av norske båter har pest) enn ellers ute i virkeligheten er et annet spørsmål, En kjent advokat sa en gang at det ikke er noe sted det lyves mer enn i rettsalen. Link to post
Mouche Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Den advokaten er vel ikke tilfeldigvis fra Bergen og medlem her? Lurer fortsatt på hvorfor denne vennen din fraråder bruk av antipest. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 7 minutes ago, Mulligan said: En kjent advokat sa en gang at det ikke er noe sted det lyves mer enn i rettsalen. Lurer på om han sikta til dommer'n eller tiltalte? Uansett får du ikke igjen penga dine om det er dommer'n som juger, så jeg ser ikke helt poenget her? Link to post
quantumduck Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 17 minutes ago, Ida Marie III said: Altså, et ikke problem...etter som yrkesbrukere er mye mer avhengig av sitt fartøy en oss som bare hygger oss... Nå er det sånn da at vi underpriviligerte u-landsseilere er utsatt for noe som kalles verditap. Derfor vi driver med så mye dikke dikk og dukke dikk, skjønner'u. Polerer bilen, pusser båten, sender kjerringa på spa og whatnot. Fortoner seg sikkert veldig trivielt og småborgerlig der oppe fra ginpalassets øvre gemakker, men sånn er'e nå engang. Jo, åsså får vi ikke penger for å bruke båten heller. Hadde vi fått like godt betalt for å bruke båten som vi får for å ta vare på den ville nok fritidsbåtflåten sett litt annerledes ut ... Link to post
Nerdy Svart 18.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 FÅr bryte inn i krangelen her med mer spørsmål jeg da. hva pleier dere å gjøre med småhakk i gelcoat under vannlinje inn til glassfiber? Typisk sånne skader du får vis båten sklei skjevt på henger osv. er gelcoatsparkel godt nok? Eller kun epoxy og hele sulamitten? Link to post
Lars H. Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Er det litt størrelse på hakket, blir det en kladd epoxysparkel. Ellers gir jeg blaffen. Og båten flyter like godt ennå, 31 år etter at den ble sjøsatt første gang. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ggrimmy Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Krimart skrev On 16.5.2017 at 7.28: Tilbake til din båt fra 2005: Med dagens polyestertyper eller sågar vinylester har du ingenting å bekymre deg for, du kan sikkert ha den liggende på vannet hele året i mange, mange år uten tegn til plastpest. Så til epoxyprimer, hjelper det? Jo det forsinker vannintrengning, men vil ikke være 100% tett. Tar du opp båten din om vinteren, eller har den på henger som deg, vil epoxyen gjøre at laminatet holder seg tørt lengre enn uten, men til slutt har polyesteren uansett sugd opp vann til den er mettet. Hei. Var nylig og så på en båt fra 2010. En Jeanneau. Var minutter fra å signere kontrakten da jeg oppdaget noen blemmer på deler av skroget under vannlinjen. Fagmann ble tilkalt og bekreftet plastpest. Trodde ikke det jeg så først; så ny båt og anerkjent merke! Selger hadde behandlet skroget med flere lag epoxy når den var ny (det så slik ut også, og jeg tror ikke han selv visste, eller hadde erkjent muligheten for at en slik båt kunne utvikle plastpest etter bare 7 år på vannet). Ble ikke noe kjøp naturligvis og båten ligger ikke lenger ute for salg. Men ble ganske shaky av det hele. Hvor stort problemet er diskuteres jo, men ved salg var ihvertfall tanken som meldte seg hos meg hvilke andre problemer skjuler seg i skroget? Er dette en "mandagsbåt" osv. Fagmannen sa at det skyldes slurv i produksjonen, noe jeg hadde lest selv tidligere. Ringte Heitmann og spurte om det var en garantisak, men det var det ikke. Velger å tro at selger bare er skikkelig uheldig. Er nå lykkelig eier av en tilsvarende båt, uten uhumskheter under vannlinjen. ? Link to post
sunnmøre Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Ved skader på undervannsskrog bruker eg også epoksysparkel. Når eg spylte botnen på båten for nokre dagar sidan, kom eg heilt inn på gelcoten nokre stader. Der pussa eg lett over med slipepapir, vaske og la på nokre lag med tokomponent grunning (blir så mange lag eg rekk før eg må ha på bunnstoff..) At det løsna heilt inn på gelcoten har vel ein samanheng med at eg brukte ein svært kraftig høgtrykkspylar (diesel - steam, utruleg effektiv). Men det nok også ei melding om at kanskje burde pusse ned, og ta ein full bunnsjau. Link to post
Mulligan Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Seilars skrev On 17.5.2017 at 23.58: Burde denne biten jeg skar ut fremstått som fuktig? Eller kan det være mye fukt i den selv om den virker knusktørr? Dette er normalt. Du finner kanskje et eller et annet vannmolekyl inni der om du går vitenskapelig tilverks. Et glassfiber/polyester laminat er vanntett. Og med intakt gelcoat er det så tett som det skal være. Ggrimmy skrev for 2 timer siden: Hei. Var nylig og så på en båt fra 2010. En Jeanneau. Selger hadde behandlet skroget med flere lag epoxy når den var ny Den båten har sperresjikt rett innenfor gelcoaten. Ville du ikke likt å vite hvorfor selgeren hadde lagt et nytt sperresjikt utenpå gelcoaten? Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 sunnmøre skrev for 5 timer siden: Når eg spylte botnen på båten for nokre dagar sidan, kom eg heilt inn på gelcoten nokre stader. Der pussa eg lett over med slipepapir, vaske og la på nokre lag med tokomponent grunning (blir så mange lag eg rekk før eg må ha på bunnstoff..) At det løsna heilt inn på gelcoten har vel ein samanheng med at eg brukte ein svært kraftig høgtrykkspylar (diesel - steam, utruleg effektiv). At primeren løsnet for deg noen steder tror jeg ikke har med kraftig spyling å gjøre. Det tror jeg skyldes slurvete grunnarbeid den gangen første strøk epoxyprimer ble lagt. Dersom skroget ikke er helt avfettet og rubbet med grovt sandpapir skjer dette. Jeg har aldri mistet noen flak med primer på vår båt til tross for iherdig spyling med diger steamer. Ser derimot på Viknesen til en kompis at dette skjer årlig på ulike plasser. I den båthavna har de forøvrig en vesentlig spedere spyler. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Mulligan skrev for 2 timer siden: Den båten har sperresjikt rett innenfor gelcoaten. Ville du ikke likt å vite hvorfor selgeren hadde lagt et nytt sperresjikt utenpå gelcoaten? Interessant! I så tilfelle blir det jo som å bruke dampsperre både utvendig og innvendig på et hus. Kan du si litt mer om hvordan det skroget er bygget opp? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ggrimmy Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Mulligan skrev for 2 timer siden: Den båten har sperresjikt rett innenfor gelcoaten. Ville du ikke likt å vite hvorfor selgeren hadde lagt et nytt sperresjikt utenpå gelcoaten? Hei Skjønte ikke helt. Er det ikke vanlig å legge ekstra lag med epoxy når båten er ny? Link to post
sunnmøre Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Komodo skrev for 7 timer siden: At primeren løsnet for deg noen steder tror jeg ikke har med kraftig spyling å gjøre. Det tror jeg skyldes slurvete grunnarbeid den gangen første strøk epoxyprimer ble lagt. Dersom skroget ikke er helt avfettet og rubbet med grovt sandpapir skjer dette. Jeg har aldri mistet noen flak med primer på vår båt til tross for iherdig spyling med diger steamer. Ser derimot på Viknesen til en kompis at dette skjer årlig på ulike plasser. I den båthavna har de forøvrig en vesentlig spedere spyler. Er nok dessverre enig med deg. Trur eg kjem til å fjerne bunnstoff neste gong båten skal opp, og bygge opp på nytt på ein måte eg er trygg på. Har gjort dette på to båtar, er ein del jobb, men eg meiner det er godt å vite korleis botnen er behandla. Har flikka ein del no, så det blir to år til neste gong båten skal opp, men då blir det bunnsjau:-) Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Ggrimmy skrev for 10 timer siden: Er det ikke vanlig å legge ekstra lag med epoxy når båten er ny? Sikkert ikkje uvanlig, men det beste for omsetningen er ikkje nødvendigvis det smarteste, meiner iallefal eg. Kanskje ingen tør la være, om de skal få solgt seinare? ... Det er lettare å framsnakke epoxyprimer en å avvise grunnlag for bruk. Men neppe 1 av 1000 har hatt en fuktmåler i nærheten av skroget før de sperra .. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ingar Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 At plastpest er reelt er det ingen tvil om, det har jeg konstatert med egne øyne ved flere anledninger. Men i hvilken grad det kan svekke laminatet strukturelt er en annen ting. Kan ikke huske å ha sett én eneste 1. hånds beretning på forumet om annet enn kosmetiske skader. Relevant info som jeg ved en tilfeldighet kom over for en tid tilbake: Seajet 117 er en mye brukt 2-komponent epoxyprimer, og som flere andre fabrikat produseres denne også i 2 farger, grå og hvit. Har alltid trodd eneste grunn var for lettere å kunne se at hvert strøk dekket og ble derfor overrasket når jeg fant følgende på importørens hjemmeside: Sitat Den grå inneholder mer bindemiddel, og må derfor brukes som første strøk. De har også en annen primer, 017, og om den sies: Sitat Brukes også som grunning på båter med glassfiber pest. Seajet 017 trenger inn i alle porer og hindrer nye angrep av byllepest. Dette kan jeg heller ikke huske å ha hørt tidligere. Spurte importøren om de kunne forklare litt nærmere rundt dette og fikk følgende svar: Sitat Seajet 117 Grå inneholder mer aluminium enn den hvite, og er derfor mer aggressiv mot underlaget enn den hvite utgaven. Den grå vil også legge fra seg et tykkere lag (30 % høyere filmtykkelse) enn den hvite av samme grunn at den inneholder mer aluminium. Seajet 117 hvit har samme egenskapersom Seajet 117 grå, men må legge tre strøk, og med Seajet 117 Grå kan man klare seg med to strøk selv om vi på det sterkeste anbefaler tre strøk på bart underlag. Seajet 017 er en etsende primer som binder/etser seg fast underlaget som svetter fett som for eksempel aluminium, kobber, blykjøl, polyetylen plast, etc. Seajet 017 blir også brukt av mange profesjonelle plastreparatører til bruk ved plastpest/byllepest. Dette fordi Seajet 017 er tyntflytende og vil gå i de alle fleste hulrom Og tette disse. Seajet 017 blir brukt etter at man har pusset ned og før man sparkler. Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Sikkert bra med 017 først, men at aluminium "svetter fett" var nytt for meg. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn